همزمان با سی‌و‌هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران: کتاب «نوشتنِ یک فیلم کوتاه» منتشر می‌شود

همزمان با سی‌و‌هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران: کتاب «نوشتنِ یک فیلم کوتاه» منتشر می‌شود

 

کتاب «نوشتنِ یک فیلم کوتاه»، نوشته کن دانسیگر و پاتریسیا کوپر،  با ترجمه پیمان فلاحی، توسط انجمن سینمای جوانان ایران و نشر آبان، هم‌زمان با سی‌و‌هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، منتشر می‌شود.

 

به‌گزارش روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، «نوشتنِ یک فیلم کوتاه»، نوشته کن دانسیگر و پاتریسیا کوپر، با ترجمه پیمان فلاحی، مدرس دفتر کرمانشاه انجمن،  از جمله کتاب‌هایی است که همچون دوره‌های گذشته همزمان با سی‌و‌هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران و در بخش کتاب و سینما، رونمایی و عرضه خواهند شد.

در دیباچه این کتاب آمده است:

«این کتاب عمدتا برای هنرجویان فیلم یا فیلم‌سازان مستقلی نگارش شده است که با لزوم نگارش یک فیلم‌نامه کوتاه داستانی مواجه شده‌اند…

هرچند تمرکز ما بر روی فیلم کوتاه داستانی است با این وجود قصد داریم تا روش‌هایی که در آن‌ها هر فُرم کوتاهی آزادانه از سایر فرم‌های غیر داستانی تأثیر پذیرفته است را نیز به خوانندگان خود نشان دهیم. فیلم‎نامه‌نویسان کم ‌تجربه‌تر لازم است بدانند حتی آن زمانی که فرآیند نگارش یک فیلم‌نامه داستانی، مستند یا تجربی با یک شیوه غیرمتعارف و غیررسمی پیش می‌رود، خود فیلم هنوز هم برای رسیدن به یک کلیت منسجم نیاز به هدف و شکل دارد. این مسئله حتی در مورد داستان‌های عمدتا مبتنی بر فرم، همچون بسیاری از فیلم‌ها و ویدئوهای پست مدرن نیز صادق است.»

کن دانسیگر (Kenneth Dancyger) نویسنده یا هم­نویس کتاب­‌هایی در مورد فیلم‌نامه‌­نویسی، کارگردانی، تدوین فیلم و تهیه­‌کنندگی بوده است. کتاب­‌ها‌یی نظیر فن تدوین فیلم و ویدئو، ایده کارگردان، فیلم‌نامه­‌نویسی آلترنتیو، نوشتن فیلم کوتاه، فیلم‌نامه‌­نویسی جهانی، جهان تولید فیلم و ویدئو و نویسندگی برای رادیو و تلویزیون، که هریک بجای آن‌که یک کتاب کار باشند، کتا‌‌ب‌هایی تئوری/عملی هستند. کتاب‌­های وی به بیش از چهارده زبان از جمله چینی، پرتغالی، ایتالیایی، اسپانیایی، کره‌­‌ای و عربی ترجمه شده است. دو مورد از کتاب­‌های وی، یعنی فیلمنامه­‌نویسی آلترنتیو و فن تدوین فیلم و ویدئو در حوزه­‌های خود به عنوان آثاری معتبر و مرجع در نظر گرفته می­‌شود و جزو منابع اصلی دوره­‌های برتر آموزش فیلم در سراسر دنیا حساب .می‌­آید

وی همچنین کارگاه‌­های فیلم‌نامه‌­نویسی و پس­‌تولید زیادی را در سراسر دنیا از جمله آفریقای جنوبی، هلند، آلمان، سوئیس، پرتغال، بلژیک، بریتانیا، کلمبیا، سنگاپور، استرالیا و کانادا برگزار کرده است و به عنوان مشاور فیلم‌نامه در ایالات متحده، اروپا و آسیا فعالیت می­‌کند. دانسیگر همچنین مدیر گروه سابق دوره کارشناسی فیلم و تلویزیون دانشکده هنر TISCH دانشگاه نیویورک و استادتمامِ فعلی این دانشگاه است.

از آثاری که وی هم‌اکنون در دست تآلیف دارد می­‌توان به کتابی راجع به فیلم‌نامه­‌نویسی ژانر، کتابی با عنوان «بزرگترین: هالیوود در ۱۹۳۹»، «خاطرات شخصی»، «جنگی که هیچگاه پایان نیافت» و نخستین رمانش «جنایت غیرمجاز»، اشاره کرد.

 

سی‌و‌هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران آبان‌ماه ۹۹ برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *