ایده تندیس بازیگری در جشنواره فیلم کوتاه تهران مطرح شد

ایده تندیس بازیگری در جشنواره فیلم کوتاه تهران مطرح شد

داوود خیام معتقد است طراحی تندیس بازیگری برای جشنواره فیلم کوتاه تهران می‌تواند برای حضور بازیگران بیشتر ایجاد انگیزه کند.

به گزارش ستاد خبری سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، داوود خیام که در سی و دومین دوره این رویداد سینمایی تندیس بهترین کارگردانی در بخش فیلم داستانی را از آن خود کرده است، گفت: به نظر من نگاه جشنواره فیلم کوتاه تهران به سینما خیلی جدی‌تر از جشنواره فیلم فجر است چون فیلم کوتاه از حواشی بسیار دور بوده و شرکت‌کنندگانش کسانی هستند که ایده‌های خود را با تمام اعتقادشان جلوی دوربین می‌آورند به این جهت که مرزبندی برای فیلم کوتاه منطقی‌تر است و کارگردان را از سانسور دور می‌کند.
وی افزود: فاصله داشتن فیلم کوتاه از نگاه‌های ایدئولوژیک باعث شده با اندیشه‌های شفاف‌تری از سوی جوانانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند آشنا شویم. در نتیجه این امر حامیان جدی سینما می‌توانند استعدادهای جوان را از بین فعالان عرصه فیلم کوتاه کشف و شناسایی کنند.
این کارگردان که تولید فیلم بلند را در کارنامه خود دارد، اضافه کرد: فیلم کوتاه ساختن در سینمای ایران به درستی تعریف نشده و به همین خاطر از پشتوانه خوبی برخوردار نیست. اگرچه آخرین کار من یک اثر بلند سینمایی بوده اما همچنان دوست دارم فیلم کوتاه کار کنم و اعتقادی به اینکه بعد از فیلم بلند دیگر سراغ کار کوتاه نروم، ندارم.
وی با اشاره به اینکه کارگردانان بسیاری هستند که بعد از ساخت چند فیلم بلند دیگر سراغ فیلم کوتاه نرفتند، ادامه داد: شاید ظاهرا فکر کنید این افراد به فیلم کوتاه پشت کرده‌اند اما این طور نیست. در درجه اول انگیزه هر کارگردانی برای تولید فیلم سرمایه است و در حال حاضر سرمایه‌گذاران برای فیلم بلند راحت‌تر از فیلم کوتا قدم برمی‌دارند.
خیام عنوان کرد: اگر چه در سال‌های اخیر سینمای «هنر و تجربه» فرصت مغتنمی را برای دیده شدن فیلم‌های کوتاه فراهم کرده اما این کاقی نیست چون در بحث اقتصادی تاثیری ندارد و صرفا از جنبه فرهنگی و معرفی فیلم حائز اهمیت است. من معتقدم کارگردانان این بخش و جشنواره فیلم کوتاه تهران نیاز به حمایت‌های جدی‌تر دارد تا انگیزه حامیان و سرمایه‌گذاران را برای فعالیت در این حوزه بالا ببرد.
کارگردان فیلم کوتاه «چله» بیان کرد: قصه‌های زیادی برای کار کوتاه نوشته شده که همه آن‌ها به دلیل مشکل بودجه امکان تولید پیدا نمی‌کنند چون سرمایه‌گذار خصوصی کم است و ارگان‌ها نیز غالبا سیاست‌های خودشان را دارند و ممکن است برای همه ایده‌ها و سلیقه‌ها پشتیبان خوبی نباشند و همین موضوع کار را برای برخی فیلمسازها سخت‌تر می‌کند.
وی ادامه داد: وقتی قرار به انجام کار خوب باشد فیلم کوتاه و بلند فرقی ندارد فقط پروسه تولید تغییر می‌کند چون هرچه برای کار بلند استفاده می‌کنید در فیلم کوتاه هم وجود دارد اما آنچه که نیازش در سینمای امروز به شدت احساس می‌شود موضوع فیلمنامه و متن خوب است که هم در فیلم بلند و هم کوتاه ایجاد مشکل کرده است. البته نباید فراموش کرد که این معضل امروز همه دنیاست و معطوف به ایران نمی‌شود. شاید همین امر یکی از دلایلی باشد که برای کار کوتاه خوب تبلیغ نمی‌کنند. چه بسا ایده‌هایی که خوب هستند اما به این دلیل که در نگارش به مشکل می‌خورند آن جذابیت‌هایی که در یک اثر کوتاه سراغ داریم را نمی‌بینیم.
داوود خیام با اشاره به فیلم‌سازانی که در دنیا جوایز ارزنده‌ای کسب کرده‌اند، گفت: امسال واقعا در دنیا عالی بودیم و از داشتن جوانان خوش‌فکر فیلم کوتاهی حال‌مان خوب است. فکر می‌کنم فیلم کوتاه یک جهش چندین ساله را یکباره طی کرد که می‌توان از آن به عنوان فرار به جلو نام برد. این‌ها همان جوانانی هستند که ایده‌های‌شان را فکر شده پیش بردند و امروز در دنیا حرفی برای گفتن دارند.
این کارگردان همچنین به بحث عدم تمایل فیلم‌سازان بلند برای تولید فیلم کوتاه پرداخت و ادامه داد: متاسفانه این مساله ریشه‌دار است و اگر از بنیان به آن بپردازیم می‌رسیم به اینکه میان مردم ایران جا نیفتاده است که فیلم کوتاه هم ارزش دیدن دارد و دلیلش هم کاملا فرهنگی است. به عنوان مثال سینما دوستان ما قطعا فیلم کوتاه‌های رومن پولانسکی را دیده‌اند اما آیا کسی می‌داند اصغر فرهادی چه فیلم‌های کوتاهی ساخته است؟ یا مثلا در رابطه با آثار عباس کیارستمی باید گفت متاسفانه اگر مساله بیماری و اتفاقات بعد از آن نبود این کنجکاوی برای شناختن کیارستمی هرگز در اذهان شکل نمی‌گرفت.
وی در پایان بیان کرد: خوشبختانه سال‌های اخیر در حوزه بازی رشد قابل توجهی داشتیم و فکر می‌کنم برای بخش بازیگری هم اگر تندیسی طراحی شود خیلی خوب است چون همین باعث می‌شود فیلمسازان بلندی که بیننده آثار کوتاه هستند بازیگران را مورد قضاوت و ارزیابی قرار داده و در سینمای بلند از آن‌ها استفاده کنند.
سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۵ تا ۳۰ مهرماه سال‌جاری برابر با ۱۷ تا ۲۲ اکتبر ۲۰۱۷ به دبیری سیدصادق موسوی برگزار خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *