حسن آقاکریمی: شاخصه اصلی فیلم کوتاه جسارت است

حسن آقاکریمی: شاخصه اصلی فیلم کوتاه جسارت است

حسن آقاکریمی تهیه‌کننده و کارگردان سینما معتقد است مشخصه اصلی فیلم کوتاه جسارت است و در شرایط امروز جامعه نمی‌توان به راحتی انتظار امیدبخشی از سینمای کوتاه داشت.

 

به گزارش ستاد خبری سی و هشتمین جشنواره بین‌الکمللی فیلم کوتاه تهران به‌نقل از ایلنا، حسن آقاکریمی تهیه‌کننده و کارگردان سینما در آستانه برگزاری سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران درباره معرفی این رویداد به‌عنوان یکی از دروازه‌های ورود فیلم‌های کوتاه به جشن سالانه اسکار گفت: این اتفاق نشان از فعالیت بسیار خوب انجمن سینمای جوانان ایران و جشنواره در این زمینه دارد و نشان می‌دهد سینمای ایران در بخش فیلم کوتاه این توانمندی را دارد که بتواند در بالاترین سطوح رقابتی فیلم کوتاه در جهان حضور داشته باشد. این اتفاق را باید به فال نیک گرفت و تصور می‌کنم می‌تواند امکانات بسیار خوبی را برای سینمای ما به‌ویژه در حوزه فیلم کوتاه فراهم آورد.

وی افزود: سینمای ایران امروز در جایگاهی است که در مجامع رسمی دنیا شناخته می‌شود. درست است که در بخش تجاری هنوز نتوانسته‌ایم در بازار بین‌المللی، به‌گونه‌ای که شایسته سینمای ایران است توفیقی کسب کنیم، ولی این امتیازی که به جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران تعلق گرفته، فرصتی است تا لااقل فیلم‌های کوتاه ما به‌عنوان پشتوانه سینمای توانمندمان بیش از پیش به دنیا معرفی شود.

این تهیه‌کننده سینما درباره جسارت موجود در آثار فیلم‌سازان کوتاه ایرانی گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر، رویکردی که جوانان نسبت به سینما و فیلم‌سازی داشته‌اند، برای سینمای ایران نویدبخش بوده است. فیلم کوتاه شاید تمرینی برای ساخت فیلم بلند باشد، اما در این سال‌ها توانسته هویتی مستقل هم پیدا کند و جدا از ویژگی‌هایی که خاص سینمای کوتاه است، جسارت و غافلگیرکنندگی در فیلم‌های این حوزه به سطح قابل قبولی رسیده است.

وی ادامه داد: سینماگران حوزه فیلم کوتاه به دور از ملاحظه‌گری فیلمسازان سینمای بلند، در بیان دیدگاه‌های خود و پرداختن به موضوعاتی که معمولا سینمای بلند به دلیل الزاماتی که دارد کمتر به سمت آن‌ها می‌رود، بسیار موفق بوده‌اند. با اطمینان می‌گویم فیلمسازانی که در عرصه سینمای حرفه‌ای هم موفق بوده‌اند، در گذشته خود فیلم‌های کوتاه بسیار زیبا و قوی ساخته‌اند که نوع نگاه‌شان در فیلم‌های بلندشان هم بعدها کاملا مشهود است. نمونه واضح این گروه فیلم‌سازان سعید روستایی است که من جسارتش در فیلم‌های کوتاهش را بسیار می‌پسندیدم و به نظرم در سینمای بلند هم آن را ادامه داده است.

وی افزود: قطعا فیلم‌سازان جوان ما با نحوه برخوردی که با سینما و فیلمسازی دارند، خون تازه‌ای را به سینمای ایران تزریق کرده‌اند و می‌توانند آینده روشنی را برای سینمای ما رقم بزنند.

آقاکریمی درباره انتقادات مطرح شده درباره ناامیدی موجود در برخی از فیلم‌های کوتاه در سال‌های اخیر گفت: امید مقوله‌ای جدا از روند عمومی جامعه نیست. قطعا فیلم‌های کوتاه و اصولا سینما باید در وجه غالب خود امیدبخش باشند، اما جامعه امروز آنقدر در بحران و تلخی غوطه‌ور است که اگر فیلم‌سازان کوتاه بخواهند روند دیگری پیش بگیرند، به نظر می‌رسد ارتباطی با جامعه ندارند. تصور نمی‌کنم در کوتاه مدت و با شرایطی که در جامعه امروز داریم بتوانیم از فیلم‌های کوتاهی که خاصیت اصلی‌شان جسارت است، انتظار امیدبخشی داشته باشیم.

 

سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۰ (۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۱) برگزار می‌شود. این رویداد برای اولین‌بار در تاریخ سینمای ایران واجد شرایط تایید آکادمی اسکار شناخته و معرفی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *