حسین میرزامحمدی: در جهان فیلم‌سازی از یکدیگر حمایت کنیم

حسین میرزامحمدی: در جهان فیلم‌سازی از یکدیگر حمایت کنیم

حسین میرزامحمدی کارگردان فیلم کوتاه داستانی «ماشوم»، گفت: جهان فیلم‌سازی از منظری جهان کوچکی است و بهتر است خودمان در این جهان کوچک از همدیگر حمایت کنیم.

 

به گزارش ستاد خبری سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به‌نقل از ایلنا، حسین میرزامحمدی کارگردان فیلم کوتاه «ماشوم» با اشاره به خلاصه‌ای کوتاه از داستان فیلمش بیان کرد: داستان فیلم «ماشوم» درباره شخصیتی به اسم «بلور» است که بعد از ۸۰ روز از دست طالبان فرار میکند و به روستای خود بازمی‌گردد اما در روستا با برخورد متفاوتی مواجه می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از چالش‌های بزرگی که با آن مواجه بودیم، بازسازی فضای افغانستان در فیلم بود. لوکیشن فیلمبرداری یکی از روستاهای نزدیک تهران بود که سعی کردیم شبیه به افغانستان دربیاید. چالش بعدی درباره بازیگرانی بود که باید نقش یک فرد افغان را بازی میکردند و بازی گرفتن از آن‌ها با لحجه افغان، کار را سخت‌تر می‌کرد. از طرفی با توجه به موقعیت‌های سخت فیلم و پاندمی کرونا استرس و فشار کار زیادی را تحمل کردیم.

کارگردان فیلم کوتاه «ماشوم» با بیان اینکه فیلم‌برداری پنج روز و پیش تولید این اثر، یک ماه زمان برد، درباره شکل گیری ایده اثرش افزود: ایده اصلی داستان از کلیشه‌ای که در جامعه بسیار با آن مواجه هستیم، به ذهنم رسید. در فرهنگ خاورمیانه کلیشه‌ای داریم که حق زنان توسط مردان پایمال شده است و من سعی داشتم در این فیلم چیزی متفاوت‌تر از کلیشه‌ها بسازم و وجهی دیگری از این داستان را نشان دهم.

میرزا محمدی ادامه داد: به عنوان یک فیلمساز فیلم کوتاه بیشترین هدف‌ام پرداختن به داستان‌هایی است که نسبت به آن‌ها دغدغه دارم. نباید در این حوزه صرفا فیلمی ساخت که مورد توجه جشنواره‌ها قرار بگیرد. این فیلم به نوعی فضای شخصی دارد و شاید هیچ جشنواره‌ای آن را نپذیرد اما این دغدغه من است و هر فیلمساز و کارگردانی جهان ویژه خود را دارد.

وی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر فیلم کوتاه به جایگاه مستقل خود رسیده است، توضیح داد: نباید به فیلم کوتاه به مثابه سکویی برای ساختن فیلم سینمایی بلند نگاه کرد. فیلمسازی فیلم کوتاه یک تخصص است و باید این در جامعه ما جا بیافتد تا به استقلال هرچه بیشتر سینمای کوتاه کمک شود.

میرزامحمدی در پایان عنوان کرد: این که جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران مورد تایید آکادمی اسکار قرار گرفته، اتفاق بسیار خوبی است. این موفقیت می‌تواند دریچه‌های مختلفی برای معرفی سینمای ایران به سینمای بین‌الملل باز کند. جهان فیلمسازی از منظری جهان کوچکی است و بهتر است خودمان در این جهان کوچک از همدیگر حمایت کنیم.

 

سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۰ (۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۱) برگزار می‌شود. این رویداد برای اولین‌بار در تاریخ سینمای ایران واجد شرایط تایید آکادمی اسکار شناخته و معرفی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *