سعادت رحیم زاده در گفتگو با خبرگزاری موج: جشنواره فیلم کوتاه تهران جزیره‌ای در دریای پرتلاطم بحران است

سعادت رحیم زاده در گفتگو با خبرگزاری موج: جشنواره فیلم کوتاه تهران جزیره‌ای در دریای پرتلاطم بحران است

عضو هیات انتخاب بخش پویانمایی جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه گفت: برگزاری این رویداد در شرایط کرونا برای فیلمسازان شبیه به پیدا کردن جزیره‌ای در دریای متلاطم بحران است و انگیزه سینمایی شان را حفظ می‌کند.

سعادت رحیم زاده کارگردان انیمیشن و عضو هیات انتخاب پویانمایی سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران درباره این دوره از جشنواره به خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج گفت: با توجه به اینکه کرونا بر همه ابعاد زندگی ما تاثیر گذاشته، دل‌مشغولی ما که همان فیلمسازی است، نیز متاثر بوده است.

وی افزود: همه کسانی که فیلم کوتاه می‌سازند این کار هم شغلشان است هم عشق و علاقه‌شان و کرونا بر همه این ابعاد تاثیر داشته است، من فکر می‌کنم وقتی کرونا حتی بر نیازهای اولیه زندگی ما تاثیر عجیب و غریب می‌گذارد، سینما هم از این قاعده مستثنا نیست. از این لحاظ فیلمسازی دشوارتر از قبل شده است زیرا روابط محدودتر و ارتباطات اجتماعی ما دچار تغییر شده اند. از سوی دیگر مسایل اقتصادی ما تحت الشعاع کرونا قرار گرفته، اولین بعد این موضوع روابط اجتماعی است که همه چیز را تحت تاثیر قرار داده و به نظرم برای ما فیلمسازی سخت تر شده است.

این کارگردان بیان کرد: کرونا بر تولید انیمیشن تاثیر منفی زیادی داشته است زیرا برای ساخت فیلم‌های انیمیشن یک تیم زمان بیشتری را نسبت به دیگر گونه‌های سینمایی با هم سپری می کنند. در آثار رئال عوامل ممکن است یک هفته زمان با حفظ پروتکل‌های بهداشتی برای فیلمبرداری صرف کنند حداقل در مرحله تولید چنین است اما در انیمیشن سازی اینطور نیست. باید ماه‌ها و حتی یک سال کنار هم باشیم، کار کنیم و خود به خود کرونا این قضیه را مختل کرده است.

رحیم زاده با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران در شرایط محدود کرونا گفت: به نظرم برگزاری جشنواره اتفاق خوبی است مثل این می ماند که در دریای بزرگی شنا می کنید، هیچ نقطه امیدی نمی‌بینید و ساحل هم از شما خیلی دور است اما ناگهان جزیره‌ای پیدا می کنید و می‌بینید که می‌توانید خودتان را از آن فضا نجات بدهید. فکر می‌کنم جشنواره‌هایی که برگزار می‌شوند دقیقا مثل همان جزیره هستند و این فرصت را به ما می‌دهند که بتوانیم نفسی بکشیم و انگیزه پیدا کنیم. به نظرم برگزار کنندگانش واقعا همت کرده اند که این کار را انجام می‌دهند. برگزاری این جشنواره به صورت آنلاین یا حضوری در هر صورت فرصت مغتنمی است.

این کارگردان با اشاره به آثاری که مورد بازبینی قرار داده است، اظهار کرد: همیشه بارقه هایی در فستیوال ها هستند که نقطه امید محسوب می‌شوند اما امسال تعدادشان کاهش یافته بود. البته می‌توانم حدس بزنم که چه اتفاقی برای بچه ها رخ داده است واقعا ماجرای کرونا ابعادی بیشتر از سلامتی داشت. ما در حال حاضر در کشور خودمان با یک بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می کنیم و این موضوع زندگی ما را دگرگون کرده است. همچنین جنس تفریحات ما را تغییر داده است. اگرچه در فضای مجازی و آنلاین با دوستانمان در ارتباط هستیم اما این ارتباط مجازی هیچوقت جایگزین ارتباط واقعی نمی شود.

سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری سید صادق موسوی از هفتم آبان ماه آغاز می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *