نقد، به فیلم‌سازان کوتاه نگاه اصولی می‌دهد / لزوم فراهم کردن اطلاعات برای رسیدن به تنوع ژانر

احسان طهماسبی در گفت‌وگو با ایلنا:

نقد، به فیلم‌سازان کوتاه نگاه اصولی می‌دهد / لزوم فراهم کردن اطلاعات برای رسیدن به تنوع ژانر

احسان طهماسبی معتقد است نقد می‌تواند مسیر روشن‌تری را برای افرادی که قرار است به تازگی وارد سینمای کوتاه شوند، ترسیم کند و در این سال‌ها هر قدر که جریان فیلم‌سازی کوتاه پر افت وخیز بوده اما فیلم‌سازان کوتاه همواره از این جریان جلوتر بوده‌اند.

به گزارش ستاد خبری سی‌و‌نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نقل از ایلنا، احسان طهماسبی منتقد سینما درباره اهمیت جایگاه و اهمیت نقد در فیلم کوتاه گفت: از آنجایی که دیدگاهی مبنی بر گرایش به تجربه‌گرایی در حوزه فیلم کوتاه وجود دارد، به همین دلیل نقد در این حوزه بسیار اثرگذار و مهم است. نقد عامل مهمی در نحوه ورود و مواجهه فیلمساز با سینما و شکل‌گیری سطح سلیقه سینمایی و گرایش درست و اصولی او به این حوزه از سینما است.

او ادامه داد: با توجه به سیاستگذاری‌هایی که در حوزه فیلم کوتاه وجود دارد، تاثیر نقد کم‌تر از رویکردی‌ست که مدیران ارشد به این حوزه و عملکرد آن دارند اما تاکید بر نظرات منتقدان درباره آثار کوتاه، به بهبود شرایط فیلم کوتاه و ارتقای سطح سلیقه و کیفیت آثار فیلمسازان کمک می‌کند. به ویژه در شرایط فعلی که ساخت یک اثر کوتاه بسیار سخت شده و هزینه‌های تولید آن نیز بالا رفته است، توجه به نقدها می‌تواند امکان خطا در فیلم‌سازی را کاهش دهد و همچنین نتیجه نهایی مطلوب‌تری را نیز شاهد باشیم.

این منتقد در پاسخ به این پرسش که چگونه باید فیلم کوتاه را به یک گونه مخاطب‌پسند تبدیل کرد، توضیح داد: این را باید بدانیم که رسیدن به این اتفاق چند عامل دارد که نگاه فیلمساز یکی از آن‌هاست و رویکرد کلی فیلم کوتاه توجه به خواص نیست اما به دلیل نوع بیان و شکل اجرایی‌اش در تمام دنیا مخاطب کمتر و خاص‌تری نسبت به سینمای بلند داستانی دارد.

او ادامه داد: اگر قرار است توجه عموم مردم را به سوی فیلم کوتاه جلب کنیم لازمه آن در ابتدا جشنواره فیلم کوتاه تهران و همچنین پخش فیلم‌های کوتاه از رسانه‌های عمومی، توجه سیاست‌گذاران این حوزه به آثار کوتاه و گسترش پاتوق‌های فیلم کوتاه و اکران آن‌ها در سینماهاست. البته باید این را نیز در نظر گرفت که تنوع ژانر نیز می‌تواند به بهتر و بیشتر دیده شدن آثار کوتاه کمک کند.

طهماسبی در ادامه درباره رویکرد سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران که مبتنی بر تنوع ژانر و اهمیت آن است، بیان کرد: این نکته مهم است که فیلم کوتاه متاثر از سینمای بلند ما است و رویکردهایی که در سینمای بدنه اجرایی می‌شود بر سینمای کوتاه نیز اثرگذار است. همچنین برای ورود به برخی ژانرهای سینمایی مانند تخیلی-فانتزی، درام-رازآلود و یا ترسناک تنها تایید و صدور پروانه ساخت کافی نیست و یکسری امکانات فنی و هزینه‌هایی نیز وجود دارد که باید تامین شود. رویکردی که امسال در جشنواره مبنی بر اهمیت تنوع ژانری وجود دارد، اتفاق درست و مثبتی است اما در شرایطی که فیلمسازی کوتاه از مسیر خود خارج نشده و مسیری که فیلمسازان در سال‌های گذشته ساخته‌اند، تخریب نشود.

طهماسبی افزود: در نهایت توجه به تنوع ژانر درصورت توجه به ضرورت‌ها و نیازهای آن مهم است. این را باید بدانیم که تنوع ژانری علاوه بر جذب مخاطب به سینمای ما نیز بسیار کمک می‌کند و باعث می‌شود در مسیرهایی که حرکتی نداشته‌ایم، قدم بگذاریم. حتی در عرصه جهانی نیز می‌تواند بیش از پیش سینمای ایران را به مخاطبان بین‌المللی ما عرضه کند چراکه برخی فستیوال‌های جهانی توجه ویژه‌ای به یک ژانر خاص از آثار کوتاه دارند و ورود به آن می‌تواند شانس ما را برای حضور در رویدادهای جهانی نیز افزایش دهد.

این منتقد درباره برگزاری جشنواره فیلم کوتاه پس از ۳۸ دوره گفت: در چهار سال گذشته که به عنوان منتقد در نشست‌های جشنواره حضور داشتم مهمترین دغدغه فیلم‌سازان این بوده است که فیلم کوتاه باید زمینه‌ای برای بیان حرف‌ها و روایت‌های شخصی و علاقه فیلمساز کوتاه باشد و نباید درگیر سانسورها و اظهارنظرهای سلیقه‌ای شود.

او تصریح کرد: مهم‌ترین مطالبه فیلمسازان کوتاه این است که به فیلم‌های کوتاه تنها از دریچه سینما نگاه شود. نزدیک به هفت سال پیش ما شاهد ورود سینمای کوتاه به دوران طلایی خود بودیم که متاسفانه در سال‌های گذشته کمی از آن دوران فاصله گرفته‌ایم. این افتی که در فیلم کوتاه شاهد هستیم علت‌های مختلفی می‌تواند داشته باشد مانند مشکلات مالی، عملکرد گروه فیلمسازی، اظهارنظرهای سلیقه‌ای و اعمال سلایق نادرست به جریان سینمای کوتاه. بنابراین برای رسیدن به آن دوران طلایی باید شرایطی فراهم شود که فیلمسازان کوتاه در یک موقعیت ایده‌آل آثار خود را تولید کنند و سازمان‌های حامی فیلمسازان کوتاه مانند انجمن سینمای جوانان ایران باید شرایط استانداردی را برای همه فعالان این حوزه فراهم کند تا شاهد رشد و شکوفایی فیلم کوتاه باشیم.

طهماسبی در پایان در پاسخ به این پرسش که پس از ۳۸ دوره چه نمره‌ای به جشنواره فیلم کوتاه تهران می‌دهد، عنوان کرد: فیلمسازی کوتاه و رویکردهایی که در این سال‌ها به حوزه از سینما تزریق شده بسیار پر افت وخیز بوده است و همواره فیلمسازان از این جریان جلوتر بوده‌اند؛ بنابراین به حرکت جریان فیلمسازی کوتاه در ایران می‌توان نمره ۱۶ یا ۱۷ را داد. از آن‌جایی که می‌توان گفت در چند سال گذشته فیلم کوتاه به نوعی ثبات نزدیک شده و مخاطبان بیشتری نیز شاهد فیلم‌های کوتاه بودند بنابراین نمره ۱۴ یا ۱۵ را نیز می‌توان به جشنواره فیلم کوتاه تهران داد.

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار از ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *