در نشست تخصصی سی‌و‌چهارمین جشنواره: مهمترین مساله در داوری درک مفهوم است

در نشست تخصصی سی‌و‌چهارمین جشنواره: مهمترین مساله در داوری درک مفهوم است

«دیدگاه مدیران جشنواره های بین المللی برای انتخاب فیلم» هفدهمین نشست تخصصی از سلسله نشست‌های تخصصی «۲۰ نشست ۳۴» در آخرین روز از سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، با حضور آندره بدنارک، پیتر موردما، جیپسی چانگ، عبیر هاشم برگزار شد.
به گزارش ستاد خبری سی و چهارمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، اولین نشست آخرین روز جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران با عنوان «دیدگاه مدیران جشنواره های بین المللی برای انتخاب فیلم» با حضور آندره بدنارک، پیتر موردما، جیپسی چانگ، عبیر هاشم در پردیس گالری سینمایی ملت برگزار شد.
در ابتدای این نشست هر یک از مدیران به معرفی جشنواره های فعال در هنگ کنگ، لهستان، لبنان و لیتوانی پرداختند و در نگاه کلی تاکیدشان بر درک دقیق فیلم ها بود. سپس پیتر موردما در رابطه با نوع انتخاب و داوری بیان کرد: رسیدن به هدف فیلم نکته بسیار مهمی است چون شما باید متوجه این نکته بشوید که فیلمساز میخواسته چه پیامی را به شما منتقل کند.
آندره بدنارک هم اضافه کرد: درک محتوا و مفهوم جای خود دارد اما در ادامه مهم است بدانیم کارگردان از چه خط قصه ای برای بیان پیام خود استفاده کرده است. اگر این مفهوم شما را در بلاتکلیفی قصه بگذارد برای مخاطب چندان قابل درک نیست. یادمان باشد که فیلم قبل از هر چیز برای مخاطبان ساخته می شود نه برای داوران.
عبیر هاشم نیز گفت: در تکمیل این صحبت ها باید بگویم نوع انتقال پیغام فیلم بسیار مهم است فیلمی که در این مرحله موفق نباشد می توان گفت که انگار فیلم وجود ندارد. البته جشنواره های دنیا غالبا در سطح بین الملل و جدی موضوعی برگزار می شوند و چون تا حدودی این پیام رسانی مشخص است نیاز به دقت بیشتری دارد.
چانگ نیز ادامه داد: این جشنواره تاکیدش بر فیلم کوتاه است و تم موضوعی خاصی ندارد. من در این آثار بیشتر به دنبال دغدغه های کارگردان می گردم. برخی فیلم ها طوری ساخته می شوند که جشنواره پسند باشند و ما باید در این مورد حواس مان باشد تا تشخیص درستی از این موضوع داشته باشیم.
موردما همچنین اشاره کرد: در اولین مرحله وقتی فیلم ها به دبیرخانه می رسد باید تمام آن ها را با دقت دید. یک سوم ابتدایی فیلم تعیین می کند که این اثر ارزش دیدن دارد یا نه. اگر جواب منفی بود در غربال اولیه حذف می شود. در مرحله بعدی پیداکردن عناصر است که باعث می شود به یک اثر بگوییم فیلم خوب. این المان ها گاهی در ادامه شما را مایوس می کند و شکست فیلم را در پی دارد. در واقع باید هنگام غربالگری دنبال حضور مولف بگردیم.
بدنارک در ادامه این سخنان بیان کرد: هیات داوری متشکل از چند نفر است. اگر قرار باشد برای یک جشنواره حرفه ای اثر انتخاب کنیم باید فیلم هم حرفه ای باشد و از قواعد حرفه ای بهره بگیرد. بنابر این در مراحل اولیه انتخاب سخت نیست اما در مراحل بالاتر غربالگری واقعا سخت می شود چون المان های بیشتری برای بررسی وجود دارد.
چانگ توضیح داد: در مسیر غربالگری برنامه ریز و مسئول جشنواره در گزینش هیات انتخاب نقش دارد. اینکه بتواند نگاه ها و سلیق های مختلف را بشناسد و یکجا جمع کند.
موردما اشاره کرد: ما در استونی جشنواره های سیاسی نداریم و اولویت ما در اصل مایت از فیلم کوتاه است. اینکه آثار فیلمسازان در جشنواره ها دیده شود اولویت ماست.
بدنارک نیز بیان کرد: سعی می کنیم موضع سیاسی نداشته باشیم و فکر می کنم اساسا آثار داستانی کمتر درگیر تم سیاسی هستند این موضوع در مستندها گاهی به چشم می خورد. به هر حال سیاست مهم است چون هر کس دیدگاه خودش را دارد و در نهایت همه را تحت تاثیر قرار می دهد.
عبیر در ادامه این سخنان اظهار کرد: در لبنان مشکل سیاسی و مذهبی وجود دارد و برخی فیلم ها سانسور می شود. این از مشکلات اصلی جشنواره های ماست که تلاش می کنیم با آن بجنگیم و برطرفش کنیم.
چانگ نیز یادآور شد: در هنگ کنگ رویکرد باز وجود دارد و دو نوع جشنواره برگزار می شود یک جشنواره حرفه ای و یک جشنواره برای تشویق جوانان. خوشبختانه در این کشور مشکل سانسور وجود ندارد.
بدنارک همچنین درباره نقش زیرنویس فیلم ها در ارائه پیام گفت: زیرنویس باید مهمترین اطلاعات را به ما بدهد. داور از طریق همین بخش می تواند فیلم را درک کند به همین خاطر مترجم نقش مهمی دارد. ا
موردما نیز در بیان کلی اظهار کرد: فیلم خوب از ساختار حرفه ای برخوردار است و می تواند حرفش را بزند. ز آنجا که مهمترین مساله در داوری درک مفهوم است باید همیشه این موضوع در اولویت قرار بگیرد. از یک جایی به بعد سلیقه خیلی مهم نیست و حتی ممکن است شما از فیلم خوشت نیاید اما با دارا بودن ساختار حرفه ای و در ک درست از آن پیام انتخابش کنید.
سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۵ تا ۳۰ مهرماه به دبیری سیدصادق موسوی در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *