ویژگی بصری جشنواره سی‌ونهم «فیلم کوتاه» چیست؟

طراح پوستر سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران مطرح کرد؛

ویژگی بصری جشنواره سی‌ونهم «فیلم کوتاه» چیست؟

دانیال رحیمی کاشانی، طراح پوستر سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره ویژگی‌های این پوستر توضیح داد.

به گزارش ستاد خبری سی‌و‌نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نقل از هنرآنلاین، دانیال رحیمی کاشانی طراح پوستر سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره طراحی این پوستر توضیح داد: زمانی که کانسپت اولیه جشنواره امسال برای طراحی پوستر به ما ابلاغ شد، کلیدواژه اصلی ما برای شروع کار «تنوع ژانر در سینمای کوتاه» بود، آن هم در چارچوب فضای اقلیمی و بومی ایران. این نکته‌ای است که شورای سیاست‌گذاری جشنواره درباره آن تصمیم‌گیری کرده است تا فیلمسازان را به این سمت سوق دهیم که ژانرهای تکراری را کنار بگذارند و به سمت تنوع ژانر و تجربه فضاهای نو بروند، البته نه سبک‌ها و ژانرهای اروپایی و خارجی.

وی ادامه داد: با همین نگاه ما شروع به اتود زدن برای طراحی پوستر کردیم. در این مسیر هم چند نکته را مدنظر قرار دادیم که یکی از آن‌ها انعکاس فضای پویا و جوانانه جشنواره در پوستر بود. در بررسی گرافیک جشنواره فیلم کوتاه طی سال‌‌های گذشته به یک خلأ برخورد کردیم که آن نبود یکدستی در جلوه بصری جشنواره بود. در این دوره تصمیم گرفتیم که این خلأ را هم برطرف کنیم و پوستر را معرف اصلی هویت بصری جشنواره قرار دهیم.

رحیمی کاشانی توضیح داد: برای‌مان مهم بود که وقتی عنوان جشنواره «فیلم کوتاه تهران» است، نام تهران و المان‌های بصری مرتبط با این شهر هم جایی در گرافیک جشنواره داشته باشد، به همین دلیل دست به جستجو زدیم و دیدیم هیچ المانی شاخص‌تر از میدان آزادی را نمی‌توانیم به‌عنوان نماد هنرمندانه این شهر انتخاب کنیم.

وی در توضیح علت بهره‌گیری از معماری برج آزادی در طراحی پوستر جشنواره گفت: معماری برج آزادی ترکیبی از سه نوع معماری است؛ معمای هخامنشی، ساسانی و ایرانی-اسلامی. ما دیدیم اگر بخواهیم بر هنر معاصرمان برچسبی بزنیم باید از عنوان ایرانی-اسلامی استفاده کنیم که قوس میانی میدان آزادی اصلی‌ترین المان آن در طراحی این برج است. همین نکته را تلاش کردیم در طراحی پوستر هم رعایت کنیم.
طراح پوستر جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره رنگ‌های به کار رفته در طراحی این پوستر هم گفت: ما دو رنگ اصلی نارنجی ایرانی و سبز ایرانی را در طراحی مدنظر قرار دادیم که دو تا از ۹ رنگی هستند که در جهان به نام ایران ثبت شده‌اند. خواستیم از این المان هم برای معرفی این رنگ‌ها استفاده کنیم.

رحیمی کاشانی درباره هویت بصری محیط برگزاری جشنواره امسال هم توضیح داد: یکی از محورهای تمرکز ما در طراحی بصری این دوره از جشنواره، بحث «هویت ایرانی» است. از سوی دیگر وقتی داریم از فیلم کوتاه صحبت می‌کنیم،‌ یعنی باید همه چیز مینی‌مال باشد و به همین دلیل سعی می‌کنیم، اقلام گرافیکی جشنواره هم خیلی مینی‌مال و در عین حال ایرانی باشند. ابعاد بین‌المللی جشنواره هم در این دوره خیلی بیشتر شده است و تلاش می‌کنیم از این پتانسیل برای معرفی ویژگی‌های فرهنگی و هنری ایران استفاده کنیم

وی در پایان تأکید کرد: به‌عنوان اولین جشنواره‌ای که پس از دو سال اخیر درگیری با محدودیت‌های کرونا قرار است با این حجم از حضور مدعوین برگزار شود،‌ تلاش می‌کنیم فضای پویا و فعالی هم در بحث فضای مجازی و هم در گرافیک محیطی محل برگزاری جشنواره داشته باشیم.
سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *