وحید نامی: تجلیل از هنرمندی که استعدادهایی را کشف کرده

گفتگو ایسنا به بهانه بزرگداشت محمود نظرعلیان در جشنواره سی‌ونهمین:

وحید نامی: تجلیل از هنرمندی که استعدادهایی را کشف کرده

یک کارگردان فیلم کوتاه به بهانه بزرگداشت محمود نظرعلیان در جشنواره فیلم کوتاه تهران از نقش و تعهد این هنرمند در سینما کوتاه سخن گفت.

به گزارش ستاد خبری سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران به نقل از ایسنا، وحید نامی کارگردان فیلم کوتاه «سرسام» که با فیلم «مریضخانه مرکزی» در جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارد، درباره محمود نظرعلیان هنرمند پیشکسوت سینمای ایران که قرار است در اختتامیه سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران تجلیل شود به ایسنا گفت: در ابتدا باید بگویم که بسیار بابت برگزاری این مراسم بزرگداشت خوشحال هستم؛ حال هرچقدر دیر. این را باید بدانیم که سینمای کوتاه ایران با برگزاری این مراسم ادای دینی هرچقدر کوچک به مقام هنری این شخصیت را به جا می‌آورد.

او بیان کرد: محمود نظرعلیان در وهله اول یک معلم و متعلق به نسلی بسیار متعهد به این سینما است به نوعی که می‌توان گفت خیلی از افراد تحت نظر این پیشکسوت پرورش یافته‌اند و ما می‌دانیم که در هنر، معلم بودن چه کار دشواری‌ست. محمود نظرعلیان در سال‌های اخیر منشا کشف استعدادهای بسیاری در سینما به ویژه سینمای کوتاه بوده‌ است، بنابراین اگر می‌گویم این شخصیت معلمی ویژه در هنر این کشور است، بی‌راه نمی‌گویم.

وی افزود: این شخصیت دو دفتر انجمن سینمای جوان در شهرهای زنجان و تبریز تاسیس و در بی شمار فیلم کوتاه بازی کرده‌ است. همچنین در سینمای حرفه‌ای بازی‌های درخشانی از این بازیگر پیشکسوت شاهد بودیم و از آن‌جایی که در این سینما شخصیت برجسته‌ای هستند اما هیچگاه وجه معلمی خود را فراموش نکرده‌اند و حتی با کارگردان‌های فیلم اولی نیز با دل و جان کار کرده‌اند. این نکته بسیار مهم است که تاسیس دو دفتر انجمن سینمای جوان در شهرستان بسیار کار سختی‌ست به ویژه در سال‌هایی که به صورت کلی آموزشگاه سینمایی در دهه ۵۰ وجود نداشته است و به واسطه این کار نسلی از فیلمسازان در این شهرها و مناطق متولد و پرورش یافته‌اند.

این کارگردان درباره اخلاق حرفه‌ای محمود نظرعلیان عنوان کرد: اخلاق آقای نظرعلیان یکی از مهمترین ویژگی‌های این بازیگر پیشکسوت است، من بعید می‌دانم تا به امروز شخصی با محمود نظرعلیان کار کرده باشد و سر سوزنی مسئله اخلاقی و یا دلخوری پیش آمده باشد. ایشان با اینکه سن بالایی هم دارد اما همچنان پرشور و همراه فیلمسازان کوتاه کار می‌کند و همراهی این شخصیت همیشه درکنار سینمای کوتاه وجود دارد و این روحیه همراهی شاید در نسل‌های جوان‌تر کمتر دیده شود و این ویژگی‌های آقای نظرعلیان به ما ثابت می‌کند که تجلیل از شخصیت حتی دیر هم رخ داده است.

نامی در پایان درباره اینکه باید چه کرد تا راه این پیشکسوتان سینما ادامه‌دار باشد، توضیح داد: در ابتدا این موضوع به روحیه هر فیلمساز بازمی‌گردد، زمانی که من درباره محمود نظرعلیان می‌گویم یک «معلم متعهد» منظور این است این شخصیت هیچگاه منافع شخصی خود را بر منافع جمعی ترجیح نداده است و با توجه به اینکه نقش‌های درخشانی را از او در سینمای بلند داستانی شاهد بودیم اما هیچگاه فیلم کوتاه و بچه‌های سینمای کوتاه را رها نکردند. این تفکیک را اگر بتوانیم در چنین تحلیل‌هایی تبیین کنیم آن وقت جوانانی که می‌خواهند، جا پای این افراد قدم بگذارند، متوجه می‌شوند که علت کاریزمایی که افرادی مانند محمود نظرعلیان دارند، چیست. در آخر باید بگویم صحبت درباره این بازیگر پیشکسوت بیش از این‌ها به زمان نیاز دارد اما اینکه می‌بینم انجمن سینمای جوانان ایران با تمام تغییرات این سال‌ها می‌خواهد بزرگداشتی برای محمود نظرعلیان برگزار کند، یعنی عقبه خود را می‌شناسد و به آن‌ها احترام می‌گذارد و این اتفاق خوشحال کننده‌ای است.

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۱ مصادف با ۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۲ در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *