یک فیلم ساز با تاکید به مجازی شدن جشنواره ها مطرح کرد: “کرونا” فقط این اتفاق را تسریع کرد

یک فیلم ساز با تاکید به مجازی شدن جشنواره ها مطرح کرد: “کرونا” فقط این اتفاق را تسریع کرد

وحید گلستان مدرس نشست «روایت تعاملی در رسانه‌های جدید» در نشست‌های «۳۷-۲۰» جشنواره فیلم کوتاه تهران معتقد است:اتفاق اکران مجازی جشنواره ها در نهایت رخ می‌داد، محدودیت های کرونا تنها باعث تسریع این ماجرا شده است.

به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نقل از ایسنا، نویسنده و کارگردان سینما که به عنوان مدرس در نشست‌ «روایت تعاملی در رسانه‌های جدید» جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد، درباره موضوع کارگاه خود گفت: با گسترش فضای مجازی و اینترنت، فیلم کوتاه در شیوه‌های قصه‌گویی تغییر شکلی و ساختاری پیدا کرده است. ما پیش‌تر درباره «مشارکت» در رابطه فیلم با تماشاچی برای خلق معنا و لذت ارتباط صحبت می‌کردیم، اما امروز با امکانات تازه بیانی در رسانه جدید، مشارکت به «تعامل مخاطب» در بیان و ساخت معنا تبدیل می شود. بنابراین با شکل تازه روایت، که نوعی بی روایتی است، مواجه می شویم.
او ادامه داد: سینما بی‌واهمه از هنرها و رسانه‌های دیگر کسب تجربه کرد و خیلی زود به بلوغ رسید و خود منبع هنرها و رسانه ها شد اما اینترنت و گیم، مخاطبان نسل جدید را با تجربه تعامل به سمت سینما گسیل داشته است، به همین دلیل در این دوران تازه، عادات و تجربه‌های جدید مخاطبان و زیرساخت‌های تازه ارتباطی، رویکردهای تازه‌ای در قصه‌گویی فیلم، همچون رویکرد «مخاطب-مولف» ایجاد می‌کند.
این مدرس بیان کرد: می‌دانم برای برخی از فیلمسازان این تغییر ترسناک است یا ترجیح می دهند مقاومت کنند. اما در این کارگاه در پی شناخت این تغییر هستیم، ارزش‌گذاری با مخاطبان خواهد بود و در نهایت هر فیلمسازی، فیلم خودش را خواهد ساخت.
گلستان عنوان کرد: عناصر اصلی قصه گویی همچون شخصیت، کشمکش، روایت و … اکنون با تغییر شکلی برای برجسته سازی معنا یا لذت مواجهه تعاملی با مخاطب، وارد این دوره تازه می شود.
این کارگردان درباره آنلاین شدن فضای کارگاه‌ها در این دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: بدون شک آنلاین شدن کارگاه‌های این دوره و ایجاد بستر مجازی، باعث افزایش تعداد شرکت‌کنندگان می‌شود. به خصوص افرادی که در تهران زندگی نمی‌کردند یا دسترسی آسان به محل برگزاری جشنواره را نداشتند، می‌توانند به راحتی و از منزل خود در این کارگاه‌ها شرکت کنند.
گلستان درباره تاثیرگذاری و بهره‌وری هنرجویان از کارگاه‌های آنلاین نسبت به دوره‌های حضوری توضیح داد و گفت: اکنون نمی‌توانم با قطعیت نظر بدهم. چراکه طراحی آموزشی اثربخش یک دوره یا کارگاه آموزشی مجازی دارای شرایط پیچیده‌تری در زمینه‌های مختلف است. سبک و عادت یادگیری مخاطبان، کانال‌های ارتباطی برخط، رسانه های پشتیبان و… عناصر برگزاری یک کارگاهِ اثربخشِ مجازی است که همه باید مورد توجه باشد تا مطمئن شویم که کارگاه حتی از شیوه حضوری هم موفق‌تر شود. اما اگر تمام این موارد در حال حاضر مهیا نباشد، به هر حال، شرایط سلامتی یک ضرورت است.
این نویسنده درباره اکران آنلاین فیلم‌های کوتاه گفت: در هر صورت اکران آنلاین جای تجربه مواجهه جمعی با فیلم و به شکل حضوری را نخواهد داشت اما حتی پیش از دوره کرونا من اعتقاد داشتم که برخی از جشنواره‌ها باید در جهت آنلاین شدن و اکران مجازی آثار، گام بردارند. بالاخره جشنواره‌ها حد میانی تولید و انتشار آثار هستند، وقتی مناسبات در تولید یا انتشار دچار تغییرات شگفت انگیز می شود طبیعی است که جشنواره هم به عنوان حلقه میانی، در جای مناسب واکنش نشان بدهد. اتفاق اکران مجازی جشنواره ها در نهایت رخ می‌داد، محدودیت های کرونا تنها باعث تسریع این ماجرا شده است.
او ادامه داد: البته برای بازدهی بهتر و بیشتر و چگونگی انجام این کار، باید روش و زیرساخت فراهم کنیم. برای مثال در بحث امکان قاچاق آثار با مدد هوش مصنوعی باید کار جدی کرد. این تغییرات ضروری است، حتی اگر در کوتاه مدت امکان آن را نداریم، باید برای این موارد برنامه‌ریزی بلند مدت انجام شود.
گلستان درباره میزان آگاهی بخشی فیلم‌های کوتاه درباره موضوع ویروس کرونا گفت: فیلم‌های کوتاه قدرت اثربخشی زیادی دارند و می‌توانند مسائل روز را ترسیم و بیان کنند. فیلم کوتاه برشی از یک واقعه را به کارا ترین شکل و به خوبی بیان می‌کند.
او در پایان درباره اهمیت جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران معتبرترین و اثربخش‌ترین رویداد در حوزه فیلم‌های کوتاه نه تنها در ایران بلکه در غرب آسیا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *