جیپسی چانگ در نشست تخصصی سی‌و‌چهارمین جشنواره: تعامل تدوینگر و فیلمبردار برای درک بهتر فیلم الزامی‌ست

جیپسی چانگ در نشست تخصصی سی‌و‌چهارمین جشنواره: تعامل تدوینگر و فیلمبردار برای درک بهتر فیلم الزامی‌ست

«رابطه موثر میان فیلم‌بردار و تدوین‌گر»، سیزدهمین نشست تخصصی از سلسله نشست‌های تخصصی «۲۰ نشست ۳۴» در چهارمین روز از سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، با حضور جیپسی چانگ در پردیس گالری سینمایی ملت برگزار شد.
به گزارش ستاد خبری سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، اولین نشست چهارمین روز جشنواره فیلم کوتاه تهران با عنوان «رابطه موثر میان فیلمبردار و تدوینگر» با حضور جیپسی چانگ استاد ارشد آکادمی هنرهای نمایشی هنگ کنگ برگزار شد.
چانگ در ابتدا با اشاره به اینکه به نظر می رسد بین فیلمبردار و تدوینگر رابطه مستقیمی وجود ندارد، توضیح داد: طی سال ها کسب تجربه و تدریس متوجه شدم علی‌رغم اینکه هیچ تعامل مستقیمی بین این دو وجود ندارد اما باید رابطه عمیقی برقرار باشد. به خصوص در دنیای دیجیتال امروز که نیاز به شفاف سازی بیشتر احساس می شود پرداختن به پیش تولید اهمیت بسیاری پیدا می کند بنابراین تدوینگر باید حتما در جلسات پیش تولید حضور داشته باشد و با همه عوامل صحبت کند چراکه به دلیل تنوع و تفاوت فرمت های دوربین فیلمبرداری، باید فیلمبردار، تدوینگر را در جریان نحوه ابزار کار خود قرار دهد.
وی ادامه داد: برای تطبیق با نرم افزارهای مورد استفاده تدوینگر و جلوگیری از هدر رفتن هزینه و زمان فیلمبردار لازم است که از قبل با تدوینگر وارد صحبت شود چون جمله معروف «زمان فیلمبرداری نگران نباش تو مرحله پس تولید درست میشه» یعنی دردسر بزرگ برای تدوینگر.
چانگ سپس توضیح به درباره انواع دوربین ها پرداخت و ادامه داد: فیلمبردارها به جز رزولوشن باید به مبحث فشرده سازی هم توجه کنند و تدوینگر را در جریان فرمت های فشرده سازی هم قرار دهند. ممکن است رزولوشن بالا باشد ولی کیفیت تصویر همپای آن پیش نرود و اینجاست که کار به مشکل می خورد. برای تطبیق هرچه بیشتر تصویربرداری و تدوین اکنون دانشجویان تدوین در دانشگاه دروس جلوه های ویژه را هم آموزش می بینند و نرم افزار فتوشاپ و ایندیزاین را یاد می گیرند.
وی گفت: برای فیلم اکشن، شات لیست کافی نیست و استوری بورد حتما لازم است تا همه از درک مشترکی نسبت به تصویر مورد نظر کارگردان برخوردار شوند.
جیپسی چانگ سپس با نمایش صحنه هایی از یک فیلم اکشن به توضیح درباره روند مشورت و تصمیم گیری تیم فیلمبرداری و تیم کارگردانی برای رسیدن به بهترین نتیجه برای تیم جلوه های ویژه و تدوین پرداخت.
پس از نمایش فیلم چانگ بیان کرد: توصیه من این است که دیدارهایی میان کارگردان تدوینگر و فیلمبردار در مرحله پیش تولید صورت بگیرد اما به نظر می رسد چنین دیدارهایی در ایران آنقدر رواج ندارد. البته معمولا هم کارگردان ها می گویند نیازی نیست و من می دانم چه کار باید بکنم.
وی افزود: به طور کلی این مسئله باعث می شود تا کار، با کیفیت بیشتری پیش رود و هماهنگی بهتری میان افراد باشد یادمان باشد برنامه ریزی از قبل و ارتباط اعضا قبل از تولید بسیار مهم است. ضمن اینکه نرم افزارهای پست پروداکشن هر روز ارزان تر و پیشرفته تر می شوند. برای کسانی که کار می کنند نمی توان گفت از یک نرم افزار مشخص استفاده کنید. طبیعتا هرکس سلیقه خودش را دارد و باید با نرم افزاری که راحت است کار کند.
چانگ همچنین در پاسخ به اینکه آیا فیلمبردار می تواند تدوین کند؟ گفت: نمیتوانم بگویم این کار غلط است اما به عقیده من حضور یک فرد دیگر و یک فکر دیگر برای تصاویر می تواند خیلی مفیدتر باشد. خیلی وقت ها کارگردان می داند دقیقا چه می خواهد و استوری بورد را می کشد اما این تنها به عنوان یک مرجع است. تدوینگر این استوری بورد را میبیند و اگر جلوه تازه ای به نظرش برسد می گوید. این روند قرار است کمک کننده باشد و مطلق نیست.
سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۵ تا ۳۰ مهرماه به دبیری سیدصادق موسوی در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *