کارگردان مستند«همسایه من مرگ»: مرگ‌اندیشی و تماشای روایت مرگ در «همسایه من مرگ»

کارگردان مستند«همسایه من مرگ»: مرگ‌اندیشی و تماشای روایت مرگ در «همسایه من مرگ»

علی خدادادی می‌گوید من از لحاظ ذهنی فردی بسیار مرگ‌اندیش هستم و به دانستن فلسفه مرگ علاقه دارم. کاراکتری که در این مستند به تصویر کشیدم با مرگ زندگی می‌کرد و این ماجرا برایم جذاب بود.

به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نقل از روزنامه صبح نو، علی خدادای، کارگردان فیلم مستند «همسایه من مرگ»، درباره موضوع این مستند، گفت: این مستند درباره داستان زندگی پیرمرد شصت ساله گورکنی است که دوست دارد قبل از مرگش برای خانواده‌اش میراثی برجای بگذارد، اما دراین راه با مشکلاتی رو‌به‌رو می‌شود.
او درباره چالش‌های ساخت این مستند توضیح داد: این فیلم در استان خوزستان و در شهر مسجد سلیمان فیلم‌برداری ‌شد. بزگ‌ترین چالشی که من در مسیر ساخت با آن رو به رو بودم، نپذیرفتن عوامل فیلمم توسط کاراکتر بود. یعنی به واسطه آشنایی که با کاراکتر قصه داشتم، می‌دانستم که با افراد غریبه و خارج از آن روستا احساس راحتی نمی‌کند و در نتیجه مجبور بودم که خودم به تنهایی کار کنم.
خدادادی بیان کرد: من خودم تنها با یک دوربین آنجا می‌رفتم و فیلم می‌گرفتم. تصویربرداری و کارگردانی همزمان بسیار سخت است و مشکلات بسیاری دارد. ضمن این که من مجبور بودم هر از چند گاهی به ایشان سر بزنم و فیلم‌برداری کنم و این ماجرا باعث شد که پروسه ساخت فیلم بیار طولانی شود.
او درباره علت انتخاب این موضوع برای مستندسازی عنوان کرد: من از لحاظ ذهنی فردی بسیار مرگ‌اندیش هستم و به دانستن فلسفه مرگ علاقه دارم. کاراکتری که در این مستند به تصویر کشیدم با مرگ زندگی می‌کرد و این ماجرا برایم جذاب بود.
این کارگردان درباره نحوه برگزاری سی و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی تهران در دوران شیوع کرونا نیز گفت: به نظر من این بهترین تصمیم ممکن بود، جشنواره صلاحیت و شایستگی خود را نشان داد. باوجود آنکه زندگی افراد از سینما و هنر اهمیت بسیار بیشتری دارد، اما تصمیمی که گرفته شد و شرایط برگزاری بسیار اتفاق خوبی را رقم زد. کرونا باعث شد، تمام جشنواره‌ها در تمام دنیا تغییراتی در نحوه برگزاریشان داشته باشند و جشنواره‌های ما نیز مستثنی از این امر نیستند. درنهایت این اتفاق، روند آنلاین شدن را نیز تسریع کرد.
سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری سید صادق موسوی امروز ششم بهمن‌ با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *