وحید حسینی نامی: سینمای کوتاه باید پرچم‌دار هنر باشد

وحید حسینی نامی: سینمای کوتاه باید پرچم‌دار هنر باشد

یک کارگردان سینما عقیده دارد: جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، به لحاظ قدمت و اعتبار در جایگاهی بود که باید عنوان «تایید شده توسط آکادمی اسکار» (اسکارکوالیفاید) را دریافت می‌کرد و این عنوان بنابر شایستگی‌های این رویدادکسب شده است.

 

به‌گزارش ستاد خبری سی‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به‌نقل از ایرنا، سیدوحید حسینی‌نامی فیلم‌ساز و عضو انجمن فیلم کوتاه ایران (ایسفا) در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره تاییدشدن جشنواره فیلم کوتاه ایران توسط آکادمی اسکار (اسکارکوالیفاید)، بیان کرد: یکی از فاکتورها برای اعتبارسنجی جشنواره‌ها تایید شدن توسط آکادمی اسکار است. به همین‌ دلیل این اعتبار برای جشنواره فیلم کوتاه ایران اتفاقی قابل اهمیت است که می‌تواند برای جشنواره و سینمای ایران تاثیرگذار باشد.

وی افزود: هر ساله از جانب آکادمی اسکار یک لیست از جشنواره‌های مورد تایید آکادمی، منتشر می‌شود و تعداد جشنواره به فهرست فستیوال‌ها افزوده شده و بعضی از جشنواره‌ها از لیست حذف می‌شوند. بدیهی است که تایید شدن توسط آکادمی اسکار باعث جلب نگاه فیلم‌سازان سراسر دنیا به سمت جشنواره می‌شود. البته باید ببینیم که پس از رخ‌دادن این اتفاق مثبت «جشنواره فیلم کوتاه تهران» چه عملکردی را پیش می‌گیرد و عملکردش چگونه خواهد شد.

این کارگردان ادامه داد: البته پیش از این تایید نیز، جشنواره به حدی رسیده بود که در بخش بین‌الملل هرساله شاهد آثار خوب بودیم و فیلم‌سازان مطرح حوزه فیلم کوتاه برای حضور در این جشنواره اشتیاق نشان می‌دادند. باید بگویم که بحث جایزه مالی نیز در این خصوص مطرح می‌شود، چراکه جایزه مالی برای آثار برگزیده در بخش بین‌الملل جشنواره «فیلم کوتاه تهران»، چشم‌گیر است.

حسینی نامی ادامه داد: جشنواره، به لحاظ قدمت و پیشنینه و همین‌طور کیفیت برگزاری باید به این ویژگی می‌رسید. این رویداد سینمایی، مهم‌ترین جشنواره داخلی در حوزه فیلم کوتاه است و همه فیلمسازانی که نگاهشان حضور در جشنواره‌های داخلی است، برای پذیرفته‌شدن اثرشان در این جشنواره اشتیاق دارند. البته من فکر می‌کنم که تنها جشنواره‌ها و جوایز نباید انگیزه فیلمسازی برای فیلم‌ساز به حساب بیایند. این موارد در زیست ثانویه یک فیلم رخ می‌دهد، اما حیات اولیه‌ آن باید مستقل از چنین مواردی باشد.

کارگردان فیلم کوتاه سرسام درباره وضعیت این روزهای سینمای کوتاه ایران گفت: سینمای کوتاه باید پرچم‌دار هنر سینما باشد. نباید اجازه داد که رویکرد موجود در سینمای بدنه خود را به سینمای کوتاه تحمیل شود. چراکه گاهی می‌بینیم که کارگردان‌ها برای اثبات خودشان به تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران حوزه فیلم بلند، دست به تولید آثاری می‌زنند که در قامت فیلم کوتاه نمی‌گنجد. گاهی می‌بینیم که حواشی بر متن غلبه می‌کند. درحالی که اصل ماجرا خود هویت موجود در فیلم کوتاه است. از این رو است که فکر می‌کنم نشست‌های برخطی که «انجمن سینمای جوانان ایران» این روزها درباره سینمای تجربی برگزار می‌کند، اتفاقی بسیار مفید در جهت تعالی و رشد خود هویت فیلم کوتاه است.

 

سید وحید حسینی‌نامی (۱۳۶۴) کارگردان، تدوین‌گر و طراح و ترکیب صدا و فارغ التحصیل رشته فیلم‌سازی است. این کارگردان برای فیلم کل به جز موفق به کسب بهترین فیلم تجربی بخش بین‌الملل جشنواره فیلم کوتاه تهران شده است. آخرین کار وی به عنوان کارگردان فیلم سرسام است.

وقتی ترکش‌ها فوتبال بازی می‌کنند  مستند کوتاه) -۱۳۸۹، پیام بر – ۱۳۸۹، منظر پریده رنگ تپه ها – ۱۳۹۰، نفس های یک تالاب (مستند کوتاه) – ۱۳۹۱، دست ها و رنگ ها (مستند کوتاه) – ۱۳۹۱، ریل بان – ۱۳۹۲، سلطان محمد نقاش (مستند کوتاه) -۱۳۹۳ و خاطرات مخدوش یک دریاچه بخشی از آثار در کارنامه هنری این فیلم‌ساز است.

سی‌ و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *