ملایی: جشنواره فیلم کوتاه تهران به جرگه جشنواره‌های پیشرو پیوسته است

ملایی: جشنواره فیلم کوتاه تهران به جرگه جشنواره‌های پیشرو پیوسته است

 مدرس نشست «ایده های نو، فیلمنامه‌های نو» با اشاره به اهمیت پرداختن به مباحث آموزشی و تخصصی در فضای آنلاین با توجه به شرایط کنونی، گفت: جشنواره‌ بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با برگزاری نشست‌های «۳۷-۲۰» در بستر نت به جای انفعال و عقب‌نشینی به جرگه‌ی جشنواره‌های پیشرو در فضای آنلاین پیوسته است.

 

به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نقل از ایرنا، کاظم مولایی، نویسنده و کارگردان سینما و مدرس یکی از نشست‌های سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌ کوتاه تهران، درباره موضوع و کیفیت این نشست آنلاین به ایرنا گفت: «ایده‌های نو، فیلمنامه‌های نو» عنوان کارگاهی‌ست که قرار است امشب به صورت آنلاین برگزار شود. همان‌طور که از عنوان کارگاه پیداست قرار است که در مورد راه های رسیدن به ایده‌های بکر و جدید صحبت کنیم. ایده‌هایی که مناسب دنیای فیلم کوتاه هستند و پتانسیل کافی برای تبدیل به فیلم شدن را دارند.

وی درباره خلاقیت در ایده‌ پردازی فیلم‌های کوتاه گفت: در کشور ما هر سال فیلم‌های کوتاه زیادی ساخته می‌شود که در نهایت تنها تعداد محدودی از آن‌ها شاخص می‌شوند و در اذهان باقی می‌مانند. به نظرم این فیلم‌های شاخص اغلب ایده‌های ناب و جذابی دارند و در مرحله‌ی نگارش هم درست بسط پیدا کرده‌اند. به صورت کلی تصور می‌کنم فیلمی که از یک ایده‌ی خوب شروع می‌شود، شانس بیشتری برای تبدیل شدن به یک فیلم خوب را هم دارد.

این کارگردان سینما افزود: از زمان فراگیری ویروس کرونا، اکثر جشنواره‌ها یا لغو شدند یا برگزاریشان به زمان دیگری موکول شد یا به حالت تعلیق درآمدند اما آن‌ها بعد از گذشت چند ماه کم‌کم تصمیم گرفتند که به جای لغو کردن، شیوه‌ی برگزاری خود را تغییر بدهند و از حالت فیزیکال به برگزاری مجازی روی بیاورند.

مولایی خاطر نشان کرد: بعضی از جشنواره‌های معتبر مثل جشنواره فیلم «تورنتو» و یا جشنواره فیلم «بوسان» به صورت مجازی در دوران کرونا برگزار شدند. من این روزها با فیلم سینمایی «گورکن» در جشنواره‌ی فیلم «آستین» آمریکا حضور دارم، اما این حضور به صورت آنلاین و مجازی است. جشنواره‌ی «آستین» در حوزه‌ی فیلم‌نامه‌نویسی است و امسال تمام ورک‌شاپ‌ها و پنل‌های تخصصی بی‌شمار خود را به صورت آنلاین برگزار می‌کند. در واقع می‌توانم بگویم اگر این رویداد مثل سابق به صورت حضوری برگزار می‌شد، من به‌دلیل مسائل تحریم شانس حضور در آن را نداشتم.

کارگردان «کوپال» گفت: کاش ما هم در کشورمان قانون کپی رایت داشتیم و می‌توانستیم با خیال راحت جشنواره‌هایمان را به صورت مجازی برگزار کنیم اما جای خوشحالی است که جشنواره‌ی «فیلم کوتاه تهران» حداقل نشست‌هایش را به‌صورت آنلاین برگزار می‌کند و به جای انفعال و عقب‌نشینی به جرگه‌ی جشنواره‌های پیشرو پیوسته است.

ملایی خاطرنشان کرد: بدون شک این انرژی به دوستداران فیلم کوتاه منتقل خواهد شد، چرا که اکثر آن‌ها امروز مجبورند در خانه بمانند و سینما را در قرنطینه دنبال کنند. شک ندارم که علاقمندان فیلم کوتاه از این نشست‌های تخصصی استقبال بسیار زیادی خواهند کرد.

نشست‌های تخصصی «۳۷-۲۰» به مدیریت سعید پوراسماعیلی در سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران تا ۱۷ آبان ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *