سجادی حسینی: روستایی قصد نداشت صنف فیلم کوتاه و دستیاران و برنامه‌ریزان را در مقابل هم قرار دهد

سجادی حسینی: روستایی قصد نداشت صنف فیلم کوتاه و دستیاران و برنامه‌ریزان را در مقابل هم قرار دهد

کاوه سجادی‌حسینی، در گفت‌و‌گو با ستاد خبری جشنواره سی‌و‌چهارم درباره‌ی مباحث مطرح شده در نشست«تولید کم‌هزینه فیلم کوتاه» گفت: روستایی قصد نداشت صنف فیلم کوتاه و دستیاران و برنامه‌ریزان را در مقابل هم قرار دهد؛ منظور این کارگردان این بود که تنها مسیر ورود به سینمای بلند حرفه‌ای، دستیاری نیست.
به گزارش ستاد خبری سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، کاوه سجادی‌حسینی، نایب رئیس سابق کانون برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان و کارگردان فیلم‌های «شب بیرون» و «بوفالو» که در نشست «تولید کم‌هزینه فیلم کوتاه» در جشنواره سی‌و‌چهارم فیلم کوتاه تهران حضور داشت، درباره صحبت‌های سعید روستایی در این نشست پیرامون نقش دستیاران کارگردان در سینما و فیلم‌سازی از این طریق، گفت: در آن نشست دیالوگ‌هایی رد و بدل شد و تنها یک مونولوگ از سوی روستایی نبود. کارگردان «ابد و یک روز» در جواب امیرشهاب رضویان که گفت از طریق دستیار کارگردانی می‌توان به سینمای بلند حرفه‌ای وارد شد اعتقاد دیگری داشت مبنی بر اینکه دستیاری یک راه است و بدون دستیاری و از طریق ساختن فیلم کوتاه نیز می‌توان وارد این حیطه شد.
سجادی‌حسینی که دستیارکارگردانی آثاری هم چون «فروشنده» و «چهل سالگی» را در کارنامه دارد، توضیح داد: منظور این کارگردان این بود که تنها مسیر، دستیاری نیست؛ اما این صحبت به گونه‌ای بیان شد که به نوعی توهین به این صنف تلقی شد. روستایی در ادامه به توضیحاتی پرداخت که منظورش را بهتر بیان کند و حتی بعد از نشست از من برای بیان برخی صحبت‌های شتاب زده‌اش عذرخواهی کرد.
وی تصریح کرد: واقعیت این است که روستایی در سخنانش کسی را مورد خطاب قرار نداد و به هیچ عنوان قصد نداشت صنف فیلم کوتاه و دستیاران و برنامه‌ریزان را در مقابل هم قرار دهد.
سجادی‌حسینی ادامه داد: من به عنوان مخاطب سعید از او ناراحت شدم اما موضوع فیصله پیدا کرد. مهم این است که بگذریم و اجازه دهیم سینما به جذابیت‌هایش ادامه دهد. ما همه یک خانواده هستیم و سعید هم در این خانواده است و نباید با حمله از او پذیرایی کنیم بلکه باید با سعه صدر و مدارا  مسئله را حل کنیم.
دستیار کارگردان فیلم «فروشنده» ادامه داد: مسئله این است که باید در زمان شهرت حواسمان به حرف‌هایی که می‌زنیم، باشد. روستایی هم فیلم‌ساز معتبری‌ست و خودش هم از این صحبت‌ها و حواشی به وجود آمده ناراحت است.
وی افزود: حرف‌های او و انعکاسش باعث شد که صنف دستیاران به هم نزدیک‌تر شوند و همدیگر را بیشتر و بهتر درک کنند و مردم عام هم متوجه شوند کسانی در سینما هستند که خیابان‌ها را می‌بندنند و من از این‌که برای افرادی همچون اصغر فرهادی، تهمینه میلانی، علیرضا رئیسیان، محمد بزرگ‌نیا، حسن فتحی، وحید نیکخواه‌آزاد و… خیابان بسته‌ام افتخار می‌کنم و از این تخصصم مفتخرم؛ که البته دستیاری تنها و تنها به این کار محدود نمی‌شود و حیطه گسترده‌ای است.
سجادی‌حسینی با تأکید بر این‌که دستیار کارگردانی می‌تواند در کنترل هزینه‌ها تأثیر داشته باشد، افزود: این تجربه می‌تواند در مسیر فیلم‌سازی بلند و کمک گرفتن از افراد حرفه‌ای تأثیر زیادی داشته باشد. نقش دستیار در کیفیت فیلم حائز اهمیت است و بدون حضور او امر خطیر فیلم‌سازی ناممکن است.
وی تصریح کرد: مسیرهای زیادی برای ساختن فیلم بلند وجود دارد که ساختن فیلم کوتاه یکی از این مسیرهاست و دستیار کارگردانی مسیری دیگر. این دو ناقض یکدیگر نیستند و همدیگر را همپوشانی می‌کنند.
کارگردان «بوفالو» در پایان با بیان این‌که من با نگاه کردن از روی دست فیلم‌سازانی بزرگ فیلم‌ساز شده‌ام، بیان داشت: تجربه دستیاری در ساخت فیلم «بوفالو» بسیار به من کمک کرد تا آن‌جا که به دلیل جو جغرافیایی و آب و هوا در طول فیلم‌برداری «بوفالو» این امکان وجود داشت فیلم به سرانجام نرسد و من به پشتوانه تجربه‌های دستیاری‌ام توانستم وضع موجود را کنترل کنم.
 
سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۵ تا ۳۰ مهرماه به دبیری سیدصادق موسوی در پردیس سینما گالری ملت برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *