“مارا تامکوویچ” کارگردان فیلم کوتاه “زنده”

مصاحبه با فیلمساز:

“مارا تامکوویچ” کارگردان فیلم کوتاه “زنده”

در مورد فیلمتون بهمون بگید. ایده اولیش از کجا اومد؟

LIVE از داستان واقعی کاترینا آندریوا و داریا چولکوا، روزنامه‌نگاران مستقل بلاروس (TV Belsat) که اعتراضات پس از انتخابات ریاست‌جمهوری بلاروس در سال ۲۰۲۰ را پوشش می‌دادند الهام گرفته شده. من شخصاً احساس نزدیکی با این موضوع دارم، چون قبلاً روزنامه‌نگار بودم ( برای TV Belsat و شبکه های دیگر)، و شوهرم هنوز آنجا کار می کند. اتفاقات آن روز آنقدر دراماتیک و پرتنش بود که انتقال این اقتدار به یک فیلم، بدیهی به نظر می رسید.

در مورد خودتون بهمون بگید، تحصیلاتتون، تجربیاتتون. دلمون می‌خواد بیشتر راجع بهتون بدونیم.

من یک فیلمساز اهل لهستان و ساکن بلاروس هستم. من از روزنامه‌نگاری به سمت سینما آمدم و برای رسانه‌هایی مانند رادیو اروپایی بلاروس و تلویزیون بلست کار کردم – رسانه‌هایی که تلاش می‌کنند بلاروس‌ها به اطلاعات بدون سانسور دسترسی داشته باشند. من روزنامه نگاری را در دانشگاه ورشو، کارگردانی فیلم در مدرسه فیلم ورشو و مدرسه وایدا خواندم. حدس می‌زنم این پس‌زمینه مشخص می‌کند که چه چیزی برای من مهم است. گفتن داستان هایی که باعث تغییر می‌شوند.

این فیلم قبلا در کدوم جشنواره ها به نمایش دراومده؟

LIVE اولین نمایش در لهستان را در جشنواره معتبر فیلم لهستان در Gdynia داشت – مهم ترین جشنواره فیلم های داستانی در لهستان. این جایزه همراه با جایزه ای ویژه توسط مجله MIRROR اهدا شد. همچنین قرار است در ۵۸امین جشنواره فیلم شیکاگو در آمریکا و جشنواره بین المللی فیلم لیدز در انگلستان به نمایش درآید.

چطور اعضا تیمتون رو پیدا کردید و چطور ارتباط بین افراد رو قوی نگه می‌دارید؟

من با تهیه کنندگانم در مدرسه فیلم وجدا آشنا شدم. فیلیپ مارکزوسکی، تهیه کننده هنری کار، استاد راهنمای من در دوره کارگردانی مدرسه فیلم بود. Kasia Kozłowska، تهیه کننده اجرایی کار، مسئول دوره تهیه کنندگی مدرسه فیلم وجدا است. مدیر فیلمبرداری، کریستوف ترلا، از همان ابتدا با من بود. ما سال اول مدرسه فیلم ورشو همدیگررا ملاقات کردیم و از سال ۲۰۱۲ با هم کار کرده‌ایم. برخی از تیمم از یک سریال تلویزیونی که روی آن کار کرده‌ام به این پروژه آمدند. LIVE همچنین به من فرصتی داد تا با افراد جدید و فوق‌العاده‌ای که برای همین پروژه استخدام شده‌اند، آشنا شوم، مانند تدوینگرم کاسیا لشنیاک ، یا جوانا ناپیرالسکا ، نابغه صدا. من قصد دارم در آینده هم با آنها کار کنم.

معمولا چطور بودجه فیلمهاتون رو تامین می‌کنید؟

من چهار فیلم کوتاه با بودجه بسیار محدود مدرسه در زمان تحصیلم در مدرسه فیلم ورشو کارگردانی کرده ام. LIVE توسط استودیو Wajda و در نتیجه مسابقه “۱۵ دقیقه تا اولین نمایش” تولید شد. در حال حاضر من به دنبال بودجه برای اولین فیلم  بلند خود هستم و موسسه فیلم لهستان (یک موسسه دولتی که به بودجه فیلم ها، رویدادهای سینمایی و آموزش فیلم اختصاص دارد) یک راه معقول به نظر می‌رسد.

چطور با جشنواره فیلم کوتاه تهران آشنا شدید؟ آیا با سینمای ایران آشنایی دارید؟

بابت جشنواره شما باید از پخش کننده ام، جاستینا هان، تشکر کنم. او با دقت بهترین رویدادها را برای ارسال فیلم انتخاب می کند. در مورد سینمای ایران، من خیلی کمتر از آنچه که باید با آن آشنا هستم، اما واقعاً برای کارهای اصغر فرهادی احترام قائل هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *