مقدم دوست در نشست تخصصی سی‌و‌چهارمین جشنواره: دغدغه های خودتان را بسازید

مقدم دوست در نشست تخصصی سی‌و‌چهارمین جشنواره: دغدغه های خودتان را بسازید

چهاردهمین نشست تخصصی از سلسله نشست‌های تخصصی «۲۰ نشست ۳۴» در چهارمین روز از سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، با حضور هادی مقدم‌دوست و با موضوع «آغاز و پایان در فیلمنامه کوتاه» در پردیس گالری سینمایی ملت برگزار شد.
به گزارش ستاد خبری سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، دومین نشست چهارمین روز جشنواره فیلم کوتاه تهران با عنوان «آغاز و پایان در فیلمنامه کوتاه»، با حضور هادی مقدم دوست برگزار شد.
مقدم دوست در ابتدای این نشست بیان کرد: با بررسی هایی که به خصوص در دو سه سال اخیر داشتم متوجه شدم در فیلم کوتاه مشکلات مشترکی در زمینه آغاز و پایان فیلم وجود دارد. قطعا منظور از آغاز اولین فریم نیست بلکه جایی است که تماشاچی درگیر فیلم می شود.
وی افزود: یک مسئله می تواند تماشاچی را درگیر کند. اما فیلم ها این روزها بیشتر معمایی شده تا اینکه بخواهد مسئله داشته باشد. معمولا قبل از طراحی شخصیت و اینکه قرار است با ایده چه کنیم؛ با معروف ترین آدرس ها شروع به نگارش فیلمنامه می کنیم. یادمان باشد شخصیت و ماجرا دو عامل مهمی هستند که وقتی به آن توجه نشود مشکلات مشترکی در تمام فیلم ها ایجاد می کند. این ها مثل چهار عمل اصلی ریاضیات هستند که ما حتی برای ساخت فیلم های خیلی پیچیده هم نیازمند آن هستیم.
مقدم دوست بیان کرد: یکی از چیزهایی که آغاز را تشکیل می دهد این است که ما باید بدانیم درباره ایده خوبمان چه برنامه ای داریم؟ و بر اساس آن نظر و دیدگاه خودمان را داشته باشیم و با برداشت شخصی بنویسیم و پرورش دهیم. فیلمی که سعی میکند جلوه معمایی به فیلم بدهد و فقط در انتها از ایده رونمایی می کند قطعا دیدگاهی هم درباره آن معما ندارد. وقتی شما نظر و دیدگاه داشته باشید میتوانید نتیجه هم بگیرید یعنی درواقع ابتدا و انتهای فیلمتان را میسازید. هیچ فیلم خوبی نداریم که فیلمساز آن صاحب نظر نباشد. اگر صاحب نظر باشیم می توانیم یک خاتمه قوی داشته باشیم .
وی در پایان گفت: شکل عملیاتی صحبت ها این است که درباره چیزی فیلم بسازیم که دغدغه آن را داریم. اگر شما بتوانید مضامین تان را تبدیل به مصداق بکنید یعنی فیلمنامه خوبی نوشته اید. از طرفی دیگر فرم متاثر از لحن شماست و به نوعی همان لحن است. پس اگر میخواهید یک فیلم بسازید باید به احساس تان توجه کنید. بینید حس تان چیست؟ همان حس و لحن است که فرم درست کار را تشکیل میدهد.
سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۵ تا ۳۰ مهرماه به دبیری سیدصادق موسوی در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *