جوایز اصلی هفتمین جشن مستقل فیلم کوتاه ایران به انجمن سینمای جوانان رسید

جوایز اصلی هفتمین جشن مستقل فیلم کوتاه ایران به انجمن سینمای جوانان رسید

هفتمین جشن مستقل فیلم کوتاه از مجموعه مراسم هجدهمین جشن بزرگ سینمای ایران شامگاه سه شنبه شانزدهم شهریور ماه با حضور ابراهیم مختاری(رییس هیات مدیره ) محمد رضا مویینی ( نایب رییس هیات مدیره ) منوچهر شاهسواری(مدیر عامل ) شادمهر راستین (عضو هیات مدیره ) خانه سینما ، کمال تبریزی ( دبیر جشن ) به همراه روسا و اعضای شوراهای مرکزی تشکل های جامعه اصناف سینمای ایران ، جمع کثیری از فیلمسازان فیلم کوتاه کشور و بسیاری از چهره های سرشناس و مدیران فرهنگی و هنری در تالار ایوان شمس با اجرای کوروش سلیمانی برگزار شد .

کمال تبریزی دبیر هجدهمین جشن خانه سینما با اشاره به اینکه همه ما قبول داریم که همه بزرگان سینما فعالیت خود را از فیلم کوتاه شروع کرده اند گفت: فیلم کوتاه کلاس اول فیلمسازی است و الف بای سینما از طریق فیلم کوتاه آموخته می شود. مهمترین ویژگی فیلم کوتاه این است که دارای یک وجه تجربی و بی پروایی است و این نوع از سینما حوزه ای است که فیلمساز می تواند تجربه های فوق العاده ای در آن داشته باشد. کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند هیچ گاه از ساخت فیلم کوتاه دست نمی کشند چرا که فعالیت در این حوزه همیشه هیجان انگیز است.
تبریزی در ادامه توصیح داد هر کاری که در فیلم بلند نمی توان انجام داد در فیلم کوتاه به راحتی می توان تجربه کرد به همین دلیل نباید باید و نباید هایی که در سینمای بلند وجود دارد در سینمای کوتاه وجود داشته باشد. چرا که فیلم کوتاه یک آزمایشگاه برای سینمای ایران است.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه جشن مستقل کاملا برازنده سینمای کوتاه است بیان کرد: در این دوره از جشن خانه سینما با تغییرات بسیاری همراه بودیم و امیدوارم بتوانیم این تغییرات در سال آینده به حداکثر برسد. اما دوستان در انجمن فیلم کوتاه بدانند که از سال آینده باید به فکر یک تندیس و نشان برای خود باشند چرا که از سال آینده تندیس های خانه سینما در اختیار آنها قرار نمی گیرد.
دبیر هجدهمین جشن خانه سینما گفت: جشن فیلم کوتاه نیز مانند جشن های انیمیشن و مستند از سال آینده به صورت مستقل برگزار می شود و اگر آیین نامه تصویب شود از سال آینده یک یا ۲ تندیس به هرکدام از این جشن ها اختصاص داده می شود.
نیما عباس پور مدیر اجرایی هفتمین جشن فیلم کوتاه با ارائه گزارشی از هفتمین جشن فیلم کوتاه اظهار داشت: در این دوره از جشن ۵۱۶ فیلم به دبیرخانه ارسال شد که هیات انتخاب بعد از گذشت ۱۲ روز ۴۲ فیلم را برای داوری انتخاب کردند. این فیلم ها نیز توسط ۷۴ داور طی ۲ روز داوری شد و امشب برگزیدگان این فیلم ها اعلام می شود.
وی تاکید کرد اتجمن فیلم کوتاه از دوره های قبل بحث داوری را به صورت رای اکثریت متخصص داوری می کند و جشن بزرگ خانه سینما برای اولین بار در این دوره به این شیوه داوری می کند.
در ادامه مراسم نشان ایسفا به خسرو سینایی اهدا شد. این نشان توسط امید روحانی، مهدی احمدی ،علی لقمانی و مهدی جعفری اهدا کردند.
امید روحانی در بزرگداشت سینایی توضیح داد خسرو سینایی نگاهی جامع الطراف به سینما دارد و به خوبی تعادل بین وجه ادبی نمایشی  و هنری سینما را حفظ کرده است. اما طی این همه سال ما این فرصت را پیدا نکردیم که در مورد نقش سینمایی او صحبت کنیم و شاید این امر بر گردن ما منتقدان است.
علی لقمانی نیز بیان کرد خوشحالم انجمن فیلم کوتاه به حق این قدردانی را انجام می دهد. برای جوان هایی که تازه درگیر فیلمسازی شده اند باید این فرصت را داشته باشند که از گذشته سینمای کوتاه مطلع شوند. سینایی تا امروز ۸۰ فیلم کوتاه ساخته است او زمانی فیلم کوتاه ساخت که فعالیت در سینما به دلیل کمبود امکانات سخت بود.
مهدی احمدی نیز ادامه داد سینایی حق بزرگی به گردن من دارد و همین جا از او تشکر می کنم. وی طی این سال ها آدم های بسیاری را تربیت کرده است و یکی از ارکان سینمای ایران به شمار می رود.
مهدی جعفری نیز توضیح داد من از ۲۶ سال قبل با سینایی آشنا هستم متاسفانه مراکز آموزشی ما فرد محور است و من و تعدادی دیگر از سینماگران خوش شانس بودیم که کارگردانی را از سینایی آموختیم و نگاهمان به سینما را از او یادگرفتیم.
خسرو سینایی نیز ضمن دریافت نشان ایسفا گفت دوستانی که دارم تنها ثروت های من هستند آنها بدون هیچ چشم داشتی هر زمان که خواستم من را در ساخت فیلم کوتاه همراهی کردند. من زمانی که احساس می کنم زیر بار فشار مشکلات به اصطلاح حرفه ای خسته می شوم و دیگر نمی خواهم فیلم بسازم. برای ارتباط عاشقانه ام با سینما فیلم کوتاه می سازم.
وی ادامه داد می خواهم از سینمایی که یک عمر به من فرصتی داد تا رنگارنگ پرفراز و نشیب و پربار زندگی کنم تشکر می کنم. چرا که این سینما به من احساس بیهودگی نداد.
این کارگردان سینما بیان کرد: ما این سال ها فیلم ساختیم برای اینکه لذت ببریم. اولین فیلم من در سال ۱۳۴۵ ساخته شد و امروز ۵۰ سال است که فیلم می سازم.
سینایی گفت تا امروز نزدیک به ۱۲۰ فیلم ساخته ام اما از میان آنها تنها ۴ فیلم کوتاه خود را خیلی دوست دارم چرا که برای ساخت آن ملاحظه سانسور و فروش را نداشتم.
وی با اشاره به زنده یاد سهراب شهید ثالث بیان کرد آن سال ها که ثالث تازه به ایران بازگشته بود به من گفت چرا فیلم بلند نمی سازم من به او گفتم می خواهم زمانی فیلم بلند بسازم که تمام چم و خم سینما را با فیلم کوتاه یاد بگیرم. درست در ۴۰ سالگی که به پختگی برسم و درست زمانی که فکر کردم دانش کافی برای ساخت فیلم را یادگرفتم نتوانستم فیلم هایی که دوست داشتم را بسازم چرا که بودجه ساخت آن فراهم نبود مانند قطار زمستانی.
سینایی در پایان گفت من در کنار خانواده ای حضور داشتم که در خوشبختی من سهم داشتند. اما یک حسرت کوچک در دل دارم که نتوانستم برخی از فیلم هایی که دوست داشتم بسازم.

 تندیس و دیپلم های افتخارهفتمین شب فیلم کوتاه به شرح ذیل به برگزیدگاه اهدا شد:
تندیس شایستگی و دیپلم افتخار بهترین فیلم کوتاه به کاوه مظاهری «روتوش»
تندیس شایستگی و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی فیلم کوتاه داستانی به فرنوش صمدی و علی عسگری «سکوت»
تندیس شایستگی و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی فیلم کوتاه تجربی به مسعود حاتمی «تنازع»
تندیس شایستگی و دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی به آرمان خوانساریان «سبز کله غازی»
دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه اقتباسی به اسماء ابراهیم زاده «حفره مشترک»
دیپلم افتخار بهترین فیلمبرداری به حامد حسینی سنگری «وال ها»
دیپلم افتخار بهترین تدوین به امیر ادیب پرور «سگ جون»
دیپلم افتخار بهترین صدا به مرتضی محمدی و سلمان ابوذر «سه سال و سه ماه و دو روز»

فرید فرخنده کیش،مرتضی رزاق کریمی،نقی نعمتی، غلامرضا موسوی،بیژن میرباقری،اردشیر کاظمی،حبیب ایل بیگی،جعفر صانعی مقدم،امید روحانی، محمدعلی سجادی،وحید موساییان،آرش رصافی،پرویز آبنار، مرضیه وفا مهر،مهدی احمدی و… َاز جمله چهره های حاضر در این مراسم بودند.
هجدهمین جشن سینمای ایران ۲۲شهریور ماه با رویکرد «روز ملی سینما، روز احترام به تماشاگر» برگزار می شود.

۲۶۳۳_orig

۲۶۳۲_orig

۲۶۳۶_orig

۲۶۳۸_orig

۲۶۴۱_orig

۲۶۴۲_orig

 

۲۶۵۴_orig

۲۶۶۳_orig

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *