«ورتیکال سینما» در راه است

«ورتیکال سینما» در راه است

تی‌یام یابنده که به عنوان مدرس نشست «رسانه‌های جدید» در سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد، معتقد است ورود به فضای آنلاین و استفاده هرچه بیشتر از این فضا تاثیرگذاری مطلوبی بر فیلم کوتاه دارد و امکان انتقال نگاه‌های متفاوت و کارآمد را بیشتر فراهم می‌کند.

به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نقل از خبرآنلاین، تی‌یام یابنده مدرس کارگاه «رسانه‌های جدید» در نشست‌های «۳۷-۲۰» سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران درباره آنلاین شدن فضای کارگاهی در این دوره از جشنواره گفت: برگزاری کلاس‌ها و نشست‌ها به صورت آنلاین باعث می‌شود طیف گسترده‌ای از مخاطبان در آن حاضر شوند و دیگر محدودیت مخاطب ندارد و این اتفاق خوبی است. البته امکان بروز مشکلاتی مثل سرعت اینترنت ضعیف هم هست، اما اگر مسائل مثبت و منفی را بر یک دو طرف یک ترازو بگذاریم، فکر می‌کنم در نهایت بار مثبت این جریان بیشتر است و برگزاری آنلاین کارگاه‌ها اتفاق خوبی را رقم می‌زند.
این کارگردان درباره موضوع کارگاهش توصیح داد: من قرار است در رابطه با رسانه‌های جدید و فضای تعاملی که ایجاد می‌کنند، صحبت کنم. گریزی به مباحث سایبر دراما و قصه‌گویی در فضای دیجیتال خواهم زد و تعدادی از پلتفرم‌های جدید را معرفی خواهم کرد.

او ادامه داد: دیمین شزل، کارگردان برنده اسکار، با گوشی موبایل خود فیلمی با نام «ورتیکال سینما»، به معنای سینمای عمودی ساخته است و در آن توضیح داده که جریان سینما به سمت و سوی سینمای عمودی حرکت می کند.

یابنده درباره کمکی که فضای آنلاین به حوزه فیلم‌های کوتاه می‌کند، گفت: ورود به فضای آنلاین و استفاده هرچه بیشتر از این فضا تاثیرگذاری مطلوبی بر حوزه فیلم کوتاه دارد. در واقع اشل فیلم کوتاه را حفظ و جایگاه آن را ارتقا می‌دهد. چراکه شما می‌توانید در بازه زمانی محدود فیلم تماشا کنید و از آن لذت ببرید.

این کارگردان ادامه داد: برای مثال فرض کنید که منتظر نوبت خود در مطب دکتر نشسته‌اید. در آن مدت و با استفاده از تلفن همراه هوشمندی که در اختیار دارید می‌توانید یک فیلم کوتاه را تماشا کنید و یا اپیزودی پنج دقیقه‌ای از یک سریال را ببینید. سریالی که مجموع قسمت‌هایش یک ساعت می‌شود. وجود چنین فیلم‌ها و سریال‌های کوتاهی در دنیای پرسرعت امروز موهبتی بزرگ محسوب می‌شود.

یابنده خاطر نشان کرد: من فکر می‌کنم این شرایط نیست که سرنوشت انسان‌ها را رقم می‌زند بلکه انسان‌ها هستند که پدیدآورنده شرایط می‌شوند. به همین علت باید بستری را فراهم کنیم که به وسیله آن فیلم‌های کوتاه دیده شوند. برای نمونه سایت‌هایی مثل آپارات، می‌توانند یک پکیج یک ساعته منتخب از فیلم‌های کوتاه را نمایش دهند و برای آن تبلیغ گسترده داشته باشد تا مردم جذب شوند و به تماشای این فیلم‌ها بنشینند.

او درباره نقش فیلم‌های کوتاه در اطلاع رسانی و آگاه‌سازی راجع به ویروس «کرونا»، گفت: اگر «کرونا» را موضوعی سفارشی فرض کنیم و طبق آن فیلم بسازیم، کارمان خراب خواهد شد. برای ساختن فیلمی مناسب و درخور، برای مثال می‌توانیم تصور کنیم که در حال ساختن اثری علمی-تخیلی هستیم و با نگاه‌های متفاوت می‌توانیم این واقعه را بررسی کنیم. در دوره کرونا اغلب مردم به لحاظ اقتصادی فلج شدند، این موضوع می‌تواند دست‌مایه خوبی برای ساخت فیلم باشد یا پرداختن به این موضوع که روزها تنها در خانه ماندن و قرنطینه شدن چه اتفاقاتی را رقم می‌زند و یا می‌توان به روابط انسانی اشاره کرد که در دوران کرونا چقدر فروریخته شدند و یا با چه چالش‌هایی مواجه شدند. به طور کلی می توان روابط انسانی در این دوره را تحلیل و بررسی کرد.

یابنده ادامه داد: این زاویه نگاه‌های متفاوت در نهایت می‌توانند کارآمد باشند. تنها وظیفه ما این است که اجازه دهیم فیلمسازان درکی را که خودشان از شرایط دارند، به فیلم تبدیل کنند و به مخاطبانشان انتقال دهند. درنهایت می‌توان این فیلم‌ها را به صورت گسترده برای مثال در مترو، مدرسه و … پخش کرد و آگاه‌سازی انجام داد.

این کارگردان در پایان درباره برگزاری سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: برگزاری این جشنواره بسیار امیدبخش است. حالا که چندروز از اعلام آثار راه‌یافته به جشنواره می‌گذرد، شاهد موجی هستیم که فیلمسازهای مختلف از حضور فیلمشان در جشنواره خوشحال هستند و به‌ هم تبریک می‌گویند. در واقع جشنواره فضای رفاقتی را میان کارگردان‌ها بیشتر کرده و وجودش بسیار مفید است. من با برگزاری این جشنواره حتی در این ایام سخت به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی موافق هستم.

نشست این مدرس چهارشنبه ۱۴ آبان از ساعت ۲۰ در لایو انجمن سینمای جوانان ایران با اجرای رامتین شهبازی پخش می‌شود.

سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری سیدصادق موسوی با برگزاری نشست‌های تخصصی تا ۱۷ آبان ادامه دارد. جزییات و اخبار این رویداد در سایت www.iycs.ir قابل دسترس است.

۲۴۱۲۴۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *