کارگر در چهارمین نشست تخصصی سی‌و‌چهارمین جشنواره: آفت بزرگ یعنی فیلمسازان فقط جشنواره های بزرگ را قبول داشته باشند

کارگر در چهارمین نشست تخصصی سی‌و‌چهارمین جشنواره: آفت بزرگ یعنی فیلمسازان فقط جشنواره های بزرگ را قبول داشته باشند

چهارمین نشست تخصصی سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در اولین روز برگزاری با سخنرانی یوسف کارگر و با موضوع « پخش و عرضه جهانی فیلم کوتاه » به همراه جمعی از فیلم‌سازان و علاقه‌مندان به سینمای تجربی در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
به گزارش ستاد خبری سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، کارگر با بیان اینکه در ابتدا باید ببینیم معنای پخش و پخش کننده چیست، جلسه را آغاز کرد و توضیح داد: تعریف پخش کننده در ایران البته نسبت به دیگر جاهای دنیا متفاوت است اما به طور کلی پخش یعنی در دسترس قرار دادن مدیا برای مخاطب عام و خاص و پخش کننده این مسئولیت را بر عهده می گیرد.
وی افزود: در دنیای حرفه ای سینما شرکت ها چنین کاری را انجام می دهند که البته در بحث فیلم کوتاه در ایران ما یک یا دو شرکت در این زمینه داریم. حال این سوال مطرح است که چرا باید فیلم مان را پخش کنیم. برای پاسخ این نکته را در نظر داشته باشیم که فیلم کوتاه تنها در جشنواره امکان پخش دارد در حالیکه همواره برای هر فیلمسازی اولین هدف دیده شدن فیلم است پس در یک نگاه حرفه ای به این نتیجه می رسیم که در مرحله پیش تولید نیاز به پخش کننده داریم.
کارگر گفت: پخش کننده وظیفه اولیه اش دیدن فیلم است و نه اینکه درباره هزینه ها صحبت کند اما با توجه به این که در ایران در بخش فیلم کوتاه بیشتر خود کارگردانان کارهای شان را پخش می کنند مسیر متفاوت میشود و توصیه من این است که فیلم تان را به یک پخش کننده حرفه ای با تجربه بسپارید.
این کارگردان اضافه کرد: در بحث پخش فیلم دو نکته خیلی مهم است. اول کیفیت فنی و دوم محتوای فیلم. ضمن این که دو مدل جشنواره داریم و در هر جشنواره یکی از این معیارها مهم تر از دیگری است. پخش فیلم در اروپا و آمریکا یعنی کسب درآمد و فروش اما در ایران به این شکل نیست.
وی همچنین توضیح داد: در حالت کلی ما ۵ مدل پخش داریم. یک مدل پخش سینمایی در ایران است که فیلم بلند از آن بهره می برد و در فیلم کوتاه ما این امکان را نداریم و فقط مبلغ ناچیزی از پخش مجموعه فیلم ها در هنر و تجربه حاصل می شود. نوع دوم حرفه ای پخش؛ پخش بین الملل است. در این مدل پخش کننده حقوق فیلم را می خرد و در کشورها و سالن های مختلف فیلم را پخش می کند.
یوسف کارگر ادامه داد: معمولا در این مدل یک فرد دومی وجود دارد که گاها یک کمپانی در خارج از کشور است. مدل سوم پخش جشنواره ای است. جشنواره اولین جایی است که شما را به جهان معرفی می کند. این آفت بزرگی ست که فیلمسازان فقط جشنواره های بزرگ دنیا را قبول داشته باشند. توصیه من این است که واقع بین باشیم و به مخاطب اصلی فیلم فکر کنیم. به طور مثال ما جشنواره ای با عنوان جیفونی داریم که مختص سینمای کودک است و شامل فیلم کوتاه و بلند می شود. این جشنواره کاملا تخصصی است و می تواند حضور در آن خیلی موثر باشد.
کارگر اظهار کرد: مدل چهارم پخش که بیشتر در بریتانیا کاربرد دارد؛ پخش غیر جشنواره ای است. در این مدل مخاطب جمعی برایشان اهمیت دارد. یک پخش مشخص در یک گالری یا در یک فستیوال مروری بر آثار یک فیلمساز دارند. مدل آخر هم پخش خانگی و اینترنتی است که پخش کننده حقوق اثر مربوط به اینترنت را میخرد.
کارگردان فیلم کوتاه «آغی» بیان کرد: در پخش فیلم باید توجه داشت که عجله لطمه بزرگی به کار می زند. در هر ماه سال جشنواره های الفی هستند که فراخوان دارند. پس به این فکر نکنید که فیلمتان را با عجله به فلان جشنواره برسانید. پخش کننده باید فستیوال ها را به درستی بشناسد و فیلم را به عنوان مشتری ببیند تا بفهمد که فیلم مناسب کدام جشنواره است.
وی گفت: ما در بازارهای بزرگ فیلم میهمانان مختلفی داریم. فیلمساز و پخش کننده باید به این بازارها برود و از این فرصت ها استفاده کنند. یک نکته دیگر هم آپلود فیلم در سایت های معتبر است. این کار هم امکان دیده شدن فیلم شما را به میزان زیادی افزایش می دهد. بسیاری از فیلم اولی ها چون این راه حل ها را نمی دانند در اول راه سرخورده میشوند و به دلیل اینکه فیلمشان پخش درستی ندارد تمام انرژی و هزینه شان زیر سوال می رود.
این کارگردان خطاب به حاضران بیان کرد: شما فیلمسازید و مسئولیت تان در بخش تولید فیلم است. اگر شما پخش فیلم را انجام دهید باید تمام هفته حواستان به ایمیل تان باشد. پخش کننده یک اپراتور دارد که ایمیل هایش را چک می کند. این مسئله کار را برای فیلمساز سخت می کند.
وی افزود: دو مدل جشنواره به شکل تجاری و جشنواره مخاطب محور وجود دارد. در جشنواره های تجاری نگاه اول جذب درآمد برای فیلمساز و جشنواره و جذب اسپانسر است. جشنواره های مخاطب محور معمولا هنری هستند و انتخاب های شان هم بر مبناهای هنری است.
سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۵ تا ۳۰ مهرماه سال‌جاری برابر با ۱۷ تا ۲۲ اکتبر ۲۰۱۷ به دبیری سیدصادق موسوی در پردیس سینمایی ملت برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *