فرشاد اکتسابی: مستندهای جشنواره سی و هشتم از پتانسیل حضور جهانی برخوردارند

فرشاد اکتسابی: مستندهای جشنواره سی و هشتم از پتانسیل حضور جهانی برخوردارند

 

مشاورانتخاب آثار مستند بخش مسابقه ملی سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران معتقد است مستندهای جشنواره سی و هشتم از پتانسیل حضور جهانی برخوردارند و استقبال خوب فیلم‌سازان خارجی از این رویداد، نشان از اعتبار بالای جشنواره دارد.

 

به‌گزارش ستاد خبری سی و هشتمین جشنواذه بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به‌نقل از ایرنا، فرشاد اکتسابی، مشاور انتخاب فیلم‌های مستند در سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران روز سه شنبه درباره میزان تاثیرگذاری تایید شدن جشنواره از سوی اسکار شدن بر نحوه انتخاب آثار در این دوره گفت: معمولا فیلم‌های مستندی که حضوری بین‌المللی دارند، از ویژگی‌های خاصی برخوردارند. بخشی از آن به سلیقه مخاطب جهانی مربوط می‌شود و بخشی هم مربوط به مقوله انتخاب ما برمی‌گردد.
او ادامه داد: برای انتخاب، کیفیت هنری اثر اهمیت دارد و باید از استانداردهای خاصی برخوردار باشد. فیلم باید جوری ساخته شود که نگاه بومی در آن به چشم نخورد و درواقع، به یک دغدغه جهانی بپردازد. زیرا آثار بومی شاید برای مخاطب خارج از کشور جذاب نباشد. مسائلی چون فساد اقتصادی در یک زمینه خاص یا معضلات اجتماعی مربوط به زیست در یک منطقه خاص برای ما که بومی آن منطقه یا آن نوع زیست هستیم، قابل درک است و مخاطب بین‌المللی فهمی از آن نخواهد داشت.
اکتسابی گفت: در میان کارهای رسیده به دبیرخانه جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در دوره سی و هشتم، آثار جهان‌شمول هم وجود داشتند. به هنگام انتخاب برای بخش‌ بین‌الملل سعی کردیم آثاری را انتخاب کنیم که از پتانسیل حضور جهانی برخوردار باشند و تصویر خوبی از ایران به نمایش بگذارند. بعضی از فیلم‌ها به زندگی افرادی خاص در گوشه‌ای از ایران می‌پردازند که نشانگر زندگی واقعی در ایران نیست و تنها به همان گروه خاص مختص می‌شود.
این مشاور انتخاب بخش مستند افزود: البته به طور قطع فیلمساز آزاد است که به هر موضوعی که به آن علاقه دارد بپردازد و ما نمی‌توانیم برای او ممیزی تعیین کنیم. بلکه سعی ما در انتخاب فیلم‌هایی با تنوع موضوعی در جشنواره بود. برای مثال آثار بسیاری در حوزه محیط زیست به دستمان رسید. اما تلاش ما این بود که جشنواره تنوعی از موضوعات شهری، محیط‌زیستی، حیات‌وحش، اجتماعی و… باشد. این قضیه هم کمی کار انتخاب را به چالش می‌کشید.
او گفت: بسیاری از آثاری که از پذیرش آن‌ها در جشنواره محروم ماندیم، فیلم‌هایی بسیار خوب بودند. اما وقتی بحث رقابت مطرح می‌شود، در مقام مقایسه مجبور به انتخاب می‌شویم. وگرنه بسیاری از آثار قائم به ذات، فیلم‌هایی ارزنده هستند.
این تهیه‌کننده و کارگردان درباره ترکیب مشاوران انتخاب این دوره گفت: نکته مثبت این ترکیب حضور یک بانو در آن بود. پیش می‌آمد که من و آقای پروازه از یک موضوع گذر می‌کردیم و برایمان مسئله خاصی محسوب نمی‌شد، اما برای خانم رضوانی بسیار پراهمیت جلوه می‌کرد. لذا بر این باور هستم که ترکیب جنسیتی در هیات‌های انتخاب و داوری جشنواره، نشان از مدیریتی هوشمندانه دارد. ضمن اینکه در امر انتخاب با دیگر اعضا گاه وارد چالش‌های مثبتی می‌شدیم که چنین جریانی نشانگر فعال بودن جشنواره است.
اکتسابی گفت: جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حداقل در کشور ایران و خاورمیانه بی‌رقیب است و متولی و ویترین فیلم کوتاه در ایران به حساب می‌آید. آثار بین‌الملل باکیفیت بسیاری نیزمتقاضی حضور در این رویداد سینمایی می‌شوند که چنین جریانی نشانگر اعتبار بالای این فستیوال است.

سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۰ (۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۱) برگزار می‌شود. این رویداد برای اولین‌بار در تاریخ سینمای ایران واجد شرایط تایید آکادمی اسکار شناخته و معرفی شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *