کارگردان فیلم «کابوس نامه»: جشنواره فیلم کوتاه تنها فضای مناسب نمایش آثار است

کارگردان فیلم «کابوس نامه»: جشنواره فیلم کوتاه تنها فضای مناسب نمایش آثار است

 

فرهاد غلامی جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران را تنها فضای حرفه‌ای جهت نمایش فیلم کوتاه دانست و از استمرار این رویداد استقبال کرد.

به گزارش ستاد خبری سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، فرهاد غلامی، کارگردان فیلم «کابوس نامه» سی و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه را تنهای فضای حرفه‌ای برای تحلیل و بررسی این حوزه دانست و در این باره گفت: به طور حتم جشنواره فیلم کوتاه تهران بسیار رویداد تأثیرگذاری است زیرا این فضا تنها نقطه‌ای است که در آن می‌توان فیلم کوتاه را به نمایش گذاشت.

او افزود: جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، جدای از فضایی که برای گردهمایی و تبادل نظر هنرمندان و فیلم‌سازان فراهم می‌کند، رویدادی است که امکان نمایش آثار فیلم کوتاه را به وجود آورده است زیرا متأسفانه ما به جز این رویداد فضای دیگری برای نمایش فیلم کوتاه نداریم البته هنر و تجربه در چند سال اخیر، فضایی برای نمایش این فیلم‌ها ایجاد کرده، اما همان‌طور که می‌دانید، این شرایط مخصوص فیلم‌های برگزیده است و مانند جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، نمایش گسترده آثار را شامل نمی‌شود.

این هنرمند بر اهمیت نمایش فیلم کوتاه تأکید کرد و در این باره گفت: نمایش فیلم کوتاه یکی از مهم‌ترین مسائل است که متأسفانه به آن کمتر توجه می‌شود به همین خاطر می‌توان گفت که این حوزه از هنر جایگاهی برای عرضه ندارد لذا نمایش آثار در جشنواره فیلم کوتاه تهران، تنها فرصت حرفه‌ای است که در اختیار هنرمندان این بخش قرار می‌گیرد.

غلامی جشنواره فیلم کوتاه تهران را اتفاق مثبتی در راستای آموزش دانست و بیان کرد: علاوه بر ورک شاپ‌هایی که در حاشیه جشنواره برگزار می‌شوند، گردهمایی‌ها، گفتگو و بحث‌های هنرمندان نیز می‌تواند فضایی برای آموزش فیلم کوتاه چه به لحاظ محتوا و چه تکنیک باشد زیرا به واسطه جشنواره فضایی برای تبادل نظر هنرمندان مهیا می‌شود که عملاً کمک زیادی به فیلم‌سازان می‌کند.

او بر لزوم فرهنگ‌سازی در راستای افزایش مخاطبان فیلم کوتاه تأکید کرد و افزود: من در جشنواره فیلم کوتاه هامبورگ دیدم که عملاً مردم و شهر نیز درگیر و همراه با جشنواره هستند به این معنا که شهر و مردم کاملاً در روند اجرای این رویداد دخیل هستند زیرا برای آن‌ها جشنواره مهم است به همین خاطر برای نمایش فیلم بلیت فروشی و تبلیغات می‌شود و مرد در روند برگزاری مشارکت دارند. این در حالی است که ما در جشنواره بین‌المللی تهران، صرفاً روندی رسمی و جشنواره‌ای را دنبال می‌کنیم.

کارگردان فیلم «کابوس نامه» ادامه داد: متأسفانه بسیاری از مردم عادی از روند برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران مطلع نیستند به همین خاطر ما اغلب می‌بینیم که مخاطبان این حوزه علاقه‌مندان و فیلم‌سازان هستند و کمتر کسی از مردم عادی به دیدن آثار جشنواره می‌آیند.

غلامی تصریح کرد: امیدوارم در برنامه امسال جشنواره فیلم کوتاه تهران به نحوی برنامه‌ریزی شود که بتوانیم ارتباط مناسبی بین مردم و فیلم کوتاه برقرار کنیم زیرا فرهنگ‌سازی درست می‌تواند به افزایش مخاطبان این عرصه بیانجامد.

او سطح کیفی آثار به نمایش درآمده در دوره گذشته این جشنواره را عالی خواند و در این باره گفت: سال گذشته سطح آثار و کیفیت نمایش فیلم‌ها خوب بود اما متأسفانه محل برگزاری چندان مناسب نبود البته این مسئله یک معضل همیشگی است زیرا ما در ایران سینمایی که بتواند مرکزی جشنواره‌ای باشد، نداریم.

این هنرمند ادامه داد: نبود فضای مناسب برای ایجاد گردهمایی‌های دوستانه بین هنرمندان از جمله مشکلات فضایی بود که جشنواره در آن برگزار شد به همین خاطر نیز اغلب گفت‌وگوهای فیلم‌سازان شکل شخصی داشت و جشنواره نمی‌توانست به آن سمت و سو بدهد.

غلامی خاطرنشان کرد: امیدوارم که در این دوره از جشنواره شاهد اتفاقات بهتری در حوزه نمایش فیلم کوتاه و جذب مخاطب باشیم تا این امر سبب شود که فضایی مناسب نیز برای رویدادهای جشنواره‌ای ایجاد شود زیرا چنین اتفاقاتی برای فیلم کوتاه بسیار ضروری و مؤثر است.

این کارگردان نمایش فیلم‌های برگزیده را یک رویداد مثبت دانست و گفت: از جمله اقدامات مثبت انجمن سینمای جوان، نمایش آثار برگزیده در سطح کشور است که البته من معتقدم باید گسترده‌تر شود.

غلامی افزود: به نظر من انتخاب تنها ۴ یا ۵ اثر برای نمایش در سطح کشور از بین ۵۰ یا ۶۰ اثر بسیار اندک است به همین خاطر نیز امیدوارم جدا از اقدامات پاتوق که عمدتاً نمایش فیلم را در خود ندارد، تمهیداتی برای نمایش تمامی آثار در سطح کشور داشته باشیم.

بر اساس این گزارش، سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به منظور شناسایی و معرفی برترین آثار کوتاه در سطح ملی و بین‌المللی و  همچنین ایجاد رقابت سازنده بین فیلم‌سازان از ۱۸ تا ۲۳ آبان۹۷ برگزار خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *