“علی سهیل جورا” کارگردان فیلم کوتاه ” زبان کشتار “

مصاحبه با فیلمساز:

“علی سهیل جورا” کارگردان فیلم کوتاه ” زبان کشتار “

در مورد فیلمتون بهمون بگید. ایده اولیش از کجا اومد؟

اردو زبان ملی و رسمی پاکستان است، اما افرادی که این زبان را به عنوان زبان مادری خود به ارث برده بودند، به قتل رسیدند.

کراچی سومین شهر بزرگ جهان است و میلیون‌ها مهاجیر (مهاجر) را در خود جای داده  که در سال ۱۹۴۷ از هند تحت اشغال بریتانیا به پاکستان تازه تأسیس نقل مکان کردند. آنها اغلب به عنوان جامعه اردو زبان پاکستان شناخته می‌شوند. وقایع فیلم در سال ۱۹۹۲ رخ می دهد که به عنوان تاریک ترین و تلخ ترین دوره در تاریخ کراچی شناخته می شود.

از آنجایی که خودم پنجابی هستم، تا زمانی که فیلمنامه را نخوانده بودم، هرگز حقایق عمیق و دقیق درباره خشونتی را که به مدت دو سال در حال جوشش بود، نمیدانستم. این من را به تحقیق بیشتر و مطالعه درباره ی آن دوره برانگیخت. پس از مطالعه کامل وقایع، با نویسنده نشستم و روی یک طرح مجدد کار کردیم و آن را به نسخه ی حال حاضر نزدیک‌تر کردیم.

از زمان مرگ غم انگیز جورج فلوید و تعداد بیشماری دیگر، آثار و فیلم های هنری زیادی وجود داشته است که به موضوعات نژادپرستی در جوامع مختلف پرداخته است، اما فیلم ما از این نظر که به نوعی نژادپرستی می پردازد که فقط در شهر کراچی وجود دارد منحصر به فرد است.: نژادپرستی زبانی (نژادپرستی علیه افراد دارای زبان خاص)

در مورد خودتون بهمون بگید، تحصیلاتتون، تجربیاتتون. دلمون می‌خواد بیشتر راجع بهتون بدونیم.

من عضو خانواده ای داستان نویس هستم. پدرم نویسنده/تهیه کننده مشهور تئاتر و تلویزیون بود، و پدربزرگم تهیه کننده فیلم در روزهای اولیه سینمای پاکستان بود که ۲۰ فیلم بلند تهیه کرد. این طبیعی بود که ویژگی های داستان سرایی را به ارث ببرم.

فیلم پارک ژوراسیک بود که الهام بخش من شد تا به دنبال حرفه سینما بروم و زمانی که وارد دانشگاه شدم و اولین فیلم کوتاهم را تولید کردم، برای من اعتیادآور بود و اکنون که ۴ سال گذشته از شدت علاقه ام به سینما ، سالی یک فیلم کوتاه می‌سازم.

این فیلم قبلا در کدوم جشنواره ها به نمایش دراومده؟

جشنواره فیلم میامی ۲۰۲۲

جشنواره بین المللی فیلم فریبورگ ۲۰۲۲

جشنواره فیلم بالیناله ۲۰۲۲

جشنواره بین المللی فیلم زنگبار ۲۰۲۲

جشنواره بین المللی فیلم کوتاه هالی شورت ۲۰۲۲

جشنواره بین المللی فیلم کوتاه بنگالورو ۲۰۲۲

جشنواره بین المللی فیلم کوتاه فیگاری ۲۰۲۲

جشنواره فیلم برکنریج ۲۰۲۲

جشنواره فیلم بولتون ۲۰۲۲

جشنواره بین المللی فیلم آسیایی آمریکایی ۲۰۲۲

جشنواره فیلم هند ملبورن ۲۰۲۲

جشنواره بین المللی فیلم Martha’s Vineyard 2022

شورت مکزیک ۲۰۲۲

جشنواره بین المللی فیلم کوتاه جئونجو ۲۰۲۲

چطور اعضا تیمتون رو پیدا کردید و چطور ارتباط بین افراد رو قوی نگه می‌دارید؟

من معتقدم قوی ترین تیم ها در روزهای ابتدایی دانشگاه و شغل تشکیل می شوند. برخی از بهترین همکارانم دوستان دانشگاهیم بودند که به اندازه من به فیلمسازی علاقه داشتند. وقتی فارغ التحصیل شدم، پا به دنیای تبلیغات تجاری گذاشتم و به گروهی که در زمینه فیلمسازی تبلیغاتی کار می کردند، معرفی شدم. با این حال، آن فیلمسازان پرشور جرقه ای برای سینما در درون خود داشتند و این جرقه نه تنها به من امکان داد تا با آنها ارتباط برقرار کنم، بلکه ما را به عنوان یک تیم خلاق قوی به هم پیوند داد.

معمولا چطور بودجه فیلمهاتون رو تامین می‌کنید؟

ما در کشورمان بودجه فیلم کوتاه نداریم، بنابراین معمولاً وقتی فیلمسازان قصد تولید یک فیلم کوتاه را دارند، از جیب خود بودجه را تامین می‌کنند.

ما تولیدکننده فیلم های تجاری و تبلیغاتی هستیم، بنابراین بخشی از سودی که از کار تجاری خود به دست می آوریم، برای تولید یک فیلم کوتاه پس انداز می کنیم.

چطور با جشنواره فیلم کوتاه تهران آشنا شدید؟ آیا با سینمای ایران آشنایی دارید؟

من از طرفداران پر و پا قرص سینمای ایران هستم. ما با تماشای فیلم های اصغر فرهادی و عباس کیارستمی بزرگ شدیم، آنها در دوران مدرسه فیلم الهام بخش ما بودند. “جدایی” از ابتدا فیلم مورد علاقه من بود. و از آنجایی که جشنواره فیلم کوتاه تهران به نمایش فیلم های درجه یک از فیلمسازان ایرانی معروف است، این افتخار را داشتم که برخی از آثار نمایش داده شده در دوره های قبلی را تماشا کنم. روتوش فیلمی از کاوه مظاهری برای من جذابیت خاصی داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *