گزارشی از برنامه «به انتخاب استاد» در اولین روز جشنواره فیلم کوتاه تهران

گزارشی از برنامه «به انتخاب استاد» در اولین روز جشنواره فیلم کوتاه تهران

سینایی، کیارستمی زنده است

در اولین روز  جشنواره بین الملی فیلم کوتاه تهران ۵ مستند از خسرو سینایی  به انتخاب خود او به نمایش در آمد.

به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم کوتاه تهران، در نخستین روز از جشنواره سی و سوم سالن شماره ۴ پردیس چارسو جایی که برنامه «به انتخاب استاد» برگزار می شد تقریبا از جمعیت پر بود. تماشاگران حاضر در سالن غالبا یا از هم نسلان سینایی به حساب می‌آمدند یا دانشجویان و جوانان علاقه مند به سینما بودند. «حاجی مصور»، «حسین یاوری»، «شرح حال»، «میان سایه و نور» و «گواهان تاریخ» ۵ مستندی بودند که توسط خسرو سینایی برای نمایش در باکس «به انتخاب استاد» انتخاب شده بودند.

بعد از پایان هر فیلم یکی از دانشجویان سینما کف می‌زد و مردم را به تشویق و تحسین مستند پخش شده دعوت می‌کرد. از او پرسیدم چرا فکر می‌کنی تمام این مستندهای خسرو سینایی یک کار متفاوت به حساب می‌آید؟ جواب داد: کیارستمی که رفت. سینایی استادی است که امروز در بین ما است. کاش در این سالن حضور داشت. امروز فهمیدم که فیلم‌های سینمایی‌اش تا چه اندازه به فضای مستندهای کوتاهش نزدیک است.

یک دانشجوی دیگر گفت: من استاد سینایی را با «عروس آتش» و «گفت‌وگو با سایه» می‌شناسم. اولی را خیلی دوست داشتم اما دومی را نپسندیدم. دلم می‌خواست از این فرصت استفاده کنم و مستندهای او را ببینم. به نظرم نمی‌آمد، او کارگردانی باشد که دغدغه سینمای مستند را دارد. مستندهای او ریتم کندی دارد اما «حاج مصور» فضای زنده و گرمی داشت با کات‌های فوق‌العاده.

دانشجوی دیگری که به تازگی از دانشگاه سوره فارغ‌التحصیل شده، درباره مستندهای سینایی گفت: این مستندها به انتخاب خود استاد به نمایش درآمده‌اند. من به انتخاب او احترام می‌گذارم اما فضای آن‌ها بسیار از هم دور است. دو مستند «حاج مصور» و «حسین یاوری» ما را به اصفهان پنجاه سال پیش می‌برد اما ناگهان مستند «شرح حال» همه تصورات ما را از مستندهای او به هم می‌ریزد. شاید می‌خواسته است با این ۵ اثر جهان مستندسازی خودش را معرفی کند. شاید!

محسن دانایی‌نیا، فیلمساز کوتاه نیز درباره نمایش مستندهای خسرو سینایی، گفت: فیلم کوتاه «فرش، اسب، ترکمن» را از استاد دیده بودم اما مستندهای ایشان را نمی‌شناختم. خسرو سینایی یک کارگردان بین‌المللی است. مستند «شرح حال» را دیدم که پیرنگ جسورانه‌ای داشت. اما کاش به این فیلم برچسب مستند نمی زدند. به نظرم این فیلم یک فیلم تجربی جسورانه است.

«حاجی مصور»، «حسین یاوری»، «شرح حال»، «میان سایه و نور» و «گواهان تاریخ» مستندهایی بودند که در اولین روز جشنواره فیلم کوتاه تهران در بخش «به انتخاب استاد» روی پرده رفتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *