انتقاد کیانوش دالوند از بی توجهی به حوزه انیمیشن

انتقاد کیانوش دالوند از بی توجهی به حوزه انیمیشن

کیانوش دالوند معتقد است اراده‌ای برای سازماندهی و فروش آثار انیمیشن در کشور وجود ندارد.

به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم کوتاه تهران، کیانوش دالوند کارگردان انیمیشن «ناسور» درباره نقش و تاثیر جشنواره فیلم کوتاه تهران بر فیلمسازان جوان، گفت: این جشنواره به دلیل خلوص و عشقی که در فیلمسازان آماتور، تجربه گرا و جوان که عموم شرکت کنندگان آن را تشکیل می‌دهند همیشه جایگاه ویژه‌ای در بین مشتاقان سینما داشته و دارد. اکثر علاقه‌مندان به فیلم کوتاه لذت تجربه کردن را با هیچ چیزعوض نمی‌کنند. تجلی این تجربه‌گرایی همواره به جشنواره فیلم کوتاه تهران طراوت خاصی می‌بخشد.

او درباره یکدست نبودن آثار راه یافته به جشنواره فیلم کوتاه تهران در دوره‌‎های مختلف، عنوان کرد: در سال‌های مختلف و در طول جشنواره با فیلم‌هایی برخورد می‌کنم که جایگاهی در این رویداد فرهنگی ندارند و علی‌رغم اینکه  کیفیت بالایی دارند اما کارهایی تلویزیونی و یا عامه‌پسند هستند و با اهداف جشنواره در تناقض هستند. به اعتقاد من وظیفه تشخیص درست آثار به عهده هیات انتخاب است.

من به هیچ وجه انیمیشن را مختص کودک و نوجوان نمی‌بینم. به ویژه اینکه بیشتر انیمیشن‌هایی که به صورت تجربی و هنری ساخته می‌شوند برای کودکان غیرقابل درک هستند اما با نگاه خاصی که در آن‌ها وجود دارد مناسب این جشنواره هستند.

کارگردان انیمیشن «ناسور» مخاطب انیمشن را تمام گروه‌های سنی دانست و بیان کرد: من به هیچ وجه انیمیشن را مختص کودک و نوجوان نمی‌بینم. به ویژه اینکه بیشتر انیمیشن‌هایی که به صورت تجربی و هنری ساخته می‌شوند برای کودکان غیرقابل درک هستند اما با نگاه خاصی که در آن‌ها وجود دارد مناسب این جشنواره هستند. متاسفانه به گونه‌ای تابووار انیمیشن در ایران مورد پیش داوری قرار گرفته و گونه‌ای از سینمای کودک محسوب می‌شود. بدین ترتیب اکثریت مردم آن را به‌عنوان یک تکنیک سینمایی برای روایت و تولید اثری که مناسب رده‌های سنی دیگر باشد نپذیرفته‌اند.

وی درباره مشکلات و موانع چرخه اقتصادی انیمیشن کشور، تصریح کرد: به اعتقاد من اصلا اراده‌ای برای سازماندهی و فروش این آثار وجود ندارد هرچند که در موارد زیادی فروش موفقی در این راستا وجود داشته است . بحث فروش و چرخه اقتصادی به چیزی بیش از کیفیت خوب نیاز دارد. ساختار مدیریتی و بررسی عرضه و تقاضا و ایجاد بستر فروش توسط معرفی کنندگان آثار هنری و … از مشکلات این بخش است.

دالوند اضافه کرد: این که فیلمسازی سعی کند تمام پروسه یک فیلم را از انتخاب سوژه تا پخش و قراردادهایی بین‌المللی تحت نظارت و مدیریت مستقیم داشته باشد اصلا درست نیست. متاسفانه ساختار و بنیان درست و مناسبی جهت طی کردن این پروسه در زمینه انیمیشن وجود ندارد.علاوه بر این خود انیمیشن‌سازان نیز برنامه منسجم و هدفمندی در جهت ایجاد این ساختار ندارند.

اثر اقتباسی را باید به عنوان یک اثر مستقل دید و باید به نویسنده و کارگردان‌های اقتباس حق داد که با استقلال کامل کار خود را بکنند.

کارگردان انیمیشن «رستم و سهراب» درباره اهمیت اقتباس در انیمیشن‌سازی، گفت: آنتون آرتو؛ نویسنده و مقاله‌نویس فرانسوی در شرح نظریه خود می‌گوید «در درام نویسنده باید به نفع شخصی که آن را کارگردان می‌نامیم کنار برود.» اگر این جمله را در مورد یک نوشته مستقل و نه اقتباسی بتوان مطرح کرد، قطعا در خصوص اقتباس هم کاربرد دارد. از دید من اثر اقتباسی را باید به عنوان یک اثر مستقل دید و باید به نویسنده و کارگردان‌های اقتباس حق داد که با استقلال کامل کار خود را بکنند. لازم است مخاطب نیز بدون پیش‌داوری به نظاره آثار بنشیند.

وی افزود: کیفیت و قدرت اثرگذاری فیلم تولید شده به ظرافت نگاه وهوشمندی خالقان آن بستگی دارد. من طیف آزادی عمل اقتباس گری را، از یک اقتباس کاملا وفادار تا بریکولاژ و حتی یک برداشت کاملا آزاد با مولفه‌های ویژه خودش وسیع و قابل تعمیم می‌دانم.

سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری فرید فرخنده کیش ۱۸ تا ۲۴ آبان ماه برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *