آرمان فیاض در گفتگو با مهر: دست فیلم کوتاه در جیب خودش است / سینمایی که آثار سفارشی نمی‌سازد

آرمان فیاض در گفتگو با مهر: دست فیلم کوتاه در جیب خودش است / سینمایی که آثار سفارشی نمی‌سازد

آرمان فیاض کارگردان فیلم کوتاه بیان کرد که دست فیلم کوتاه در جیب خودش است.

 

به‌گزارش ستاد خبری سی‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نقل از خبرگزاری مهر، آرمان فیاض کارگردان فیلم کوتاه درباره اعتبار فیلم‌های کوتاه ایرانی در ابعاد جهانی گفت: سینمای کوتاه ما، هزینه ساخت آثار خودش را تولید می‌کند و به عبارتی دستش در جیب خودش است. تهیه‌کنندگان آثار کوتاه، اغلب خود فیلمسازان هستند. این سینما، اغلب آثار سفارشی تولید نمی‌کند و مخاطبان خاص خودش را هم دارد. همچنین بازگشت مالی وجود ندارد و به همین علت، فیلمسازان آزادانه و خلاقانه‌تر دست به تولید می‌زنند.

وی ادامه داد: در ایران نیز تعدد سوژه‌ها، جذابیت فرهنگی و تنوع مضامینی که وجود دارد، خوراک خوبی برای فیلم‌های کوتاه ایجاد می‌کنند. ضمن اینکه به دلیل استمرار در برگزاری جشنواره‌های متعدد، علاقه‌مندی به سینمای کوتاه بیشتر شده و همه این موارد دست به دست هم می‌دهد تا یک فضای باز و خلاقانه در حوزه فیلم کوتاه در جریان باشد.

این کارگردان بیان کرد: به این دلیل، هر ساله شاهد حضور آثار کوتاه ایرانی در فستیوال‌های خوب و الف جهانی هستیم. می‌بینیم که آثار ایرانی جوایز بسیاری را در این جشنواره‌ها کسب و توجه هنرمندان سراسر دنیا را به خود جلب می‌کنند. درواقع، فیلم کوتاه ما از منظر جهانی از جایگاه بالایی برخوردار و در ابعاد بین‌المللی، نگاه ویژه‌ای بر سینمای کوتاه ایرانی حاکم است.

فیاض با بیان پیشنهاداتی گفت: به نظرم لازم است سایت انجمن سینمای جوانان ایران و دیگر وب‌سایت‌های تخصصی فیلم کوتاه درباره فستیوال‌های مختلف و میزان اعتبار آن‌ها اطلاعاتی ارائه کنند و آگاهی‌رسانی صورت بگیرد. متاسفانه تعداد جشنواره‌های غیرمعتبر زیاد است و فیلمسازان به راحتی به این رویدادها دسترسی دارند. لذا خبرگزاری‌ها هم باید به این مسئله آگاه باشند و خبر راهیابی آثار کوتاه به جشنواره‌های نامعتبر را کار نکنند. اما به طور کلی سینمای کوتاه ما جایگاه ویژه‌ای در فستیوال‌های خوب دنیا دارد و در همه جشنواره‌های معتبر جهانی حداقل یکی از آثار ایرانی اکران می‌شود.

این کارگردان «اسکار کوالیفاید» شدن جشنواره را اتفاق شایسته تحسین دانست و بیان کرد: جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران یکی از مهم‌ترین رویدادهای سینمایی است که نزدیک به چهل سال به صورت مستمر برگزار می‌شود. در بخش بین‌الملل این جشنواره نیز هرساله شاهد آثار باکیفیتی هستیم. می‌توان گفت که یکی از نمادهای اعتبار در سینمای ما، جشنواره فیلم کوتاه تهران است. این جشنواره یکی از رویدادهای جدی انگیزه‌بخش در سینما نیز به شمار می‌آید و انرژی جاری و پتانسیلی که دارد، بیانگر شایستگی‌اش برای «اسکارکوالیفاید» شدن است.

کارگردان «مانیکور» بیان کرد: تایید شدن جشنواره از سوی آکادمی اتفاقی بسیار خوب است و باعث افزایش اعتبار بیش از پیش این جشنواره خواهد شد و کمک به دیده شدن هرچه بیشتر آثار فیلمسازان خوب ایرانی می‌کند. باید بپذیریم که این جشنواره مهم‌ترین جشنواره ما در حوزه فیلم کوتاه است و هرچه پرقدرت‌تر برگزار شدنش باعث می‌شود که انگیزه برای فیلمسازان کوتاه ما بیشتر شود. امیدوارم که در آینده‌ای نزدیک ما تبدیل به یک قطب فیلمسازی در حوزه فیلم کوتاه شویم.

وی ادامه داد: انجمن سینمای جوانان ایران خود حمایت‌گری بزرگ برای سینمای کوتاه به حساب می‌آید که به جرات می‌توان گفت که وسیع‌ترین انجمن در این عرصه است. فکر نمی‌کنم هیچ جای دیگری از دنیا چنین انجمنی با این میزان از سازماندهی برای پرورش خلاقیت و به دست آوردن نیروی خلاقه و مبتکر داشته باشد. گمان می‌کنم که این فیلمسازان آینده رخوت‌انگیز سینمای بلند ما را دگرگون خواهند کرد.

فیاض با اشاره به کمیت زیاد تولیدات سینمایی در شرایط کرونا اظهار کرد: با وجود بحران کرونا و تعطیل بودن سینماها اما تولیدات سینمایی باز هم ادامه‌دار شد. پلتفرم‌ها نیز در این خصوص تاثیر داشتند، تجربه تازه‌ای از تماشای فیلم را رقم زدند و من فکر می‌کنم فیلمسازان کوتاه می‌توانند از چنین بستری بیشتر بهره ببرند؛ به‌ویژه در حال حاضر که تماشاگر خواسته یا ناخواسته کم‌حوصله‌تر از گذشته است و در چنین شرایطی فیلم کوتاه برای مخاطب به گزینه بهتری برای تماشا تبدیل می‌شود.

وی در پایان عنوان کرد: فیلم کوتاه، رویکردی روشنفکرانه دارد. ما باید از جشنواره فیلم کوتاه تهران شروع به اکران آنلاین آثار و تماشاگران را به تماشای فیلم دعوت کنیم. از مخاطبان جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران دعوت می‌کنم که بخش بین‌الملل این رویداد را جدی بگیرند. زیرا آثار خیلی خوبی در این بخش اکران می‌شوند.

 

سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *