فیلم کوتاه می‌تواند نجات‌دهنده جریان فیلم‌سازی کشور باشد

فیلم کوتاه می‌تواند نجات‌دهنده جریان فیلم‌سازی کشور باشد

محمدتقی فهیم منتقد سینما گفت: جریان فیلم‌سازی سابق در کشور ما در حوزه ارائه اثر جریان‌ساز شکست‌خورده‌اند و اغلب فیلم‌سازان قدیمی ما در جذب مخاطب موفق نیستند، اینجا است که اگر با یک مدیریت درستی روبه‌رو باشیم حتماً می‌توانیم مسیر سینمای کشور را با جوانان و از همین جشنواره‌ها تغییر دهیم.

سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در حال برگزاری است، محمدتقی فهیم منتقد سینما در حاشیه اکران فیلم‌ها در این جشنواره و در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس گفت: فیلم کوتاه شالوده سینما است، اگرچه سینمای بلند حاکم بر جریان و شریان‌های اصلی سینما است؛ اما واقعیت این است که فیلم‌سازان مهم و مطرح که حرف جدیدی برای گفتن داشتند از بدنه فیلم کوتاه آمده‌اند، اگر بخواهیم چند فیلم‌سازان برتر از سینمای ایران نام ببریم، از این مسیر وارد دنیای سینما شده‌اند و این نشان‌دهنده اهمیت این قالب تولیدی است.

وی ادامه داد: فیلم کوتاه به لحاظ کمی دارای انرژی و حجم زیاد و محیط مناسبی برای تجربه است، تجربه نه به معنای سینمای تجربی به این معنا که در فیلم کوتاه فیلم‌ساز در حال تجربه ساخت است.

این منتقد سینما ادامه داد: در ایران فیلم‌ساز از دو باب ظرفیت بسیاری دارد، اول ظرفیت استعداد درونی خودش و دوم ظرفیت بالفعل امکانات برای تولید فیلم مانند: جغرافیا، فرهنگ، تاریخ، اقوام مختلف و تنوع در این‌گونه موارد که در کمتر کشوری وجود دارد؛ وقتی این ظرفیت را در اختیار این لشکر نیروی انسانی بااستعداد قرار می‌دهیم با زمینه خیلی خوب برای تولید اثر مواجه می‌شویم.

وی در ادامه بیان کرد: جریان فیلم‌سازی سابق و قدیمی کشور ما در حوزه ارائه اثر جریان‌ساز شکست‌خورده‌اند و اغلب فیلم‌سازان قدیمی ما در جذب مخاطب موفق نیستند، اینجا است که اگر با یک مدیریت درستی روبه‌رو باشیم حتماً می‌توانیم مسیر سینمای کشور را با جوانان و از همین جشنواره‌ها تغییر دهیم.

فهیم تصریح کرد: مثلاً یکی از مواردی که امسال در جشنواره فیلم کوتاه اتفاق افتاده نکته‌ای است که سال‌هاست توسط منتقدین گفته می‌شود و آن مسئله تنوع ژانر است که امسال توسط مدیریت این دوره جشنواره مطرح شده است.

وی دراین‌رابطه توضیح داد: ژانر اصلی‌ترین پایه سینما است و همه کشورهایی که سینمای مطرحی دارند به آن توجه می‌کنند، برای مثال کشور هند جدا از تنوع به فضای فیلم‌سازی به مخاطب هم توجه کرده و برای آمدن آن به سالن‌های سینما تلاش می‌کند. این تنوع ژانر از اتفاقات قابل دفاع و امیدوارکننده این دوره است و کاری است که باید سال‌ها قبل اتفاق می‌افتاد.

فهیم اظهار کرد: مشکل اصلی سینمای ما مسئله تک ژانری بودن آن است، وقتی سینما بلند تک ژانر است و فیلم‌سازان کوتاه هم متأسفانه به آن فضا نگاه می‌کنند این اتفاق در فیلم کوتاه هم رخ می‌دهد، در سال‌های گذشته ما با یک گرایشی در فیلم‌های کوتاه روبه‌رو بودیم تحت عنوان فیلم‌های تلخ اجتماعی، همان چیزی که آفت سینمای بلند ما هم بود و اگر اتفاق تنوع ژانر سال‌های آینده تکرار بشود می‌تواند این نقص را جبران کند.

وی افزود: ما در فیلم کوتاه با یک فیلم روبه‌رو هستیم، فقط زمان آن متفاوت است؛ متأسفانه برخی از فیلم‌سازان این فضا و حتی مدیران آن فیلم کوتاه را دست‌کم گرفته و به‌عنوان پله به آن نگاه می‌کنند درحالی‌که این‌طور نیست و همه آنتن‌های پخش فیلم در دنیا به این قالب توجه کردند و مشتری خودش را هم دارد، هم در مستند و هم فیلم کوتاه برنامه درستی وجود نداشته و ژانرها تکراری می‌شود.

این منتقد سینما افزود: سقف و سطح فیلم کوتاه سیار از سینمای بلند، بلندتر است؛ تنوع و جسارت مواردی است که در فیلم کوتاه وجود دارد.

وی ادامه داد: هفته فیلم کوتاه و یا پخش هفتگی فیلم کوتاه در اسوه به‌عنوان یک پاتوق عمل می‌کند، این پاتوق همیشه وجود داشته و الان هم باید به آن توجه شود کمااینکه وجود هفتگی آن نشان‌دهنده ظرفیت بسیار این فضا است.

فهیم در پایان خاطرنشان کرد: باید فیلم‌های لشکر فیلم‌ساز کوتاه ما دیده شود و وظیفه دولت ایجاد زیرساخت‌ها برای این اتفاق است که اگر این آثار در داخل دیده نشود راهش را برای دیده‌شدن در بیرون از مرزهای کشور باز می‌کند.

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۱ مصادف با ۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۲ در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *