برنده جایزه بزرگ حمایت در جشنواره سی و دوم: فیلم کوتاه دغدغه کشورهایی‌ست که صنعت سینما را جدی می‌گیرند

برنده جایزه بزرگ حمایت در جشنواره سی و دوم: فیلم کوتاه دغدغه کشورهایی‌ست که صنعت سینما را جدی می‌گیرند

کارگردان فیلم کوتاه «دیدن» با اشاره به اهمیت فیلم کوتاه گفت: کشورهایی که صاحب سینما هستند و صنعت آن را جدی می‌گیرند مساله فیلم کوتاه برای شان دغدغه است به این دلیل که به آتیه سینما می‌اندیشند و فیلم‌سازان نسل بعد را از این راه می‌شناسد.

 

به گزارش ستاد خبری سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، سهیل امیرشریفی که در سی و دومین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران توانست جایزه بزرگ حمایت را از آن خود کند، بیان کرد: تقریبا اکثر فیلم های کوتاه مهم و اصلی ایران هرسال در این جشنواره حضور دارند و خوشبختانه تعداد آثار باکیفیت رو به افزایش است. اکثر کشورهایی که صاحب سینما هستند و صنعت آن را جدی می‌گیرند مساله فیلم کوتاه برای‌شان دغدغه است چون به آتیه سینما می‌اندیشند و فیلم‌سازان نسل بعد را از این راه می‌شناسند.
امیرشریفی توضیح داد: این کشورها که به نوعی قطب‌های اصلی در هنر هفتم به شمار می‌آیند، دو رویکرد را برای فیلم کوتاه در نظر می‌گیرند؛ یکی برگزاری فستیوال‌های تخصصی فیلم کوتاه که ما معادلش را در ایران با عنوان جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران داریم که به شکلی کاملا تخصصی جریان فیلم کوتاه را دنبال می‌کند و بخش دیگر که آن هم حائز اهمیت است جای‌گذاری بخش فیلم کوتاه در اصلی‌ترین جشنواره‌های سینمای بلند کشورشان است تا این حمایت از آثار کوتاه همیشه ساری و جاری باشد.
کارگردان فیلم کوتاه «دیدن» بیان کرد: این دو حرکت موازی برای حمایت از جریان فیلم کوتاه است تا این مدیوم جای خودش را تثبیت کند و هر دوی اینها مهم هستند. ما نیز باید هم در جشنواره اصلی کشور که فجر نامیده می‌شود، بخش فیلم کوتاه را تقویت کنیم و در این رویداد که مختص آثار کوتاه است، بیش از پیش به ظرفیت‌های موجود ببالیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر اگرچه روند روبه رشدی را نسبت به گذشته شاهد بودیم اما این جشنواره در قیاس با همتایان خود در دنیا نیاز به تلاش بیشتری دارد. اگرچه در بخش ملی کارنامه قابل قبولی داریم اما وقتی با جشنواره‌های خارجی مقایسه می‌کنیم پس باید به بخش بین‌الملل رجوع شود. در این بخش هنوز جای خالی کارگردانان مطرح دنیا به شدت خالی است و این خلاء را باید پر کرد.
امیرشریفی با اشاره به اینکه ما در بخش ملی قوی‌تر عمل کردیم، افزود: فیلم‌هایی که در بخش داستانی و ملی نمایش داده می‌شوند سطح بالاتری دارند و اگر در بخش بین‌الملل هنوز به این سطح نرسیدیم شاید به این دلیل است که در بازار فیلم این فستیوال خیلی قدرتمند ظاهر نشدیم. در دنیا به همان اندازه که به بخش مسابقه اهمیت می‌دهند، بخش بازار را نیز جدی می‌گیرند و می‌دانند فیلم‌سازان بزرگ حتی اگر در مسابقه نباشند در بازار حضور فعال دارند.
این کارگردان در رابطه با حضور بازیگران در فیلم کوتاه عنوان کرد: بسیاری از بازیگران چهره و بنام ما با جریان فیلم کوتاه همراه می شوند و این جای خوشحالی دارد. خوشبختانه در سال های اخیر نیز به تعدادشان افزوده شده و از آنجا که در بحث کیفی و محتوایی آثار این بخش شرایط بهتری پیدا کرده اند علاقه بازیگران نیز بیشتر شده است.
وی ادامه داد: متاسفانه در کشور اکران های فیلم کوتاه خوب نیست و حتی اکران‌های «هنر و تجربه» هم باعث دیده شدن فیلم ها و بازیگران نمی‌شوند. آنچه که این افراد را به حضور در این پروژه ها ترغیب می کند، ابتدا دستیابی به موقعیت تجربی خوب است و بعد از آن به دلیل افزایش کیفیت آثار و راه یافتن این فیلم ها به جشنواره های جهانی باعث شده بازیگران از منظر دیده شدن در مجامع جهانی میل بیشتری به حضور در فیلم کوتاه داشته باشند.
وی همچنین با اشاره به اینکه شرایط غالبا به کارگردانان اجازه نمی‌دهد که بعد از ساخت فیلم بلند سینمایی به کار کوتاه رو بیاورند، گفت: درآمدزایی برای فیلم کوتاه مهترین مساله است که ما از آن غافلیم. اگر این بخش نتواند هزینه خود را برگرداند و به سود برسد از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نمی‌توان توقع مشارکت و حمایت داشت.
وی در پایان گفت: هرچند که انجمن خیلی خوب از جریان فیلم کوتاه حمایت می‌کند اما باید شرایط به سمتی برود که بخش خصوصی هم وارد عمل شود. در این شرایط سرمایه‌گذار هم چون احتمال بازگشت سرمایه را می‌دهد به صنعت فیلم کوتاه کمک می‌کند ولی متاسفانه تا رسیدن به این شرایط راه درازی داریم.

سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۵ تا ۳۰ مهرماه سال‌جاری برابر با ۱۷ تا ۲۲ اکتبر ۲۰۱۷ به دبیری سیدصادق موسوی برگزار خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *