همزمان با سی‌و‌هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران: کتاب «روایت در فیلم کوتاه» منتشر می‌شود

همزمان با سی‌و‌هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران: کتاب «روایت در فیلم کوتاه» منتشر می‌شود

 

کتاب «روایت در فیلم کوتاه»، مجموعه مقالات گردآوری شده زیر نظر رامتین شهبازی توسط انتشارات انجمن سینمای جوانان ایران، هم‌زمان با سی‌و‌هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، منتشر می‌شود.

 

به‌گزارش روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، «روایت در فیلم کوتاه»، مجموعه مقالات گردآوری شده توسط انتشارات انجمن سینمای جوانان ایران و به نظارت علمی رامتین شهبازی و با مقدمه‌ محمدرضا اصلانی، از جمله کتاب‌هایی است که همچون دوره‌های گذشته همزمان با سی‌و‌هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران و در بخش کتاب و سینما، رونمایی و عرضه خواهند شد.

گفتنی است کتاب «روایت در فیلم کوتاه» مقالات زیر را در بر می‌گیرد:

  • ضرورت روایت (محمدرضا اصلانی)
  • طرحواره‌های روایی در فیلم تجربی (روناک رنجی)
  • واکاوی فرم‌های روایی در فیلم‌های کوتاه آیدا پناهنده و شهرام مکری از منظر روایت‌شناسی شناختی (دکتر سید علی روحانی)
  • اقتباس‌شناسی روایت در فیلم کوتاه بر اساس آرای رولان بارت، با نگاهی به دو فیلم کوتاه «کودکان ابری» و «پسرک چشم آبی» (رامتین شهبازی، مریم جلالی)
  • جستاری در نظریه «نقطه دید» ادوارد برانیگان به‌مثابه روشی در تحلیل روایت سینمایی؛ با بررسی دو فیلم کوتاه «حیوان» و «روتوش» (دکتر فرشاد عسگری‌کیا)
  • بررسی عنصرهای فرجام و پایان‌بندی در ساختار روایت فیلم‌های کوتاه ایران (یوکابد عارفی)
  • آسیب‌شناسی زمان فیلم کوتاه در جشنواره فیلم کوتاه تهران، فجر و دیگر جشنواره‌های بین‌المللی (مجید کیانیان)
  • فيلم تجربي شاعرانه: فرانقدي به سه نظريه سينمايي (دکتر وحیداله موسوی)
  • تحلیلِ ساختارهای پیش‌نهادی برای فیلم‌نامه‌های کوتاهِ داستانی، برپایۀ بررسیِ ساختاریِ پانزده فیلمِ کوتاهِ ایرانیِ تولیدشده در دهۀ نودِ خورشیدی (امیررضا نوری پرتو)
  • بررسی ساختارهای روایی فیلم‌های کوتاه با نگاهی به آثار موفق جشنواره‌های داخلی و خارجی (محمدرضا نعمتی)

 

در دیباچه این کتاب آمده است:

« فیلم کوتاه به گواهی مستندات موجود در تاریخ سینمای ایران و دهه‌های مختلف آن، حضوری تأثیرگذار داشته و اگرچه در این مسیر دچار فراز و فرودهایی شده، اما با بررسی آن در سال های قبل و بعد از انقلاب واجد روند رو به رشدی بوده است. هر چند که در این عرصه عده‌ای پس از ساخت چند فیلم‌ کوتاه وارد فضای سینمای بلند شده و عده‌ای هم پس از ساخت فیلم‌هایی از این حوزه کنار رفته‌اند. این شیوه فیلم‌سازی به لحاظ گونه و تکنیک‌های سینمایی مستقل بوده و با شیوه‌های گوناگون روایی همراه است، چنان که در حال حاضر در گونه‌های مستند، داستانی، تجربی و پویانمایی در سراسر جهان شاهد خلق آثار کوتاه ارزشمندی هستیم، به این دلیل عمده که متأثر از ادبیات جهانی و حاکمیت عصر دیجیتال و امکانات سخت افزاری گسترده و همچنین قیمت مناسب امکانات، در اغلب کشورها فضای نسبتا اید‌ آلی در اختیار علاقه‌مندان به این نوع هنری قرار گرفته است.

به بیان دیگر فیلم کوتاه یکی از جریان‌های محبوب و مهم در صنعت- هنر سینمای ایران بوده است. این جریان از یک سو موجب کارآفرینی بوده و از سوی دیگر با توفیق در جشنواره‌های ملی و بین المللی (از عمده محل‌های عرضه این شکل فیلم‌ها) موفقیت‌های بسیاری را برای کشور ایران به ارمغان آورده است. از همین روی نیاز است این جریان به دقت مورد واکاوی و آسیب شناسی قرار گیرد تا ضمن تقویت دوباره نقاط قوت، با پژوهش‌های پیش رو نقاط ضعف آن نیز رفع شود. پژوهش‌های حاضر قصد دارند تا به این مسئله پرداخته و از چند منظر چشم‌اندازهای پیش روی این شکل از سینما را ترسیم کند. پژوهش‌های حاضر به شکل کاربردی انجام شده و به سئوال‌هایی پاسخ خواهد داد که دغدغه این روزهای جریان فیلم کوتاه به شمار می‌آید. پاسخ‌هایی که می تواند در سیستم‌های کلان مدیریت سینما موجبات تعامل و برنامه‌ریزی میان دولت (در اینجا سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، صنف فیلم کوتاه و سینماگران را موجب شود.»

 

سی‌و‌هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران آبان‌ماه ۹۹ برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *