یادداشت احمد مسجد جامعی برای جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران: «فیلم کوتاه» جانِ سینماست / فرصت دیده شدن این فیلم‌ها باید فراهم شود

یادداشت احمد مسجد جامعی برای جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران: «فیلم کوتاه» جانِ سینماست / فرصت دیده شدن این فیلم‌ها باید فراهم شود

 
احمد مسجدجامعی مهمان روز سوم سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران شد.
به گزارش ستاد خبری سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، اجمد مسجدجامعی پس از بازدید از جشنواره در روز سوم یادداشتی منتشر کرد.
متن این یادداشت را در ادامه بخوانید:
طى این سال‌ها در جمع جوانان فیلم‌ساز و علاقه‌مندان به فیلم کوتاه حاضر شده‌ام و آثار زیبا و خلاقانه آن‌ها را در جشنواره فیلم کوتاه تهران دیده‌ام. امشب نیز در پردیس ملت و در سى‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللى فیلم کوتاه تهران چند فیلم کوتاه را با تماشاگران دیدم.
«فیلم کوتاه» جانِ سینماست. فیلم کوتاه هنری‌ترین و ارزشمندترین اثر سینمایی‌ست، سینما بدون فیلم کوتاه معنا ندارد و ریشه درخت صد و اندی ساله‌ی سینما چیزی جز فیلم کوتاه نیست. رویکرد نسل نو به کوتاه گفتن، کوتاه خواندن، کوتاه نوشتن و کوتاه دیدن حرکتی است از گزین محوری به جمع محوری. حرکتی از این باور قدیمی که در هر جمع یکی خردمند است و مدام و متوالی می گوید و می نویسد و نمایش می دهد و دیگران مخاطبانی گنگ و خاموش که نهایت حضورشان تاییدی کوتاه و فرمایشی است. حرکت از این باور قدیمی به سمت عملی کردن نگاه دیگر که می گوید”همه چیز را همگان دانند”. نگاه نخست نگاهی مونولوگ محور یا تک گویانه است و نگاه دوم نگاهی دیالوگ محور -دو گویانه- است.این تنها در گفتار و نوشتار صادق نیست؛ در عرصه ی فیلم هم صدق می کند.
کم گویی و گزیده گویی ویژگی های بارز و پسندیده ی نسل نو سینمای جوان است که به آن ها امکان گفت و گو را می دهد؛ امکانی که در نسل های پیشین به ندرت فراهم می شد. باید ظهور این نسل و امکانات تکنولوژیک ارتباطی همزاد این نسل را به فال نیک گرفت و از فرصت و موقعیت ایجاد شده در سینما بهترین فایده را برد. امکان تکنولوژیک امروزه به انسان اجازه می دهد در گفت و گو، به اطرافیان فیزیکی خود محدود نماند و با مخاطبانی در سراسر جهان گفت و گو کند و ایده هاى خلاقانه اش را با دیگران به اشتراک بگذارد. هم چنین این امکان تکنولوژیک چنان گسترده و در دسترس است که هر علاقمندى می تواند فیلمسازى را تجربه کند.
فیلم کوتاه حیطه‌ی جوان‌ تر هاست، فیلم کوتاه جایگاه موجزگویی، خلاقیت و تجربه‌گرایی است. آینده‌ی سینمای حرفه‌ای متعلق به همین جوان‌هایی است که امروز در سراسر ایران فیلم کوتاه می‌سازند. در سینماى ایران فیلم کوتاه الگوهای زیبایی ارائه داده و آثار ارزشمندی پدید آورده است که زمینه ساز سینمای داستانی و حضور گسترده تر فرهنگ و هنر این سرزمین در عرصه جهانى شده است.
امروز فیلم کوتاه ایران در اوج بالند‌گی‌اش قرار دارد و بیشترین افتخارات داخلی و خارجی و تربیت نیرو، حاصل موجودیت آن است. با توجه به این پتانسیل، لازم است به ریشه‌های سینمای ایران بیشتر ارج گذاشته و فرصت نمایش فیلم هاى کوتاه در سالن هاى سینما، تلویزیون و شبکه هاى مجازى فراهم شود. مخاطبان سینما، فیلم کوتاه را دوست دارند، فرصت دیده شدن این فیلمها باید فراهم شود.
احمد مسجد جامعى – ٢٨ مهر ۱۳۹۶
سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۵ تا ۳۰ مهرماه به دبیری سیدصادق موسوی در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *