امیر توده روستا: فیلمسازان از جشنواره فیلم کوتاه کسب تجربه کنند و به دانش فیلمسازی خود بیافزایند

امیر توده روستا: فیلمسازان از جشنواره فیلم کوتاه کسب تجربه کنند و به دانش فیلمسازی خود بیافزایند

کارگردان فیلم «پات» حضور در جشنواره فیلم کوتاه برای فیلمسازان را واجب دانست و گفت: فیلمسازان جوان باید با حضور در این جشنواره و دیدن فیلم ها از موقعیت به دست آمده نهایت استفاده را ببرند تا بتوانند کسب تجربه کرده و به دانش فیلمسازی خود بیفزایند.

 امیر توده روستا در گفت‌وگو با روابط عمومی انجمن سینمای جوان در مورد جشنواره فیلم کوتاه تهران بیان کرد: جشنواره فیلم کوتاه تهران بر روند فیلمسازی تاثیر بسیار زیادی داشته است. این جشنواره یکی از سرشناس‌ترین جشنواره ها در سطح دنیا است و بیشتر فیلمسازانی که فعالیتی در حوزه فیلم کوتاه دارند این جشنواره را به خوبی می شناسند و آرزویشان این است در این جشنواره حضور داشته باشند.

این میزان علاقه‌مندی را وقتی در جشنواره های خارجی که حضور داشتم و ضمن صحبت با فیلمسازان خارجی فهمیدم. خیلی از این فیلمسازان از اینکه فیلم‌هایشان به جشنواره تهران راه پیدا نکرده بود ناراحت بودند و دوست داشتند که با حضور در این جشنواره اعتباری برای خود کسب کنند.

وی در رابطه با مساله جذب مخاطب برای فیلم‌های کوتاه افزود: من موافق اضافه شدن مخاطب عام برای فیلم کوتاه نیستم چون فیلم کوتاه برای مخاطبان خاص که عاشق فیلم کوتاه هستند ساخته می شود. از سال‌های دور این موضوع وجود داشته که فیلم کوتاه مخاطب خاص داشته است. بهتر است به جای اینکه به فکر اکران فیلم کوتاه برای عموم باشیم همان مخاطبان خاص را به درستی شناسایی و امکان اکران فیلم را برای آنها به خوبی فراهم کنیم.

کارگردان فیلم «پات» در ادامه گفت: مهمترین مزیت  جشنواره فیلم کوتاه برای فیلمسازان، اکران فیلم ها برای مخاطبان انبوه و حرفه ای است. مخاطبان حرفه ای می دانند که هرساله در یک مقطع زمانی مشخص می توانند فیلم های با کیفیت را ببینند.

سطح کیفی بالای جشنواره فیلم کوتاه تهران و علاقه زیاد فیلمسازان به ایران باعث این میزان علاقه‌مندی در بین فیلمسازان شده است. این جشنواره باعث می‌شود نوع نگرش، تجربه و کیفیت فیلمسازان چند پله افزایش پیدا کند.

وی افزود: بازخوردی که یک کارگردان می تواند از انبوه کارشناسان و مخاطبان در مورد فیلم خود بگیرد بزرگ‌ترین دستاورد این جشنواره است. این یک امکان بی نظیر است که در جشنواره فیلم کوتاه تهران در اختیار یک فیلمساز قرار می گیرد.

وی ضمن بیان اینکه بخش عظیمی از فیلمسازی با دیدن فیلم اتفاق می افتد، گفت: حضور در جشنواره فیلم کوتاه برای فیلمسازان واجب است و باید با حضور در این جشنواره و دیدن فیلم ها از موقعیت به دست آمده نهایت استفاده را ببرند و بتوانند کسب تجربه کرده و به دانش فیلمسازی خود بیفزایند.

توده روستا اظهار کرد: برگزاری ورک شاپ‌ها و ارتباط نزدیکی که بین فیلمسازان جوان و با تجربه اتفاق می افتد با کمترین هزینه می تواند باعث انتقال تجربه و بالا بردن تکنیک فیلمسازان باشد.

وی ادامه داد: فیلم کوتاه نسبت به سینما فضای بازتری دارد. در مواقعی که فیلم بلند امکان پرداختن به موضوعات را ندارد می‌توان در فیلم کوتاه به آن پرداخت و فیلم ساخت اما به دلیل حضور مخاطبان عام و نگاهی که به سینما می شود در حوزه فیلم‌های بلند داستانی نمی توان به هر موضوعی پرداخت و این مساله باعث ریسک پذیری و جسارت در ساخت فیلم کوتاه می شود.

ساخت فیلم با فیلمنامه اقتباسی می تواند کمک خوبی به سینمای ایران باشد اما به دلیل عدم ثبات در مدیریت ها در کشور و اینکه سیاست ها و  دیدگاه ها  با آمدن هر  مدیری  تغییر می کند، نمی توان این نوع برنامه های بلند مدت را در سینمای ایران اعمال کرد.

وی در ادامه بیان کرد: اگر ما در برنامه ریزی خود یک تئوری و برنامه بلند مدت داشته باشیم با تغییر مدیریت خط فکری جشنواره ها هم تغییر نخواهد کرد و می توان گفت ساخت فیلم با فیلمنامه های اقتباسی یا از این دست موضوعات می تواند باعث رشد و کمک به سینمای ما باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *