حضور پررنگ یونسکو در سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران

حضور پررنگ یونسکو در سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران

کمسیون ملی یونسکو در دومین سال همکاری مشترک خود با انجمن سینمای جوانان ایران،  حامی سی‌ وسومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران شد.

فرید فرخنده کیش مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران با توجه به همزمانی ۲۰ آبان‌ماه روز جهانی «علم در خدمت صلح» با ایام جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران  طی پیشنهادی به دکتر« سعد الله نصیری قیداری»  مدیر کمیسیون ملی یونسکو مبنی بر اختصاص ویژه برنامه‌ای در خصوص این روزدر جشنواره فیلم کوتاه تهران از ایشان،دعوت به همکاری کرد که این پیشنهاد از سوی یونسکومورد موافقت و استقبال قرار گرفت و با توجه به این توافق،  یونسکو حامی سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران خواهد بود.

شایان ذکر است دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو درایران با ارسال متن پیام برای انجمن سینمای جوانان گیلان پیرامون سومین جشنواره دریای دوستی کاسپین این حرکت پویای دریا محوررا  در جهت گسترش وارسال پیام صلح معنوی موثر در مسیر توسعه پایدار تلقی نمود.

متن پیام سعد الله نصیری قیداری مدیرکمسیون ملی یونسکو به مناسبت جشنواره دریای دوستی  کاسپین به شرح زیراست:

                                                  کاسپین در مسیر توسعه پایدار

دستیابی به صلح در مسیر توسعه پایدار مهمترین هدف یونسکو به شمار می رود همانگونه که در اساسنامه یونسکو تاکید شده است صلح باید در اذهان زنان ومردان ،برمبنای کرامت وحقوق بشر ،از طریق همکاری درحوزه های آموزش ،علوم ،فرهنگ و ارتباطات واطلاعات ایجاد گردد . گفتگو و انسجام مستحکم ترین بنیان های صلح هستند که در سایه تساوی ، احترام و تفاهم متقابل تحقق می یابد .

در شرایط آشفته کنونی که همه جوامع در حال دگرگونی هستند و فرهنگ مورد حمله قرار گرفته است همجواری با کشور های حاشیه دریای کاسپین با توجه به تقارب فرهنگی ارزشی بسیار میان آنها میتواند فرصتهای بسزایی را برای یک دستور کار جامع در مسیر توسعه پایدار جهانی فراهم آورد  امروز هریک از ما مسئولیتی مشترک برای ایجاد آینده ای بهتر برای همگان از طریق استقرار صلح در زندگی روزمره خود داریم که باید هر روز به آن عمل کنیم.

امروز معنای صلح چیزی فراتر از نبود جنگ مسلحانه بین کشور ها  و درون کشور ها می باشد یکی از ارزشمندترین ابزار دستیابی به صلح تعاملات و تبادلات فرهنگی می باشد که  خوشبختانه امکان این مناسبات با کشورهای حاشیه دریای کاسپین با توجه به تقارب فرهنگی موجود همواره میسر بوده است چرا که لازمه ترویج فرهنگ صلح ، ایجاد تفاهم متقابل میان جوامع ، گروه های اجتماعی و افراد است . امروز بیش از هر زمان دیگری باید در کرامت و حقوق بشر به عنوان نقطه شروع تکیه کنیم و گفتگو میبایست ، ابزار قدرتمندمان در این راستا باشد . دهه ی بین المللی تقارب فرهنگها ( ۲۰۲۲-۲۰۱۳) که توسط مجمع عمومی سازمان ملل معرفی شد ، در راس فعالیتهای یونسکو در راستای تحقق اهداف یاد شده قرار گرفته است که در چهار چوب آن ، یونسکو برای تحکیم غنای تنوع فرهنگی و باز کردن پنجره های جدیدی برای گفتگو تلاش میکند . سازمان ملل همواره به دنبال تجهیز جوانان برای زندگی کردن به گونه ای مسالمت آمیز ، سازنده ی و زایا بوده  و بر آن است تا آنان را به عنوان شهر وندانی جهانی و مسئول هرچه بیشتر در فعالیت های اجتماعی مشارکت دهد .

هیچ کشوری هر اندازه  هم که قدرتمند باشد نمیتواند به تنهایی متضمن صلح باشد . با هم و در سایه مشارکت مشترک میتوانیم مناسبات صلح را در اذهان همه زنان و مردان – به ویژه در اذهان جوان – بسازیم و به این واسطه ارتباطات صمیمانه تری را با دیگران  و کشور های منطقه و جهان را رقم بزنیم .

دکتر سعد الله نصیری

دبیر کل کمیسیون ملی یو نسکو – ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *