اعتبار جشنواره فیلم کوتاه صرفا جشنواره‌های بین المللی نیست

اعتبار جشنواره فیلم کوتاه صرفا جشنواره‌های بین المللی نیست

محمد آفریده معتقد است اعتبار و امتیاز سینمای کوتاه صرف به دنبال حضور در جشنواره‌های بین‌المللی نیست، بلکه امتیاز اصلی به خلوص فیلمسازان این حوزه در نگاه به جامعه و زندگی مردم سرزمین‌شان است.

 

به‌گزارش ستاد خبری سی‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به‌نقل از ایسنا، محمد آفریده، تهیه‌کننده، نویسنده و مدیر سینمایی درباره جایگاه فیلم کوتاه ایران در سینمای جهان گفت: فیلم کوتاه تصویر صمیمانه و واقعی‌تر زندگی، احوالات، تجربه‌ها و رویاهای هر کشور را به ترسیم می‌کشد. ایران با سرمایه‌های خدادادی، جوانان خلاق و تجارب گسترده و متنوع فیلمسازان عرصه فیلم کوتاه، از اعتبار و جایگاه ویژه و ممتازی در بین دیگر کشورهای دنیا برخوردار است.

او ادامه داد: باید باور و یقین داشته باشیم که اعتبار و امتیاز سینمای کوتاه صرف به دنبال حضور در جشنواره‌های بین‌المللی نیست، بلکه امتیاز اصلی به خلوص فیلمسازان این حوزه در نگاه به جامعه و زندگی مردم سرزمین‌شان است.

آفریده گفت: در حال حاضر با توجه به گستردگی و سهل الوصول بودن امکانات فیلمسازی، شاید سالانه بیش از ۳۰۰۰ فیلم کوتاه رسمی و غیر رسمی توسط جوان‌ها در ایران تولید می شود و اگر درست بتوانیم این امواج را درک و اعتماد کنیم آینده این هنر و یا حتی صنعت را بیمه خواهیم کرد.
این تهیه‌کننده درباره جهان‌شمولی آثار کوتاه ایرانی گفت: سینما هنر ارتباط با جهان است و هرچقدر بتوانیم با دانش و آگاهی و برنامه ریزی درست، این ارتباط را جهت و انسجام ببخشیم به فرهنگ و هنر و سینمای خود کمک کرده‌ایم. برای پیشتاز بودن و قدرتمند شدن در منطقه و جهان، چاره ای جز وسعت بخشیدن به فعالیت‌هایمان  نداریم.

او درباره تاثیر بیماری «کرونا» بر وضعیت تولیدات سینمای کوتاه ایران گفت: متاسفانه وضعیت اکثر حوزه‌ها در برابر بیماری «کرونا»، وخیم و ناراحت کننده است. امیدوارم مشکلات همه مردم در هر کار و شغلی برطرف و هرچه سریع‌تر این بیماری ریشه‌کن شود. اما در این میان بخش‌های شکننده و ضعیف، آسیب بیشتری متحمل شده‌اند و فیلمسازان فیلم کوتاه جزو مظلوم‌ترین‌ اقشاری متاثر از بحران کرونا هستند.

آفریده ادامه داد: بر این باور و اعتقاد هستم که اگر مسئولین و متولیان حمایت خود را از فیلم کوتاه چند برابر کنند، امید به آینده و نشاط و سرزندگی مهمترین دستاورد این پشتیبانی برای آینده این سینما و کشور خواهد بود.

این تهیه‌کننده در پایان گفت: سینمای کوتاه، سینمای بهترین فرصت‌ها است؛ فرصت‌هایی که فیلسازان جوان و خلاق با تجربه‌های تلخ و شیرین، جدا از چارچوب‌های رایج و اداری، خود را در آن محک می‌زنند و سینمای ناب و اصیل و امید بخش را برای ادامه حیات سینما تضمین می‌کنند.

 

سی وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۰ (۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۱) برگزار می‌شود. این رویداد برای اولین‌بار در تاریخ سینمای ایران واجد شرایط تایید آکادمی اسکار شناخته و معرفی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *