صادق داوری‌فر: ظرفیت زمانی فیلم کوتاه نقش آگاهی‌بخشی دارد

صادق داوری‌فر: ظرفیت زمانی فیلم کوتاه نقش آگاهی‌بخشی دارد

صادق داوری‌فر معتقد است فیلم کوتاه به واسطه ایجاز و اختصار خود نقش آگاهی بخشی و فرهنگسازی را به خوبی می‌تواند ایفا کند.

به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، صادق داوری‌فر کارگردان و مستند‌ساز درباره تفاوت‌های فیلمسازی در حوزه‌های فیلم کوتاه و بلند گفت: مهم‌ترین تفاوت این دو حوزه در بحث مخاطب و صنعت پیش می‌آید. در فیلم بلند، هزینه ساخت اثر بالا است و نیاز به بازگشت سرمایه وجود دارد. در واقع با نوعی از «صنعت» که با هنر آمیخته است، مواجه هستیم.
او ادامه داد: با وارد شدن جریان صنعتی به حوزه فیلمسازی دیگر نمی‌توان تنها به بار و ارزش هنری یک اثر فکر کرد. چراکه جدا از بحث مولفه‌های هنری باید به چرخه اقتصادی فیلم و جریان‌های تخصصی صنعتی آن هم اندیشید.
این فیلمساز درباره جایگاه فیلم کوتاه و جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در این حوزه گفت: جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران مخاطبان خاص خودش را دارد و این اتفاقی بسیار خوب است اما ما باید از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده کرده و تنها به برگزاری این جشنواره بسنده نکنیم.
این سینماگر افزود: ظرفیت‌های بسیاری برای پرداختن به فیلم‌های کوتاه وجود دارد، اما متاسفانه برخوردها در این حوزه گاهی سلیقه‌ای است. برای مثال پیش‌تر آثار کوتاه در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر هم اکران می‌گرفتند، اما امروزه می‌گویند چون فیلم‌های کوتاه جشنواره تخصصی خاص خودشان را دارند، پس دیگر نباید در جشنواره فیلم فجر نمایش داده شوند.
داوری فر درباره استفاده از ظرفیت‌های اینترنتی برای اکران فیلم‌های کوتاه گفت: پیش تر درباره اکران آنلاین فیلم‌های کوتاه صحبت می‌کردیم، اما این اتفاق خیلی از ما دور بود و فاصله زیادی تا رسیدن به هدف داشتیم اما با شیوع ویروس کرونا و همه‌گیر شدن این بیماری، سبک زندگی ما در همه وجوه فکری، فرهنگی و اقتصادی تغییر کرد. در واقع فرصتی پیش کشیده شد تا به بحث اکران آنلاین جدی‌تر نگاه کنیم.
این مستندساز تصریح کرد: وقتی یک فیلم کوتاه می‌سازیم، می‌پذیریم که تنها در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، اکران خواهد داشت و انگار فضای دیگری برای نمایش اثر وجود ندارد. مخاطبان جشنواره هم افرادی محدود هستند که در اغلب موارد خودشان نیز دستی بر آتش فیلمسازی و سینما دارند.
داوری فر درباره مزایای اکران آنلاین فیلم ها بیان کرد: در نظر بگیرید که امکان اکران آنلاین آثار فراهم است و مخاطب عام نیز امکان تماشای یک فیلم مان را به عنوان فیلمساز دارد. در این صورت شرایط تغییر می کند. درست است که سینما آیینی جمعی است که در آن نفس به نفس تماشاگر فیلم را می‌بینیم اما در اکران آنلاین با مضمون بیشتر مواجه هستیم و در این حالت با رویکرد دیگری فیلم خواهیم ساخت.
کارگردان فیلم مستند «فیه ما فیه» درباره استفاده از ظرفیت‌های فیلم کوتاه برای آگاهی بخشی به مردم از جمله پدیده نوظهور ویروس کرونا گفت: در فیلم کوتاه می‌توان و باید به موضوعات اجتماعی پرداخت و درواقع این مهم، ناگزیر اتفاق می‌افتد اما نمی‌توانیم بگوییم با شیوع ویروس «کرونا» دیگر همه فیلم‌ها باید به این موضوع بپردازند. از آن‌جایی که ظرفیت زمانی فیلم کوتاه به ما اجازه آگاهی‌رسانی می‌دهد می‌توان از این ابزار هم برای فرهنگ‌سازی و آگاهی رسانی استفاده کرد.
داوری فر در پایان گفت: فکر می‌کنم فیلم‌های مستند نسبت به فیلم‌های کوتاه مهجورتر هستند و جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده‌اند، البته که این حرف به منزله آن نیست که فیلم‌های مستند توانایی رقابت ندارند، باتوجه به ظرفیت‌های شبکه اجتماعی و فضاهای آنلاین، مشخص شده که فیلم‌های مستند مخاطبان بیشتری دارد، از همین رو فکر می‌کنم در بخش سینمای کوتاه نیز باید تمرکز بیشتری بر فیلم‌های مستند داشت و از ظرفیت‌های جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز برای اکران هرچه بیشتر و بهتر آثار مستند بهره گرفت.
سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری سیدصادق موسوی با برگزاری نشست‌های تخصصی در اینستاگرام انجمن سینمای جوانان ایران تا ۱۷ آبان ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *