برنده سی‌امین جشنواره فیلم کوتاه تهران: آثار شرکت‌کننده خارجی نشانه جایگاه بین‌المللی جشنواره فیلم کوتاه است

برنده سی‌امین جشنواره فیلم کوتاه تهران: آثار شرکت‌کننده خارجی نشانه جایگاه بین‌المللی جشنواره فیلم کوتاه است

مجید فرهنگ بافتانی جشنواره فیلم کوتاه تهران را از ستون‌های اصلی تولید آثار کوتاه سینمایی در کشور عنوان کرد و تعداد آثار شرکت‌کننده خارجی در این جشنواره را نشان از جایگاه بین‌المللی آن دانست.

به گزارش ستاد خبری سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، مجید فرهنگ‌بافتانی از فیلمسازان جوانی است که در سی‌امین دوره این جشنواره موفق به دریافت تندیس از بخش بهترین فیلم استعداد جوان با موضوع داستانی، برای فیلم “لطفا مانع بسته شدن در نشوید” شد. وی در گفت‌وگو با ستاد خبری درباره کیفیت برگزاری این رویداد در سال گذشته گفت: همه جشنواره‌ها هر ساله دارای ضعف‌ها و نقاط قوتی هستند، اما خوشبختانه جشنواره فیلم کوتاه تهران در برگزاری هر دوره، ضعف‌ها را کمتر می‌کند و هر ساله چه از نظر پخش فیلم و چه از نظر برگزاری، کیفیت آن بهتر می‌شود. قطعا سال گذشته نیز نسبت به سال‌های گذشته بهتر بوده اما همچنان ضعف‌هایی وجود دارد و مسئله عجیبی هم نیست چرا که هر ساله بخشی از کاستی‌ها حل می‌شود. جشنواره فیلم کوتاه در این مسیر موفق بوده و به همین خاطر نیز یکی از جشنواره‌های مهم فیلم کوتاه کشور ماست.
فرهنگ‌بافتانی با تائید دیدگاه دبیر این دوره ازجشنواره که فیلم کوتاه را سکوی پرتابی به سوی سینمای بلند نمی‌داند، متذکر شد: سینمای کوتاه مستقل است و سکویی برای پرتاب به سینمای بلند نیست. حال اینکه در کشور ما افرادی چندین فیلم کوتاه تولید می‌کنند تا پس از آن فیلم بلند بسازند، نشان از جایگاه ضعیف فیلم کوتاه در سینمای ما دارد. من نیز فیلم بلند خواهم ساخت اما اکنون که در حال ساخت فیلم کوتاه هستم به عنوان مقدمه‌ای برای ساخت فیلم بلند به آن نگاه نکرده‌ام. شاید اگر درآمدی برای گذران زندگی از طریق فیلم کوتاه داشتم هیچگاه سراغ ساخت اثر سینمایی بلند نمی‌رفتم. متاسفانه در کشور ما در آمد از طریق تولید فیلم کوتاه میسر نیست. تولید بعدی من فیلم بلند خواهد بود و از این بابت که نمی‌توانم به ساخت فیلم کوتاه ادامه دهم بسیار ناراحت هستم.
این فیلمساز جوان تاثیر فیلم کوتاه بر مخاطب را حائز اهمیت عنوان کرد و یادآور شد: فیلمساز در مدت زمان ۱۰ یا ۱۵ دقیقه‌ای که فیلم کوتاه را ارائه می‌کند باید پیام خود را به مخاطب انتقال دهد و تماشاگر را درگیر موضوع کند. در واقع مثال کم گوی و گزیده گوی باید مصداق فیلم کوتاه باشد و به همین دلیل بسیار دشوارتر از تولید فیلم بلند است و به همان اندازه اهمیت دارد؛ زیرا که فیلمساز بسیار محدودتر است و در عین حال باید پیامش را به مخاطب منتقل کند. به نظرم این موضوع فیلم کوتاه را حائز اهمیت‌ و تاثیرگذارتر می‌کند.
وی با اشاره به اینکه جشنواره فیلم کوتاه تهران یکی از ستون‌های اصلی فیلم کوتاه در کشور ماست، تصریح کرد: این جشنواره با سیاستگذاری و برنامه‌ریزی صحیح می‌تواند راهکارهای بسیاری برای تولیدکنندگان فیلم کوتاه داشته باشد. به نظرم مهمترین مسئله‌ای که باید در نظر گرفته شود این است که فیلم کوتاه به عنوان منبع درآمد باشد. البته منظور، منبع درآمد عجیب‌وغریب نیست بلکه حداقل یک فیلمساز برای ساخت فیلم بعدی خود با مشکل مواجه نشود و زمانیکه یک فیلم خوب می‌سازد بداند که از کنار آن می‌تواند فیلم بعدی خود را تولید کند.
کارگردان فیلم کوتاه “لطفا مانع بسته شدن در نشوید” با بیان این موضوع که کسب جایزه از جشنواره فیلم کوتاه تهران در روند فیلمسازی من بسیار تاثیرگذار بود، خاطر نشان کرد: دریافت جایزه از این جشنواره باعث شد تا در تولیدات بعدی وسواس بیشتری داشته باشم و آن را قوی‌تر کار کنم. به نظرم برای یک فیلمساز کوتاه انگیزه بسیار مهم است و این جشنواره انگیزه‌ای را در من به وجود آورد تا مصمم‌تر از پیش فعالیت خود را ادامه دهم.
فرهنگ‌بافتانی درباره جایگاه بین‌المللی جشنواره فیلم کوتاه تهران، عنوان کرد: جایگاه این جشنواره هر سال مطلوب‌تر می‌شود و می‌توان به این موضوع از طریق تعداد آثار کشورهای شرکت‌کننده در این جشنواره پی برد. به نظر می‌رسد که فیلمسازان داخلی این حوزه باید خود را به مدیوم جهانی نزدیک کنند و آثاری را تولید کنند که در بخش بین‌المللی جشنواره حرفی برای گفتن داشته باشند.
وی حضور موفق فیلمسازان داخلی در جشنواره‌های معتبر بین‌المللی را نشان از پیشرفت تولیدکنندگان فیلم کوتاه در این حوزه دانست و گفت: به نظر باید در جهت ارتقای کیفی آثار، سازمان‌هایی چون انجمن سینمای جوان و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با پخش فیلم‌ها در عرصه بین‌المللی و اختصاص بودجه به تولیدکنندگان وارد عمل شوند. فیلمسازان فیلم کوتاه با محدودیت کامل این آثار را تولید می‌کنند و در صورتیکه دستشان در ساخت فیلم باز باشد قطعا می‌توانند با تمرکز بیشتر فیلم خود را بسازند بنابراین خروجی بهتری نیز خواهند

داشت.
این کارگردان با اشاره به این موضوع که مردم به همان دلیل که فیلم بلند می‌بینند باید تماشاگر فیلم کوتاه نیز باشند، یادآور شد: فیلم کوتاه یک مدیوم مستقل است و بسیار قوی‌تر امکان فرهنگ‌سازی دارد. چرا که فیلمساز در مدت زمان محدودتری پیام خود را انتقال می‌دهد. تولیدکنندگان فیلم کوتاه نکات ظریفی را در جامعه موضوع اثر خود قرار می‌دهند و به مشکلات جامعه دقت نظر دارند. در حالیکه در سینمای بلند تمامی آثار اجتماعی نیستند و برخی از فیلم‌هایی که بر پرده سینما اکران هستند مفهوم خاصی ندارند.
وی با بیان این موضوع که اکنون راهی برای تامین هزینه به منظور تولید فیلم کوتاه وجود ندارد، عنوان کرد: در حال حاضر فیلمسازان با شرکت در فستیوال و دریافت جایزه اثر بعدی خود را تولید می‌کنند در حالیکه باید از هزینه‌ای که برای ساخت اثر پیشین خود کرده‌اند، چشم‌پوشی کنند. من با حضور اسپانسر در فیلم کوتاه موافق نیستم چرا که با توجه به مدت زمان کوتاهی که دارد جایی برای تبلیغ اسپانسر در آن وجود ندارد. جشنواره فیلم کوتاه تهران با حمایت خود از فیلمسازان تاثیراتی داشته است که باید در این زمینه بیشتر فعالیت کند.
وی تصریح کرد: هر ساله سیاست‌های این جشنواره رو به بهبود است، اما به نظر کافی نیست. شاید همه جشنواره‌ها باید چنین سیاستی داشته باشند و بخشی از بودجه خود را به استعدادیابی اختصاص داده و هزینه‌ای در اختیار فیلمسازان به منظور تولید اثر قرار دهند.
فرهنگ بافتانی در پایان اظهار داشت: ابتدا باید برای فیلمسازان تعریف درستی از فیلم کوتاه عنوان شود چرا که پس از این همه سال ما همچنان نمی‌دانیم که فیلم تجربه‌گرا به چه آثاری گفته می‌شود. همچنان کسی جرأت نمی‌کند به دنبال سوژه‌های طنز برود و فیلم کوتاه طنز بسازد. این مسائل ناشی از شرایط ناامن فیلم کوتاه است. تولیدکنندگان فیلم کوتاه بیشتر به سراغ موضوعاتی می‌روند که احتمال می‌دهند با آن مضامین می‌توانند جایزه بگیرند و دیده شوند و با مبلغی که به عنوان جایزه دریافت می‌کنند، اثر بعدی خود را بسازند. به هر اثری باید در قالب خودش نگاه کرد و این مهمترین مسئله برای فستیوال فیلم کوتاه است. امیدوارم تمامی جشنواره‌های این حوزه بتوانند مانند جشنواره فیلم کوتاه تهران عمل کنند و با استعدادیابی از بها دادن به فیلمسازان جوان نترسند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *