فیلم‌ کوتاه در تجربه گرایی پیشرو است

فیلم‌ کوتاه در تجربه گرایی پیشرو است

کارگردان فیلم کوتاه «مانیکور» معتقد است در حوزه فیلم کوتاه موقعیتی وجود دارد که به ذهن خلاق خود تکیه کرده و آن را به چالش دعوت می‌کنیم.

به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نقل از ایرنا، آرمان فیاض روز یکشنبه در گفت و گو درباره جایگاه فیلمبرداری در سینمای کوتاه، اظهار داشت: فیلم کوتاه برای من جایگاه ویژه‌ای دارد. شاید بسیاری از فیلم‌های کوتاه با بودجه کم و به صورت آماتوری ساخته شوند، اما درنهایت روایت، داستان و هرچیزی که تعریف ما از دنیای سینما است در فیلم کوتاه معنای مخصوص به خودش را دارد.

وی ادامه داد: این واقعیت در بخش فیلمبرداری نیز اتفاق می‌افتد. یعنی تکنیک‌هایی از فیلمبرداری که به هنگام فیلمبرداری فیلم بلند بسیار ساده جلوه می‌کنند، در فیلمبرداری فیلم کوتاه می‌توانند موجب تغییر بار معنایی پلان و روح بخشیدن به صحنه مورد نظر شوند.

این فیلمساز گفت: همیشه از فیلمبرداری فیلم‌های کوتاه که به اعتقادم شیوه کاری و رویه درستی دارند، استقبال می‌کنم. چراکه در فیلم‌های کوتاه امکان تجربه و آزمون و خطا فراهم است. فیلم‌ کوتاه در تجربه گرایی پیشرو است.

فیاض درباره تفاوت فعالیت در حوزه فیلم‌های کوتاه و بلند گفت: جهان فیلم کوتاه از سینمای بلند متفاوت است و شرایط ویژه‌ای دارد. به طور قطع هزینه ساخت یک فیلم کوتاه کم‌تر است و اغلب، با بودجه شخصی یا کمک هزینه‌ای اندک از جانب دولت ساخته می‌شود و بحث اسپانسرینگ برایش بی‌معنا است. این کم‌تر بودن بودجه اثر مستقیمی بر تامین امکانات فیلمبرداری می‌گذارد اما این کمبود، به هیچ وجه به معنای کمتر شدن ارزش کار نیست.

کارگردان مانیکور افزود: در فیلم کوتاه موقعیتی وجود دارد که به ذهن خلاق خود تکیه کرده و آن را به چالش دعوت می‌کنیم. من اغلب در فیلم‌های کوتاه سراغ تجربه‌هایی می‌روم که شاید در فیلم‌های بلند برای امتحان کردن شان ترس داشته باشم. در واقع در فیلم کوتاه شجاعت بیشتری دارم.

این فیلمبردار درباره شرایط فیلم کوتاه در دوران بحرانی کرونا گفت: در حال حاضر ما با سینماهای بسته مواجه شده‌ایم و فارغ از این مساله صفحه نمایش، برای تماشای فیلم در میان مردم تغییر پیدا کرده است. در حالت بدبینانه تلفن همراه و در حالت خوشبینانه تبلت و تلویزیون جای پرده نمایش را پر کرده‌اند. طول مدت کم فیلم‌های کوتاه در چنین شرایطی می‌تواند فرصتی باشد که تماشاگر بی‌حوصله امروز را به تماشا ترغیب کند. در نتیجه امکان نمایش فیلم‌های کوتاه هموارتر شده است.

فیاض درباره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران تصریح کرد: در حوزه فیلم‌های کوتاه، پرده نمایش به جشنواره فیلم کوتاه یا نمایش در چند فستیوال داخلی یا خارجی محدود می‌شود. به همین دلیل امسال که جشنواره نمایش فیلم ندارد جای خالی‌اش به شدت حس می‌شود اما برگزاری آنلاین نشست‌ها باعث شده که جشنواره دایره وسعت بیشتری داشته باشد و طیف بیشتری از مخاطبان را به دور هم جمع کند و از این لحاظ برگزاری جشنواره حتی به این شیوه اتفاقی بسیار مثبت است.

سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری سیدصادق موسوی تا ۱۷ آبان با برگزاری نشست‌های تخصصی «۳۷-۲۰» ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *