کارگاه ها ۱۴۰۰

[us_image image=”5581″ size=”full” style=”shadow-2″]
[us_image image=”5532″ style=”shadow-2″ has_ratio=”1″]

عنوان نشست : مروری مختصر بر تاریخچه فیلم تجربی

احمد الستی
۱۳۲۷، مشهد، ایران
کارشناسی سینما از دانشگاه هنرهای زیبا، کارشناسی ارشد زیباشناسی و دکتری زیباشناسی سینمای از دانشگاه تگزاس، دالاس/ پژوهشگر سینما، مترجم و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، استاد و مدیرگروه رشته سینما در پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران.

عنوان نشست : ۱۲ نکته برای ساخت فیلم مستند بهتر

کلاوس اِشتاینِک
۱۳۲۷، ووپاتال، آلمان
فیلم‌ساز تجربی، استاد دانشگاه و انسان‌شناس اجتماعی. فارغ التحصیل رشته روان‌شناسی و زیست‌شناسی. مدرک دکترای خود را در موسسه فیزیولوژی رفتاری مکس پلانک با مطالعات بینارشته‌ای و بینافرهنگی در مورد اموال و املاک دریافت کرده است. در دانشگاه فیلم و تلوزیون مونیخ در رشته‌ی فیلم‌سازی مستند به تحصیل پرداخته. بعد از آن به عنوان مدرس کارگردانی مستند در مونیخ، لایپزیگ، بوزن، پکن، سریلانکا، آدیس آبابا، جنین و تهران فعالیت داشته است.

[us_image image=”5537″ style=”shadow-2″ has_ratio=”1″]
[us_image image=”5548″ style=”shadow-2″ has_ratio=”1″][us_image image=”5552″ style=”shadow-2″ has_ratio=”1″]

عنوان نشست: گزارش تجربه‌گرایی ۱: بدن

مسعود امینی تیرانی/ تیام یابنده
با حضور: حسام صالح بیگ/ اوستا محمود وند/ کتایون پرمر
فیلم تجربی از بازنمایی دوری می‌کند. بدن را به عنوان یک شخص و یا بازیگر نمی‌خواهد. او را به عنوان یک اجراگر می‌خواهد. اجراگری که به ماده‌ی خام یک فرم تبدیل می‌شود.

عنوان نشست : تکنیک‌های روایت تجربی

روزبه رشیدی
۱۳۵۹، تهران، ایران
او فیلم‌ساز ایرانی- ایرلندی است و در موسسه آموزشی تکنولوژی دوبلین در رشته‌ی رسانه تحصیل کرده است. وی همچنین موسس انجمن فیلم تجربی، تولیدکننده و معلم فیلم‌سازی تجربی در ورکشاپ‌ها و کارگاه‌های آزاد حرفه‌ایست. او از سال ۲۰۰۰ مشغول فیلم‌سازی است و هم‌زمان انجمن فیلم تجربی را در تهران تاسیس کرده است.

[us_image image=”5545″ style=”shadow-2″ has_ratio=”1″]
[us_image image=”5533″ style=”shadow-2″ has_ratio=”1″]

عنوان نشست : نورپردازی در انیمیشن تجربی

آنیتا کیاتکوفسکا-ناگوی
۱۳۶۵، کراکوف، لهستان
او فارغ التحصیل روانشناسی از دانشگاه ورشو و انیمیشن از مدرسه ملی فیلم، تلویزیون و تئاتر لهستان، لودز است. او در فیلم‌های خود با استفاده‌ی تجربی از تکنیک‌های انیمیشن سنتی دنیاهای کوچک و محبوب خلق می‌کند. وی سه فیلم ساخته است با نام‌های: Protozoa، Carnalis و Ab ovo.

عنوان نشست : تجربه گرایی در انیمیشن، ابزاری برای طرح پرسش

مهدی شیری
۱۳۶۸، همدان، ایران
آرتیست چند منظوره، طراح انیمیشن و فیلم‌ساز تجربی. در ۱۵ سال فعالیت خود چند نمایشگاه انفرادی نقاشی و حضور در چندین نمایشگاه گروهی به عنوان ویدیو آرتیست در ایران و خارج از ایران را در سابقه‌ی کاری خود دارد.

[us_image image=”5559″ style=”shadow-2″ has_ratio=”1″]
[us_image image=”5546″ style=”shadow-2″ has_ratio=”1″]

عنوان نشست : تنوع در فیلم دست‌ساز

تورستِن فلایش
۱۳۵۱، کوبلنز، آلمان
او فیلم تجربی را نزد پیتر کولبکا در Städelschule فرا گرفته است و گهگاه با گروه موسیقی خود ” Malende” در برنامه‌های تئاتری و موسیقایی نیز شرکت می‌کند. فیلم‌های فلیش در جشنواره‌هایی چون: جشنواره انیمیشن انسی، فیلم زیرزمینی شیکاگو، هنر رسانه‌ای اروپا، فیلم ادینبورگ و بسیاری دیگر به نمایش درآمده است.

عنوان نشست : راهکارهای قصه‌گویی بصری در فیلم‌های بلند و سینمای تجربی

ویرجیل ویدریش
۱۳۴۶، سالزبورگ. اتریش
او کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، فیلم‌ساز و هنرمند اتریشی است که در دانشگاه هنرهای کاربردی وین نیز تدریس می‌کند. فیلم کوتاه او ” “Copy Shopنامزد جایزه اسکار شده است و آثار او در مجموع ۲۰۰ جایزه بین‌المللی دریافت کرده‌اند. ویرجیل ویدریچ در پست‌های مختلفی به عنوان مدیر پروژه، ایده‌پرداز، طراح نمایشگاه یا مدیر هنری در خلق فیلم‌نامه و همچنین در پروژه‌های تحقیقاتی بین‌المللی مشارکت داشته است.

[us_image image=”5547″ style=”shadow-2″ has_ratio=”1″]
[us_image image=”5550″ style=”shadow-2″ has_ratio=”1″]

عنوان نشست: الگوی فیلم‌نامه در فیلم تجربی

فرهاد توحیدی
۱۳۳۵، رشت، ایران
فارغ التحصیل ادبیات نمایشی از دانشکده هنرهای دراماتیک. فیلم‌نامه‌نویس. او دبیر چهاردهمین جشن خانه سینما و رئیس هیئت مدیره خانه سینما و دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم سبز ایران بوده ‌است. فرهاد توحیدی شش بار کاندیدای جایزه بهترین فیلم‌نامه از جشن خانه سینما و جشنواره فجر شده ‌است. از مهمترین فیلم‌هایی که او سناریست آنها بوده می‌توان به دنیا، پرونده هاوانا و پاداش سکوت اشاره کرد.

عنوان نشست: بررسی فیلم (۲۰۲۱)Train Again

پیتر چِرکاسکی
۱۳۳۷، وین، اتریش
اودر دانشگاه وین به طور هم‌زمان به تحصیل روزنامه‌نگاری و علوم سیاسی پرداخته و از ۱۹۷۹ آغاز به فیلم‌سازی نموده است. او در طول زندگی حرفه‌ای خود در جشنواره‌های متعددی شرکت کرده و همچنین از اعضای موسس تعاونی فیلم‌سازان جدید اتریش بوده است. اثر او با نام “دستورالعمل‌هایی برای نور و صدا” ، در بخش “Quinzaine des réalisateurs.” جشنواره بین‌المللی فیلم کن، اولین نمایش جهانی خود را به اجرا گذاشت.

[us_image image=”5542″ style=”shadow-2″ has_ratio=”1″]
[us_image image=”5543″ style=”shadow-2″ has_ratio=”1″]

عنوان نشست: کارگردانی هنری در انیمیشن کوتاه

رضا ریاحی
۱۳۶۸، تهران، ایران
او در رشته‌ی هنرهای زیبا تحصیل کرده است و در ساخت و تهیه چندین سریال و مجله‌ی انیمیشن همکاری فعال داشته و مهارت‌های خود را در EESI (آنگلوم) و سپس در Ecole de la Poudrière ( بورگ لس والنس) در کشور فرانسه تکمیل نموده است. او کارگردان و نویسنده چندین فیلم کوتاه متحرک است که جوایز فراوانی کسب کرده‌اند. به موازات فعالیت در زمینه‌ی انیمیشن، رضا ریاحی در پروژه‌های مختلف نقاشی و تصویرسازی نیز همکاری داشته است.

عنوان نشست: ماهیت تجربه

میشلا گریل
۱۳۵۰، اتریش
میشلا گریل در وین، گلاسکو و لندن (کالج گلدسمیت) تحصیل کرده است. وی آثار متعددی در زمینه فیلم‌، ویدئو، هنر چیدمان و تصویرهای زنده خلق کرده است. آثار وی در ۵ قاره به نمایش درآمده است؛ به عنوان مثال: MOMA NY، گالری ملی هنر واشنگتن، مرکز Pompidou Paris ، موزه Reina Sofia مادرید ، La Casa Encendida در بارسلونا، ICA لندن . او در سال ۲۰۱۰ جایزه هنرمند برجسته را از وزارت هنر و فرهنگ اتریش دریافت نموده است.

[us_image image=”5540″ style=”shadow-2″ has_ratio=”1″]
[us_image image=”5541″ style=”shadow-2″ has_ratio=”1″]

عنوان نشست: خلاقیت در سینمای تجربی

محمدرضا اصلانی
۱۳۲۲، رشت، ایران
فارغ التحصیل کارشناسی نقاشی از دانشگاه هنر/ شاعر، سینماگر و هنرپژوه ، عضو اسبق هیات مدیره انجمن مستندسازان سینمای ایران.

عنوان نشست: گزارش تجریه‌گرایی ۲ : دوربین

مسعود امینی تیرانی
با حضور: صالح کاشفی/ حسام صالح بیگ/ اوستا محمود وند/ یونس امینی تیرانی/ محمدرضا شیروان/ کتایون پرمر
تکنولوژی رفتار و قواعد صنعت را به یاد میآورد و رفتاری صنعتی را می طلبد.دوربین مهمترین مشخصه بکارگیری تکنولوژی در سینماست. فیلم تجربی با مخالفت رفتار صنعتی شده، به سمت ایده هایی می رود که تکنولوژی را در مرز فروپاشی قرار دهد.

[us_image image=”5552″ style=”shadow-2″ has_ratio=”1″]
[us_image image=”5538″ style=”shadow-2″ has_ratio=”1″]

عنوان نشست : تکنیک‌های فیلم تجربی

لورا یو. مارکس
۱۳۴۲، کانادا
دکتر لاورا یو.مارکس دارای دکتری مطالعات بصری و فرهنگی از دانشگاه روچستر و نویسنده و استاد دانشکده Grant State در دانشگاه سیمون فیزر است. از جمله نظریات او، تعریف مفهوم تصویر لمسی است که بر اساس آن ، ارتباط تماشاگر با رسانه‌ها به‌جای دیدن، با لمس کردن رخ می‌دهد.

عنوان نشست: گزارش تجریه‌گرایی ۳: انحراف

مسعود امینی تیرانی/ مسعود مددی
با حضور: مریم فیروزی/ کتایون پرمر / سجاد یمنی
زبان بازگو کننده‌ی قصه و داستان است و سینمای تجربی برای دستیابی به ایده‌ی بنیانی تصویر از زبان فاصله می‌گیرد. زبان را در شکلی غیر قانونی بکار می‌گیرد.

[us_image image=”5552″ style=”shadow-2″ has_ratio=”1″][us_image image=”5531″ style=”shadow-2″ has_ratio=”1″]
[us_image image=”5535″ style=”shadow-2″ has_ratio=”1″]

عنوان نشست: چگونه یک مستند- تجربی بسازیم

آرنه برو
۱۳۳۲، فردریکسبرگ، دانمارک
آرنه برو معاون مدیر مدرسه ملی فیلم دانمارک و رئیس بخش مستند و تلویزیون آن است. فارغ التحصیل مدرسه ملی فیلم دانمارک، به عنوان کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس. شرکت تولید فیلم “پنتا فیلم” را تاسیس کرد و به عنوان عضو هیئت مدیره در آکادمی فیلم دانمارک، دفتر فیلم دولتی دانمارک، کمیته حقوق فیلم (آکادمی فیلم دانمارک)، اتحادیه کارگران فیلم و … خدمت کرده است.

عنوان نشست: طراحی ایده محور موضوع و زبان فیلم

محمدرضا فرزاد
۱۳۵۷، تهران، ایران
کارشناسی ارشد تئاتر. مستند ساز . او دانشجوی دکترا در «فیلم فکتوری» به مدیریت کارگردان مولف مجارستانی بلا تار بوده است. عضو هیئت داوران چند فستیوال بین المللی فیلم ازجمله جشنواره های مستند کپنهاگ، ییهلاوا، پلزن . وی با نشریات مختلفی همچون ارغنون، فارابی، زیباشناخت، همکاری داشته و تا کنون کتاب هایی همچون «تو مشغول مردنت بودی»، «نبودنت» و … را به چاپ رسانده است. فرزاد هم اکنون دبیر بخش تئاتر ماهنامه «شبکه آفتاب» است.

[us_image image=”5551″ style=”shadow-2″ has_ratio=”1″]
[us_image image=”5539″ style=”shadow-2″ has_ratio=”1″]

عنوان نشست: فیلم مستند-تجربی معاصر

لیا جوواناتزی بلترامی
۱۳۴۶، ترنتو، ایتالیا
کارگردان، نویسنده و تدوینگر. او نویسنده ۶ کتاب است و از زمانی که فیلم‌سازی را آغاز نموده بیش از ۳۰ فیلم مستند با تمرکز بر آفریقا ساخته است. او در ۱۹۹۷ جشنواره بین‌المللی سینما و گفتگوی بین ادیان “Religion Today” را تاسیس کرد. در ۲۰۱۶ مستند ” Ukon the samurai ” را در مورد زندگی Dom Justo Takayama ساخت که جایزه بهترین فیلم مستند را از جشنواره فیلم ” RushDoc” و بهترین مستند بیوگرافی/ تاریخی را از جشنواره فیلم ” StarDoc ” در لس‌آنجلس دریافت کرد.

عنوان نشست: عناصر سینمای تجربی

بادی مینک
۱۳۳۵، لوکزانبورگ، آلمان
هنرمند، فیلم‌ساز و تهیه‌کننده است. او در رشته مجسمه‌سازی (آکادمی هنرهای زیبای وین) و فیلم‌سازی تجربی (دانشگاه هنرهای کاربردی) تحصیل کرده است. آثار او از مرزهای رشته‌های مختلف هنری عبور کرده و در سینماها، جشنواره‌ها، موزه‌ها، گالری‌ها، فضاهای عمومی و شبکه جهانی وب به نمایش درمی‌آیند.

[us_image image=”5536″ style=”shadow-2″ has_ratio=”1″]