حمایت صداوسیما از تولید فیلم‌های کوتاه/ قدم‌های محکم‌تری برمی‌داریم/خبرهای خوش تلویزیون برای فیلم کوتاه

قائم‌مقام معاون سیما در حاشیه بازدید از جشنواره فیلم کوتاه تهران مطرح کرد؛

حمایت صداوسیما از تولید فیلم‌های کوتاه/ قدم‌های محکم‌تری برمی‌داریم/خبرهای خوش تلویزیون برای فیلم کوتاه

سلیم غفوری قائم‌مقام معاون سیمای سازمان صداوسیما در حاشیه بازدید از سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در دومین روز جشنواره مطرح کرد.

به گزارش ستاد خبری سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، سلیم غفوری قائم‌مقام معاون سیمای سازمان صداوسیما در حاشیه بازدید از روند برگزاری سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، درباره حمایت سازمان صداوسیما در حوزه پخش فیلم‌های کوتاه توضیح داد: در دوره جدید فعالیت‌ها، سازمان صداوسیما تا به اینجا مجموعه‌های جدیدی را تشکیل داده است که یکی از آن‌ها مجموعه «سیمرغ» است. یکی از برنامه‌هایی که در این مرکز پیگیری می‌شود، تولید آثار کوتاه و حمایت از فیلم‌های کوتاه است.

اساسا یک دفتر را در این مجموعه به تولید آثار کوتاه اختصاص داده‌ایم که البته حیطه فعالیت آن تنها فیلم کوتاه نیست و مجموعه‌ آثاری را که در قالب تلویزیون به آن‌ها «فیلر» یا «میان‌برنامه» می‌گوییم در این دفتر تولید می‌شود، اما حتما حمایت از تولید آثار کوتاه داستانی هم می‌تواند جزو شرح وظایف این مرکز قرار بگیرد.

وی افزود: در همان مجموعه «سیمرغ» ما خانه تولیدات جوان را هم داریم که پیش‌تر هم در تلویزیون وجود داشت اما ساختار آن مشخص نبود. در حال حاضر این خانه در ساختار مجموعه سیمرغ تعریف شده است و این خانه هم ان‌شالله به جریان تولید آثار کوتاه کمک خواهد کرد. امیدواریم در دوره جدید بتوانیم قدم‌های محکم‌تری در حوزه حمایت از تولید آثار کوتاه برداریم.

مدیر سابق شبکه مستند سیما ادامه داد: پیش از این در عرصه فیلم‌هایی مستند هم شبکه مستند، تولید آثار کوتاه را در دستور کار داشت و هم شبکه‌های دیگر تولیداتی را در قالب مستند کوتاه داشتند که در جشنواره‌های مختلف سینمایی مانند «سینماحقیقت» حائز رتبه‌های خوبی شدند. ان‌شالله در زمینه آثار کوتاه داستانی هم به‌تدریج این اتفاق را شاهد باشیم. در زمینه انیمیشن هم که به‌صورت تخصصی مرکز «صبا» وظیفه تولید و حمایت از آثار انیمیشن را برعهده دارد و حتما در جریان تولید انیمیشن‌های کوتاه در کشور هم یک مجموعه موثر است.

غفوری درباره ارزیابی خود از روند رشد سینمای کوتاه ایران گفت: من از سال‌های پیش در چند دوره در جشنواره فیلم کوتاه تهران از اعضای هیأت انتخاب و یا داوری بوده‌ام. واقعا برخی از آثاری که به جشنواره می‌رسید، آثاری درخور توجه بودند. امسال هم بعد از چند سال که از فضای سینمای کوتاه کمی دورتر بودم، در جشنواره فیلم شهر، جزو هیأت داروان بودم و در بخش مستندهای کوتاه، شاهد آثاری بودیم که واقعا آثار قابل اتکایی بودند. طبیعتا ما نباید انتظار آثار حرفه‌ای را از همه فیلمسازان کوتاه داشته باشیم. به هر حال بخش عمده‌ای از فیلمسازان سینمای کوتاه، در مرحله کسب تجربه هستند و فیلم کوتاه به نوعی یک پله است تا بتوانند وارد فضای حرفه‌ای‌تر سینما بشوند. در عین حال اما واقعا استعدادهای درخشانی در میان فیلمسازان سینمای کوتاه دیده می‌شود.

قائم‌مقام معاون سیما در پایان درباره امکان نمایش فیلم‌های مستند حاضر در جشنواره فیلم کوتاه تهران از تلویزیون هم گفت: از سال‌های قبل تفاهم‌نامه‌ای میان انجمن سینمای جوانان ایران و شبکه مستند تلویزیون منعقد شده است تا حق پخش آثار برتر انجمن از سوی تلویزیون خریداری شود و این آثار در شبکه مستند به نمایش گذاشته شود. امسال هم این اتفاق خواهد افتاد. در بخش مستند جشنواره امسال هم آثار برتر از طرف تلویزیون خریداری شده و پخش خواهد شد.

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۱ مصادف با ۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۲ در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *