اعتبار جشنواره فیلم کوتاه تهران هر ساله بیشتر شده است/به مثابه جام جهانی فیلم‌کوتاه

دانش اقباشاوی عنوان کرد؛

اعتبار جشنواره فیلم کوتاه تهران هر ساله بیشتر شده است/به مثابه جام جهانی فیلم‌کوتاه

دانش اقباشاوی فیلمساز و عضو شورای پیچینگ فیلم‌اولی‌ها در سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت:جشنواره تهران از سال‌های دهه ۷۰ که من هنرجوی آن بودم، فضایی مثل جام جهانی و همه آرزوی حضور در آن را داشته‌ و دارند و اعتبار این رویداد به تدریج بیشتر هم شد.
دانش اقباشاوی کارگردان، فیلمنامه‌نویس و بازیگر در حاشیه سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران درباره اهمیت سینمای کوتاه و تاثیر آن بر سینمای بلند داستانی، گفت: فیلمسازی کوتاه مثل سرمایه‌گذاری بر تیم‌های پایه اعم از نونهالان، نوجوانان و جوانان در حوزه ورزش است. یعنی در همان نوجوانی زمانی که بچه‌ها تخیل‌شان رشد می‌کند و می‌خواهند انتخاب مسیر کنند، دید بازتری دارند زیرا زمان خود را در خیابان یا مدرسه می‌گذرانند و گرفتاری‌های معاش و مسئولیت تامین آن را ندارند و از سویی دیگر هم انرژی و تخیل بیشتری دارند پس می‌توان آن‌ها را به سمتی سوق داد که تفکرات، آرزوها، ذوق‌ها و قریحه‌‌شان را در عرصه فیلم کوتاه که کم هزینه و گزیده و تاثیرگذار است، بروز و نشان بدهند.
اقباشاوی ادامه داد: البته این کار در وهله اول نیاز به آموزش دارد و اینجا باید یادی کنیم از درخت پرشاخه و پرریشه خوبِ انجمن سینمای جوانان ایران که از اول انقلاب به وجود آمده است و پرثمر بوده و آن‌ها همین دفاتری است در سرتاسر کشور دفتر دارد. چون خودم از شهرستان و دفتر آبادان کارم را در ۱۷ سالگی با انجمن شروع کردم این مساله را به خوبی درک می‌کنم و می‌دانم حیات انجمن چقدر مفید است و چقدر عادلانه آموزش را در سطح کشور تقسیم می‌کند.
کارگردان «تاج محل» افزود: وجود انجمن سینمای جوانان باعث شده تا ساخت فیلم کوتاه و آموزش آن آسان شود و همینطور ساخت فیلم کوتاه در دورافتاده ترین نقاط کشور و برای طبقات حتی کم‌برخوردار ارزان شود. بارها نیز تاکید کرده ام این کارِ انجمن شبیه نهضت سوادآموزی برای سینما است.
دستیار اول ابراهیم حاتمی کیا در «به رنگ ارغوان» تاکید کرد: انجمن یک مدرسه بزرگ فیلمسازی است. شاید بتوان بدون اغراق گفت که این بزرگترین مدرسه فیلمسازی جهان است. فکر نمی‌کنم کشوری یک مدرسه سینمایی اینقدر پراکنده به لحاظ جغرافیایی و درعین حال منسجم داشته باشد، حداقل من الگوی این‌چنینی ندیده و نشنیده ام اینکه از رودبار تا ملایر از آبادان تا سنندج از هرمزگان تا ارومیه دفتر فعال داشته باشد و در بخش‌های مختلف مثل فیلم کوتاه، عکاسی و مستندآثاری را تولید کنند. این سیستم را باید هم حفظ کرد، هم تقویت و هم به روز.
دانش اقباشاوی درباره تاثیر جشنواره فیلم کوتاه تهران بر افزایش مخاطبان فیلم کوتاه و جدی گرفته شدن آن از سوی علاقه‌مندان گفت: واقعیت این است که جشنواره فیلم کوتاه تهران همیشه موثر بوده است و این ماجرا محدود به چند سال اخیر نمی‌شود، در اواخر دهه هفتاد که من هنرجو بودم بدون تعارف باید بگویم جشنواره تهران مثل جام جهانی بود و اعتبار خاصی داشت و همه از هرجای ایران جزو آرزوهایشان این بود که در این جشنواره معتبر شرکت کنند و به مرور معتبرتر هم شد به طوری که در سال‌های اخیر جزو لیست جشنواره‌های مورد تایید اسکار نیز قرار گرفته است.
این فیلمساز تصریح کرد: این دستاوردهای جشنواره نتیجه استمرار آن و همینطور استقبال و انگیزه‌ای بوده ‌است که همه بچه‌ها از خمینی شهر گرفته تا آستارا برای حضور در جشنواره داشته‌اند. به نظرم جشنواره همیشه جایگاه خودش را داشته است با این حال در سال‌های اخیر وجود فضای مجازی و رسانه‌های موازی مثل تلویزیون موجب شده است تا مخاطب عام نیز جشنواره فیلم کوتاه تهران را بیشتر بشناسد و نتیجه این بوده است که خروجی‌ها هم خروجی‌های موثری بوده اند. اگر بخواهم به صورت مصداقی برای شما توضیح دهم در دوره گذشته جشنواره فیلم فجر که خودم در میان اعضای هیات انتخاب و داوری فیلم کوتاه آن حضور داشتم نتیجه زحمات جشنواره فیلم کوتاه تهران را بررسی کردم و می‌توانم بگویم از لحاظ کیفیت در درجه بسیار بالایی قرار داشت به طوری که کار هیات داوری را در تمام مراحل سخت کرده بود.
اقباشاوی در پاسخ به این پرسش که به جشنواره فیلم کوتاه تهران چه امتیازی می‌دهد گفت: معتقدم این جشنواره بهترین فستیوال فیلم کوتاه خاورمیانه است پس مطمئنا بهترین جشنواره فیلم کوتاه ایران هم هست.
این فیلمساز اهل شهر آبادان در پایان پیشنهاد کرد که بخش‌های بیشتری به جشنواره اضافه شود تا این همه سلایق و تنوع فرهنگی و ساختاری که در کشورمان وجود دارد بتوانند در جشنواره حضور داشته باشند.
وی افزود: پیشنهاد من به طور مشخص، گسترش جشنواره است که باعث می‌شود آثار بیشتری در جشنواره شرکت کنند و در پی آن مشارکت افراد نیز در فستیوال بیشتر شود و همین امر هم موجب افزایش انگیزه فیلمسازان جوان است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *