تلاش کردم به فضای آثار ژاپنی نزدیک شوم

امیر مهران در گفت‌وگو با پانا:

تلاش کردم به فضای آثار ژاپنی نزدیک شوم

کارگردان فیلم کوتاه پویانمایی «آسمان دوست داشتنی» بیان کرد در ساخت این اثر تلاش برای نزدیک شدن به انیمیشن‌های ژاپنی به ویژه آثار هایائو میازاکی داشته است.
به گزارش ستاد خبری سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران به نقل از پانا، امیر مهران کارگردان فیلم کوتاه پویانمایی «آسمان دوست داشتنی» که در سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد، در گفت‌وگو با پانا با اشاره به ویژگی‌های این اثر بیان کرد: «آسمان دوست داشتنی» درباره پدری است که خلبان هواپیماست و به واسطه شغل خود هر روز به مناطق جنگی می‌رود و آن مناطق را بمباران می‌کند و برمی‌گردد. دختر او به شدت علاقه‌مند به پرواز است و مدام از پدرش تقاضا می‌کند تا دختر را با خود همراه کند.»

وی افزود: «این انیمیشن فضای ناکجاآبادی دارد که المان خاصی از موقعیت و جغرافیای خاصی نمی‌دهد بلکه یک خانه روی یک تپه را از نظر جغرافیایی نشان می‌دهد.»

مهران با اشاره به استفاده از تکنیک دوبعدی در ساخت فیلم کوتاه «آسمان دوست‌داشتنی» درباره علت پرشمار بودن انیمیشن‌هایی با این تکنیک در سال‌های اخیر توصیح داد: «به هر حال انیمیشن دو بعدی جزو اولین کارهای انیمیشن و از تکنیک‌هایی بوده است که به تاریخچه انیمیشن برمی‌گردد. معروف‌ترینشان هم مربوط به کارهای کمپانی دیزنی بوده است. البته در دو دهه اخیر با حضور نرم‌افزاهای پیشرفته ساخت انیمیشن دوبعدی کمتر شد و دیزنی هم به ساخت کارهای سه بعدی روی آورد که تکنیک سه بعدی از نظر فضاسازی جذابیت و قابلیت زیادی دارد اما حس نوستالوژیک در کارهای دو بعدی بیشتر است و اکثر کارهای پویانمایی این سال‌ها در کشورمان به ویژه در سینمای مستقل و تجربی این جنس فیلم‌های انیمیشن هستند و با بودجه‌های کمی هم ساخته می‌شوند.»

وی ادامه داد: «همچنین به لحاظ حسی انیمیشن های دوبعدی برای بیننده همچنان جذابیت بصری دارند و اثر قلم و دست یک هنرمند را در این نوع کارها می‌توان دید اما در سه بعدی نرم افزار غالب است.»

مهران با اشاره به یک ویژگی پیشنهاد دهنده فیلمش برای مخاطبان جشنواره بیان کرد: «به نظرم «آسمان دوست‌داشتنی» به لحاظ محتوایی احساسات زیادی را دربرمی‌گیرد و کسانی که تاکنون این فیلم را دیده اند، همگی به چنین مشخصه‌ای اشاره کرده‌اند. از نظر بصری هم به دلیل اینکه خودم کارهای هایائو میازاکی فیلمساز مطرح ژاپنی را خیلی دوست دارم، تلاش کرده‌ام حس انیمیشن‌های ژاپنی را در کارم ایجاد کنم. هرچند به پای آن‌ها نمی‌رسد اما تلاش داشتم به لحاظ بصری به این آثار ژاپنی نزدیک شوم.»

وی درباره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران نیز گفت: «قطعا این جشنواره‌ در جهت ارتقای آثار و انگیزه فیلمسازان مستقل و تجربی و به ویژه فیلم کوتاه کارساز و راهگشاست اما معتقدم باید اجازه بدهیم فیلمسازان تجربه کنند و ایده‌هایشان را بدون تغییر پیاده سازند. در سینمای ما به دلیل شرایط مدیریت فرهنگی متاسفانه محدودیت‌هایی وجود دارد اما فیلم کوتاه و مستقل مخاطبان خاص‌تری دارد و وقتی دست فیلمسازانش باز باشد، مسیر درست‌تری را پیش می‌گیرند.»

مهران بیان کرد: «من با تهیه کنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این فیلم را ساختم باید از محمدرضا کریمی صارمی که با وجود شرایط مالی سخت کانون همراهی ویژه‌ای با من داشت، تشکر کنم.»

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۱(۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۲) برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *