مدیر امور جشنواره‌های انجمن سینمای جوانان ایران: به آرزوی دیرینه دستیابی جوانان به امکانات جشنواره فیلم کوتاه تهران دست یافته‌ایم

مدیر امور جشنواره‌های انجمن سینمای جوانان ایران: به آرزوی دیرینه دستیابی جوانان به امکانات جشنواره فیلم کوتاه تهران دست یافته‌ایم

طیبه فلکیان مدیر امور جشنواره‌های انجمن سینمای جوانان ایران با ارائه توضیحاتی درباره بخش‌های مختلف و تغییرات سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران نسبت به دوره‌های گذشته عنوان کرد: اکنون با نگاه «هر دفتر یک کاخ جشنواره» به آرزوی دیرینه دستیابی تمامی جوانان علاقه مند و مستعد به امکانات و مواهب جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران رسیده‌ایم.

به‌گزارش ستاد خبری سی‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، طیبه فلکیان معاون امور استان‌ها و مدیر امور جشنواره‌های انجمن سینمای جوانان ایران درباره سی و هشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: شاخصه‌های برگزاری بهتر جشنواره متنوع و متعدد است و بستگی به اهداف کوتاه‌مدت و بلند مدت شورای سیاست‌گذاری جشنواره دارد. امسال سعی داشتیم که علاوه بر رعایت کامل پروتکل بهداشتی همچون سال گذشته که به خوبی از پس این کار بر آمدیم، به میزان رضایتمندی کاربران بخش آنلاین جشنواره توجه کنیم که کارهای زیرساختی مناسبی نیز در این خصوص انجام شد. در سال‌های قبل سامانه‌های جداگانه‌ای برای ثبت نام کارگاه‌های آنلاین، مشاهده برخط فیلم‌های جشنواره، سامانه بارگذاری و دیگر بخش‌ها را داشتیم که باعث سردرگمی کاربر می‌شد. امسال یک سامانه به صورت واحد و متمرکز راه‌اندازی شده که علاوه بر سهولت امور اجرایی دبیرخانه جشنواره، کاربر با یک ثبت نام در سامانه از تمامی خدمات جشنواره برخوردار می‌شود.

وی افزود: سال گذشته به دلیل مواجه شدن با اپیدمی کرونا برای ما نقطه عطفی در نحوه اجرای جشنواره و توجه به اکران برخط فیلم‌ها محسوب می‌شد. شوک مواجه شدن با شیوع ویروسی که تهدیدی جدی برای تجمعات محسوب می‌شد از یک طرف و ناگزیر بودن مدیران جشنواره در جهت ادامه مسیر و پذیرفتن انعطاف در شیوه اجرای جشنواره باعث شد که استفاده از سامانه‌های آنلاین را به عنوان راهکار مناسب باور و تمام انرژی خود را صرف تغییر فوری شیوه اجرایی جشنواره کنیم. همانطور که گفتم مهمترین دستاورد امسال از تجربیات سال گذشته سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت برگزاری آنلاین جشنواره از مرحله ثبت نام تا اکران برخط و حضور درکارگاه‌های تخصصی و نشست‌هاست که خوشبختانه همه کارهای انجام شده به صورت ماندگار جهت امور اجرایی جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران باقی خواهد ماند.

فکلیان اظهار کرد: ما تمام سعی و تلاشمان را کرده‌ایم که محدودیت‌های حاصل از اپیدمی کرونا بر عملکردمان تأثیر منفی نگذارد. با توجه به شیوع کرونا و با عنایت به قرار گرفتن جشنواره در لیست فستیوال‌های مورد تأیید اسکار، تغییرات لازم از شیوه انتخاب فیلم‌ها تا نحوه داوری فیلم‌ها را انجام داده‌ایم تا بهره‌وری مناسبی در این خصوص داشته باشیم. در دوره‌های گذشته هیات انتخاب فیلم داشتیم، اما امسال هیات مشاورین دبیر جشنواره را اجرایی کردیم که در چهار بخش داستانی، مستند، انیمیشن و تجربی شروع به فعالیت کرده‌اند.

معاون امور استان‌های انجمن سینمای جوانان ایران در بخش دیگری از صحبت‌هایش مطرح کرد: در ابتدا چاره‌ای جز اکران آنلاین فیلم‌های جشنواره را نداشتیم ولی امسال با تجربه مثبت و ارزنده از سال گذشته به این نتیجه رسیدیم که هرچه زودتر خود را به استانداردهای جشنواره‌های برخط فیلم نزدیک کنیم. مهمترین مزیت فضای آنلاین جشنواره در سال اخیر رعایت پروتکل بهداشتی تعریف شده است که نگاه ما فراتر از این هدف اولیه است و آن رسیدن به شاخصه عدالت فرهنگی در حوزه سینما در سطح کشور خواهد بود. یکی از اهداف دیرینه ما به عنوان بازوی مهم اجرایی سازمان سینمایی کشور، فراهم کردن زمینه لازم برای بهره‌مندی تمامی جوانان کشور در مناطق دور و نزدیک این مرز و بوم گسترده است که خوشبختانه با سامانه برخط جشنواره امکان استفاده تمامی علاقه مندان به بخش‌های جشنواره در داخل و خارج از کشور فراهم شده است.

وی در پایان درباره استفاده استان‌ها از جشنواره توضیح داد: با تغییر در دیدگاه و شیوه اجرایی جشنواره و با توجه به توانمندی و پتانسیل هر منطقه رسیدن به استانداردهای جهانی را مد نظر قرار داده‌ایم. امروزه دیگر یک جوان فیلمساز با افتخار در جایگاه مهم یک جوان شهرستانی اقدام به معرفی زیبایی‌ها و ارزش‌های فرهنگی منطقه‌اش به مخاطبان در مقیاس جهانی کرده و دیگر نیازی به انجام هزینه و سفر به پایتخت کشور را نخواهد داشت. اگر چند سال قبل از ما می‌پرسیدند که آیا می‌توان بدون حضور در کاخ جشنواره انتظار برخورداری از مواهب بخش‌های جشنواره را داشت؟ با صراحت پاسخ می‌دادیم که چاره‌ای جز حضور فیزیکی در جشنواره و یا افزایش تعداد جشنواره در کشور را نداریم اما اکنون با نگاه «هر دفتر یک کاخ جشنواره» به آرزوی دیرینه دستیابی تمامی جوانان علاقه مند و مستعد به امکانات و مواهب جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران رسیده‌ایم. یکی از بخش‌های جنبی و مهم جشنواره تشکیل کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی است که در سال‌های گذشته به صورت حضوری برگزار می‌شد. خوشبختانه از سال قبل با فراهم شدن بستر آنلاین این بخش در دسترس تمامی جوانان اقصی نقاط کشور عزیزمان قرار گرفته و زمینه لازم جهت ارتقای سطح کیفی تولید فیلم کوتاه در کشور فراهم شده است.

سی وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران تا ۲ آبان ۱۴۰۰ (۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۱) در حال برگزاری است. این رویداد برای اولین‌بار در تاریخ سینمای ایران واجد شرایط تایید آکادمی اسکار شناخته و معرفی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *