انیمیشن همزاد سینماست

مریم کشکولی نیا در گفت‌وگو با ایرنا؛

انیمیشن همزاد سینماست

عضو هیأت انتخاب و داوری جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: انیمیشن و سینما همزاد یکدیگر هستند و وقتی از انیمیشن صحبت می‌کنیم، در واقع درباره همان سینما صحبت می‌کنیم که در ‌آن از تکنیک‌های دیگری استفاده می‌شود.

به گزارش ستاد خبری سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نقل از ایرنا، مریم کشکولی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا و در توضیح قرابت انیمیشن و سینما، اظهار داشت: انیمیشن و سینما همزاد یکدیگر هستند و وقتی از انیمیشن صحبت می‌کنیم، در واقع درباره همان سینما صحبت می‌کنیم که در ‌آن از تکنیک‌های دیگری استفاده می‌شود.

این عضو هیأت انتخاب و داوری آثار پویانمایی راه‌یافته به سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران،‌ درباره ملاک‌های ارزیابی آثار توضیح داد: مسلما برای هر جشنواره‌ای کیفیت آثار در اولویت قرار دارد. از آنجایی که ما در جریان اکثر آثار تولیدشده در سال‌های اخیر هستیم، تلاش کردیم از نظر تکنیکی و محتوایی آثار را به‌طور دقیق ارزیابی کنیم تا آثار راه‌یافته به جشنواره کیفیت قابل‌قبولی داشته باشند.

کشکولی‌نیا درباره تأکید جشنواره امسال بر مقوله ژانر و تأثیر آن بر انتخاب‌ها هم توضیح داد: از نظر محتوایی شاهد آثار متنوعی بودیم اما از نظر تکنیکی خیلی کارهای متنوعی را ندیدیم. آثار از نظر تکنیکی، به جز سه یا چهار اثر، دارای تنوعی که در دوره‌های گذشته شاهد بودیم، نبود اما تلاش کردیم در انتخاب آثار تنوع ژانر هم از نظر تکنیکی و هم از نظر محتوایی مدنظر داشته باشیم. حتی در باکس‌های نمایش هم این تنوع را مدنظر قرار دادیم تا در هر باکس،‌ مخاطبان آثاری با تکنیک‌های متنوع را شاهد باشند.

وی درباره ظرفیت ورود انیمیشن به حوزه ژانرهای مختلف هم گفت:انیمیشن هم مانند سینما قصه‌گویی می‌کند و اجزای فنی آن هم بسیار شبیه به سینما است. به همین دلیل حتما می‌توان درباره استفاده از ژانرهای مختلف در حوزه انیمیشن هم صحبت کرد. البته در قیاس با سینما، خیلی کمتر به مبحث ژانر در حوزه انیمیشن‌سازی پرداخته شده است.

این عضو هیأت انتخاب و داوری بخش پویانمایی درباره سطح کلی آثار متقاضی حضور در این بخش از جشنواره گفت: معدل کیفی این آثار متوسط رو به بالا بود. چند کار فوق‌العاده خوب داشتیم که هم از نظر تکنیکی و هم از نظر محتوایی آثار قابل‌توجهی بودند، اما باقی آثار را می‌توان متوسط رو به بالا دانست. براساس رصدی که داشته‌ام، به نظر می‌رسد سال گذشته تعداد آثار خوب شاید بیشتر بود. علت آن هم این است که ساخت انیمیشن زمان‌بر است و ساخت هر کار یک تا دو سال وقت می‌خواهد. به همین دلیل به‌طور اتفاقی آثار باکیفیت به یک دوره از جشنواره می‌رسند و بعد از آن برای یک دوره یا دو دوره کمتر شاهد آثار باکیفیت هستیم.

کشکولی‌نیا در پایان گفت: از آنجایی که کاملا با دقت آثار را انتخاب کرده‌ایم، حتما از انتخاب‌های نهایی دفاع خواهیم کرد. کار خوبی که در این دوره انجام گرفت این بود که سه عضو هیأت انتخاب و داوری پویانمایی به‌صورت جداگانه آثار را دیدند و هرکدام جداگانه به آثار امتیاز دادیم و بعد از آن جلسه گذاشتیم و درباره آثار گفتگو کردیم. اما از نزدیک بودن بخشی از امتیازهای‌مان به یکدیگر خودمان هم تعجب کرده بودیم. مشخص بود که آثار را مبتنی‌بر تجربه‌ای که داشته‌ایم انتخاب کرده‌ایم و هر سه نظر مشترکی درباره آثار داشتیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *