جشنواره فیلم کوتاه مشوق فیلم‌سازان است

جشنواره فیلم کوتاه مشوق فیلم‌سازان است

بهزاد آزادی کارگردان فیلم کوتاه معتقد است: جشنواره فیلم کوتاه تهران مهم‌ترین رویداد سینمای کوتاه است که همه ما را دور هم جمع می کند و در طول یک هفته انرژی بسیار زیادی به همه فیلم‌سازان کوتاه و علاقه‌مندانش می‌دهد.

به گزارش ستاد خبری سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، بهزاد آزادی که با فیلم کوتاه «کشتارگاه» جایزه بزرگ حمایت از تولید در سی و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران را از آن خود کرد معتقد است: تفاوت فیلم کوتاه و فیلم سینمایی یا بلند که دو محصول متفاوت هنری هستند مثل تفاوت بین داستان کوتاه و رمان است. جوهر یکی است ولی قالب هایی جدا دارند.
وی با اشاره ای به سبقه تولید فیلم کوتاه افزود: اساس پیدایش فیلم کوتاه اعتراض‌های اجتماعی در اوایل جنگ جهانی اول بود. زمانی که بودجه فیلم برای سینمای فاخر خرج می شد و فیلم‌سازان مجبور بودند با بودجه کم و زمان کوتاه اعتراضات خود را به تصویر بکشند اما امروزه فیلم کوتاه تبدیل به یک قالب هنری ویژه شده است که در مدتی کوتاه مهم‌ترین تأثیرات حسی، اخلاقی، آموزشی را روی مخاطب می گذارد. ما در حالی به این قالب هنری بی‌توجه هستیم که همین فیلم‌سازان کوتاه آینده سینمای این مملکت را رقم می‌زنند.
آزادی درباره مسیر هنری یا سبک کاری یک فیلم‌ساز کوتاه عنوان کرد: فیلم‌سازی آینده درخشان دارد که از همین آثار کوتاه می‌داند که در سینمای حرفه‌ای چه فیلمی خواهد ساخت. اگر فیلم‌سازان در فیلم‌های کوتاه به سبک کاری خود برسند و در آن آزمون خطا بکنند، تهیه‌کنندگان سینمای حرفه ای از همان تولید فیلم اولشان می‌دانند که چه نوع فیلمی قرار است تولید کنند چون سبک کاری کارگردان را در فیلم های کوتاه او دیده‌اند.
بهزاد آزادی گفت: اگر فیلم کوتاه در ایران به طور شایسته جدی گرفته نمی شود مهمترین دلیلش عدم بازگشت سرمایه ای ست که در ساخت یک فیلم کوتاه استفاده می‌شود. این منطقی است ولی یک نکته بی‌ارزش می ماند آن هم فرهنگی بودن ساخت فیلم کوتاه است. کار فرهنگی لزوماً نباید بازگشت سرمایه داشته باشد. به همین خاطر احساس می‌کنم که مسائل مالی هم برای فیلم‌سازان و تهیه‌کنندگان و هم برای دولت اهمیت بیشتری دارد تا کار فرهنگی.
وی افزود: دولت هر ساله بودجه‌ای برای کار فرهنگی به نهادهای مختلف تزریق می‌کند. بودجه ای که انتظار بازگشت آن را ندارد چون توقع تربیت فیلم‌ساز و تولید فیلم خوب از آن می رود اما یکباره مسئول سینمایی با هزینه تولید موافق نیست و سعی می‌کند آن بودجه را صرف برگزاری رویدادهای کوچک و موضوعی کند. شاید بتوان گفت ما به فیلم ساختن بیشتر از تربیت فیلم‌ساز اهمیت می‌دهیم.
آزادی در رابطه با جایگاه جریان فیلم کوتاه ایران در قیاس با اروپا و آمریکا گفت: فیلم‌سازان کوتاه در ایران گذشته خیلی مهمی در سینما را تجربه نکرده اند. امثال تروفو، گدار، تارکوفسکی، کیشلوفسکی در تاریخ سینمای ایران وجود ندارد بنابراین انتظاری هم نمی‌توان داشت. فیلم‌ساز کوتاه اروپایی از کودکی در مدرسه درباره سینمای کشورش یاد می‌گیرد اما من ایرانی تا به دانشگاه سینمایی نروم فیلم‌سازان تاریخ کشورم را نمی‌شناسم. وقتی آموزش و تربیت در اروپا و آمریکا ریشه‌ای است پس انتظار مقایسه خودمان را با آنها نداشته باشیم. مگر با همت چند فیلم‌ساز مهم فیلم کوتاه ایران هم در جهان شناخته شود.
کارگردان «کشتارگاه» همچنین درباره حضور بازیگران بنام در فیلم کوتاه اظهار کرد: نیازی به بازیگران مهم سینما نداریم ولی اگر افتخار همکاری بدهند سینمای کوتاه شاید بتواند رونق اقتصادی پیدا کند. یا حداقل در میان مردم مهم شود. متاسفانه اکثر بازیگران مهم و استار سینما بازی در فیلم کوتاه را نه تنها جدی نمی گیرند بلکه کلاً شوخی می‌دانند. بازیگری از نظر آنها جشنواره فجر و فرش قرمزش است. متاسفانه خیلی از بازیگران استار سینمای ایران اصلاً یک‌بار هم با یک فیلم‌ساز کوتاه گفتگو نداشته‌اند.
وی ادامه داد: جشنواره فیلم کوتاه تهران مهم‌ترین رویداد سینمای کوتاه است. همه ما را دور هم جمع می‌کند و در طول یک هفته انرژی بسیار زیادی به همه ی فیلم‌سازان کوتاه و علاقه‌مندانش می دهد. چه فیلم داشته باشم چه نداشته باشم، من به شخصه از این جشنواره قوت و انرژی می‌گیرم. این جشنواره جوایز مهمی دارد و واقعاً تنها دلخوشی فیلم‌سازان کوتاه ایران جوایز جشنواره فیلم کوتاه تهران است.
وی گفت: این جشنواره برای فیلم کوتاه ارزش قائل است و فیلم‌سازان را تشویق می‌کند. مهم‌ترین دستاورد فرهنگی انجمن سینمای جوان همین جشنواره فیلم کوتاه تهران است و حمایت فیلم‌سازان و پرورش آنها باید جدی گرفته شود. از چند سال پیش تا به امروز این جشنواره هم در مدیریت و هم در شکل برگزاری هر ساله پیشرفت بسیار چشمگیری داشته است. هیچوقت من در جشنواره سال های گذشته سالن سینما را تا جلوی پرده‌هایش پر از مردم ندیده بودم. الان دو سه سال است که همه سانس‌ها پر می‌رود.
بهزاد آزادی در پایان گفت: خوشبختانه فیلم کوتاه هر روز طرفداران زیادی پیدا می‌کند. هر سال فیلم‌های خوبی در فیلم کوتاه تولید می‌شود که فونداسیون یک قالب مهم هنری را در آینده سینمای ایران رقم می‌زند. ما زیر ساختیم، آینده را باید دید.
سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۵ تا ۳۰ مهرماه سال‌جاری برابر با ۱۷ تا ۲۲ اکتبر ۲۰۱۷ به دبیری سیدصادق موسوی برگزار خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *