کریم لک‌زاده: شناسایی استعدادهای جوان سراسر کشور از نتایج مثبت جشنواره فیلم کوتاه است

کریم لک‌زاده: شناسایی استعدادهای جوان سراسر کشور از نتایج مثبت جشنواره فیلم کوتاه است

کریم لک‌زاده، حمایت جشنواره فیلم کوتاه تهران از هنرمندان خارج از تهران را رویداد مثبتی خواند که سبب‌ساز گسترده شدن حوزه فیلم کوتاه در کشور شده است.

 

به گزارش ستاد خبری سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، کریم لک‌زاده، کارگردان فیلم «ژیلا» این رویداد را مهم‌ترین رخداد عرصه فیلم کوتاه دانست و در این‌باره گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران، مهم‌ترین رویداد این عرصه است که طبیعتاً رو به جلو حرکت کرده و پیشرفت داشته است زیرا طی این سال‌ها تجربیات بسیار گسترده را به دست آورده و توانسته مشکلات موجود بر سر راه را حل و فصل کند.

او ادامه داد: پیشرفت جشنواره فیلم کوتاه تهران و تأثیرگذاری آن امری بدیهی است اما به نظر من ناپایداری مدیران در پروسه سی‌وپنج ساله اجرای این جشنواره، سبب کندی پیشرفت این برنامه شده است.

کارگردان فیلم «قمارباز» تصریح کرد: متأسفانه ما با تغییر هر دولت شاهد این هستیم که مدیران انجمن سینمای جوان نیز دچار تغییر می‌شوند. با توجه به اینکه هر مدیری تفکرات و دیدگاه‌های خود را دارد، شاهد این هستیم که عملاً جشنواره فیلم کوتاه در هر دوره مدیریتی دیدگاه‌های متفاوتی را دنبال می‌کند. در واقع این اتفاقات سبب می‌شود که هدف‌های این جشنواره و استایل آن دچار تغییر شود و ما پیشرفت کندی داشته باشیم.

لک‌زاده، حمایت از کارگردان‌های جوان و تمرکززدایی از تهران را اتفاق مثبتی دانست و گفت: حمایت از فیلم‌ها و آثار هنرمندان خارج از تهران، رخداد بسیار خوبی است زیرا سبب شده که ما استعدادهای جوانی را خارج از تهران دریابیم و بتوانیم دنیای فیلم کوتاه را گسترده‌تر کنیم.

او افزود: اکران آثار هنرمندان در سالن‌های خوب و استاندارد از جمله بخش‌هایی است که به جرأت می‌توان گفت، انجمن در آن پیشرفت قابل توجهی داشته و سبب شده هنرمندان خوبی را در سراسر ایران کشف کنیم.

این کارگردان فیلم کوتاه را دارای پتانسیلی بالا دانست و گفت: برگزاری سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران بیانگر پتانسیل بالای این بخش است.

لک‌زاده بیان کرد: استقبال قابل توجه مخاطبان از جشنواره فیلم کوتاه تهران، صف‌های طولانی تماشاگران و افرادی که حتی بر روی پله‌ها به تماشای فیلم می‌نشینند، صحنه‌ای است که در پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا نیز کمتر دیده می‌شود و بیانگر جایگاه مهم فیلم کوتاه در بین علاقه‌مندان آن است.

او تأکید کرد: ما در ایران سالن‌های نسبتاً خوبی داریم که به محض اکران فیلم کوتاه، مخاطبان گسترده‌ای آن را دنبال می‌کنند. این بخش‌ها در کنار استمرار جشنواره فیلم کوتاه، خمیرمایه مناسبی برای شکل دادن به یک جشنواره درجه یک جهانی است اما قطعاً برای این امر نیازمند مدیریتی منسجم هستیم تا رشد چشمگیرتری را در این عرصه شاهد باشیم.

کارگردان اثر «دختری در میان اتاق»، تعیین قوانین پایدار در جشنواره را یک نیاز دانست و گفت: عدم برخورد سلیقه‌ای با جشنواره یک نیاز قطعی است زیرا جشنواره‌ای چون فیلم کوتاه بعد از این همه سال استمرار هویتی مستقل از مدیران خود دارد. در راستای تحقق بخشیدن به این استقلال نیز نیاز است که ما قوانینی پایدار داشته باشیم.

لک‌زاده توجه به بخش بین‌الملل را ضروری دانست و بیان کرد: در بخش بین‌الملل نیاز است که الزاماً علاوه بر زیرنویس فارسی، زبان انگلیسی را نیز مد نظر قرار دهیم تا مدعوین خارجی نیز بتوانند با ما همراه شوند.

او از ارسال فیلم کوتاه «ماچ سینمایی» به این دوره از جشنواره خبر داد و گفت: این اثر یک فیلم ۲۷ دقیقه‌ای است که به مسئله بازسازی می‌پردازد. در واقع درون این اثر و طی پروسه پیش رفتن فیلم می‌بینیم که مرز بین واقعیت و بازسازی برداشته می‌شود تا جایی که در پایان اثر می‌فهمیم که خود کارگردان نیز در حال بازسازی است.

این هنرمند تأکید کرد: جشنواره فیلم کوتاه نیازی به حضور ستاره‌های سینمای بلند ندارد زیرا اغلب این افراد آگاهی کافی به بدنه و نبض سینمای کوتاه ندارند به همین خاطر تصمیماتی را دور از جریان فیلم کوتاه دنبال می‌کنند این در حالی است که ما در حوزه فیلم کوتاه اشخاص بسیار برجسته‌ای داریم که می‌توانند در داوری مؤثر عمل کنند.

بر اساس این گزارش، سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به منظور شناسایی و معرفی برترین آثار کوتاه در سطح ملی و بین‌المللی و  همچنین ایجاد رقابت سازنده بین فیلم‌سازان از ۱۸ تا ۲۳ آبان۹۷ برگزار خواهد شد.

فراخوان این رویداد بین‌المللی در سایت‌ جشنواره www.tisff.ir  و همچنین وب‌سایت انجمن سینمای جوانان www.iycs.ir  قابل دسترسی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *