هزینه تولید فیلم کوتاه سرسام‌آور است!

در گفتگو با ایلنا مطرح شد:

هزینه تولید فیلم کوتاه سرسام‌آور است!

امیر پذیرفته کارگردان سینمای کوتاه درباره فیلم «اندروا» که در سی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد، بیان کرد: خلاصه تم اصلی این فیلم این نکته است که هر سنگی پرتاب کنی، سرانجام به سمت خودت برمی‌گردد.

امیر پذیرفته، کارگردان سینمای کوتاه که سال گذشته با فیلم «کپسول» در جشنواره فیلم کوتاه تهران خوش درخشید، درباره حضور فیلم تازه خود در این دوره از جشنواره توضیح داد: در واقع «اندروا» اولین فیلمنامه من بود که قبل از «کپسول» آن را نوشته بودم. خیلی هم دلم می‌خواست آن را بسازم، برای آن لوکیشن هم دیده بودیم اما در مقطعی احساس کردم تجربیاتم برای ساخت این فیلم کم است. برای همین ابتدا «کپسول» را ساختم و بعد دوباره سراغ «اندروا» رفتم.

وی با اشاره به اینکه ایده محوری این فیلم درباره شکار است، گفت: این اثر بیشتر یک تجربه فرمی درباره فرآیند شکار و تجربه‌های شکارچی است. اتفاقاتی را در این روایت مدنظر داشتم که به شخصه آن‌ها را دیده بودم و بخش‌هایی از آن را هم برایم تعریف کرده‌اند. خلاصه تم اصلی این فیلم هم همین نکته است که هر سنگی پرتاب کنی، سرانجام به سمت خودت برمی‌گردد.

این کارگردان درباره تعدد فیلم‌های کوتاهی که لوکیشن جنگل و یا موضوع شکار را مدنظر قرار می‌دهند هم گفت: من اطلاعی از این تعدد ندارم اما به شخصه سراغ سوژه‌ای رفتم که درگیرش بودم. یعنی اتفاقاتی را مدنظر قرار دادم که از نزیک آن‌ها را لمس کرده بودم. بعد از نمایش فیلم در جشنواره و در پایان اکران‌ها شاید بتوانم راحت‌تر درباره فیلمم صحبت کنم اما الان ترجیح می‌دهم مخاطب بدون پیش‌فرض با پیچیدگی‌های فرمی فیلمم مواجه شود.

وی درباره این تصور که تهیه لوکیشن برای فیلم‌هایی که در جنگل روایت می‌شود، ساده‌تر و ارزان‌تر است هم گفت: واقعا اینگونه نیست. دلیل اصلی‌ای که من به سراغ این فضا رفتم هم دغدغه محیط زیستی بوده است. شخصا برای به‌دست آوردن این لوکیشن مشقت‌های بسیاری کشیدم. اتفاقا برای آن هزینه هم پرداخت کردم. من برای فیلم «کپسول» هزینه لوکیشن نداده بودم اما برای «اندروا» پول لوکیشن هم دادیم. اینگونه نیست که برای فیلم‌های در حال و هوای جنگل، لوکیشن به راحتی به‌دست بیاید و نیازی به پرداخت هزینه هم نداشته باشد. فیلمسازان هم معمولا بر اساس دغدغه شخصی سراغ این سوژه و این فضا می‌آیند.

پذیرفته درباره گران شدن فرآیند تولید فیلم کوتاه هم توضیح داد: دوستی از من پرسید چگونه به برآورد تولید فیلم‌ات می‌رسی؟ در جواب گفتم من معمولا برآورد هزینه‌های فیلمم را محاسبه نمی‌کنم! پرسید، چرا؟ گفتم به این دلیل که وقتی برآورد انجام دهی، به عددی می‌رسی که آنقدر بزرگ است، مجبور به عقب‌نشینی می‌شوی! واقعا رقم تولید ترسناک است. من ترجیح می‌دهم در ابتدای کار به عددش فکر نکنم! هزینه‌های تولید واقعا سرسام‌آور شده و کار کردن بسیار سخت است.

وی افزود: برخی تصور می‌کنند فیلم مستند برخلاف فیلم کوتاه درآمد دارد، اما برای من اینگونه نبود و فیلم مستندی هم که ساختم، به‌رغم آنکه در چند جشنواره برگزیده شد، هیچ آورده مالی‌ای برایم نداشت. امیدوارم شرایطی به‌وجود بیاید که بدانیم بخشی از هزینه‌هایی که صرف تولید فیلم کوتاه و یا مستند می‌کنیم، بازمی‌گردد.

سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار تا ۲ آبان ۱۴۰۱ درحال برگزاری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *