یک درخواست برای تقویت نهاد انجمن سینمای جوانان ایران

یک درخواست برای تقویت نهاد انجمن سینمای جوانان ایران

دانش اقباشاوی در استانه برگزاری سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از مسئولان سینمایی جدید درخواست کرد با تقویت نهاد انجمن سینمای جوانان ایران از فیلمسازان جوان و طرز تفکرشان که به زندگی و جامعه نزدیک‌تر است، حمایت کنند.

 

به گزارش ستاد خبری سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به‌نقل از ایسنا، این کارگردان سینمای ایران درباره معرفی جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به‌عنوان یکی از دروازه‌های ورود فیلم‌های کوتاه به جشن سالانه آکادمی اسکار، گفت: از این اتفاق بسیار خوشحالم و این دستاورد مهم و جهانی را تبریک می‌گویم جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از زمانی که ما نوجوان بودیم، یک رویداد مهم و معتبر بوده و هست؛ ما به عنوان فیلمسازانی که در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ فیلم کوتاه می‌ساختیم، آرزو داشتیم آثارمان در این جشنواره پذیرفته شود. تأیید این اعتبار از سوی آکادمی اسکار حق طبیعی جشنواره فیلم کوتاه تهران است و روند رو به رشد این رویداد تا رسیدن به این نقطه کاملا قابل باور است.
وی افزود: واقعا اینگونه نیست که به واسطه زدوبندهای سیاسی و بین‌المللی چنین دستاوردی به دست آمده باشد. بلکه مرهون سال‌ها برگزاری مستمر آن است. این جشنواره تا امروز که با سال‌ها ممارست و دلسوزی مدیران فرهیخته و فیلمسازان سخت‌کوش از سرتاسر جغرافیای ایران از ملایر تا سنندج و از آبادان تا نیشابور به اعتبار امروز رسیده است.

اقباشاوی تأکید کرد: فیلمسازان زیادی در دفاتر سینمای جوانان تلاش کردند تا اعتبار فیلمسازی کوتاه ایران از طریق شجره طیبه انجمن، به سطح امروز برسد که یکی از دستاوردهایش تأیید از سوی آکادمی اسکار است. حتی می‌توان اینگونه گفت که یکی از دستاوردهای بزرگ جمهوری اسلامی ایران طی این ۴۲ سال، شکل گیری انجمن سینمای جوانان بوده و به مثابه نهضت سوادآموزی سینما ارزشمند است.

وی افزود: انجمن، سینما را محدود به پایتخت نکرد و این مهم را در عمل هم نشان داد. این نهاد آموزش سینما را به نقاط دوردست در کشور برد و از همان نقاط جواهراتی را استخراج کرد. از طریق آثار خوبی که ساخته شده است؛ هزارها و میلیون‌ها دقیقه آثار مستند و داستانی ماندگار در نقاط مختلف ایران از یزد گرفته تا بندرعباس و از رشت گرفته تا آبادان، از خمینی‌شهر گرفته تا نجف‌آباد ثبت شده که امثال اصغر فرهادی، محسن امیریوسفی،‌ مهدی نادری، محمد قاسمی، عبدالرضا کاهانی، مجید برزگر، امین جعفری، امیرشهاب رضویان، تورج اصلانی، کریم نیکونظر، بایرام فضلی، برادران ارک و دیگران را به سینمای ایران معرفی کرده است. اولین ویژگی انجمن شکل دادن یک فضای فرهنگی منتشر در سراسر کشور بود. در شهر کوچکی مانند آبادان بعد از جنگ،‌ انجمن سینمای جوانان یک پناهگاه و مأمن بود که چشم ما را با کتاب و لنز عکاسی و فیلمبرداری آشنا کرد. کمترین بهره انجمن همین بود. خیلی از جوانان شاید فیلمساز نشدند اما به واسطه حضور در انجمن انسان‌های فرهیخته و مفیدی شدند.
این کارگردان ادامه داد: آرزو می‌کنم و خواهشم از مسئولان جدید سینمایی کشور تقویت انجمن سینمای جوانان است؛ چراکه فراتر از آثار سینمایی انسان می‌سازد.
اقباشاوی درباره جسارت فیلمسازان کوتاه در پرداختن به معضلات اجتماعی هم گفت: ذات جوان هنوز به مسائل معاش و اقتصاد آغشته نشده است از سوی دیگر هنوز در جامعه نفس می‌کشد. همین دو پارامتر کمک کرده است آثار فیلمسازان جوان در طول این سال‌ها همواره جسورانه‌تر و نزدیک‌تر به جامعه باشد. شامه فیلمساز جوان به زندگی و جامعه نزدیک‌تر است.

وی با اشاره به تلخی فیلم‌های کوتاه در سال‌های اخیر افزود: فضای جامعه کمی بیش از حد تلخ شده است و این طبیعی است که وقتی جامعه تلخ و خشن می‌شود، این فضا درآثار فیلمسازان جوان هم منعکس شود. خطری در این حوزه وجود دارد و آن هم اینکه نسل جدید تحت تأثیر تبلیغات رسانه‌های غالب، بیش از آنکه عاشق سینما باشند، عاشق موفقیت شده‌اند. شاید دلیل برجسته شدن برخی مفاهیم و غلو در برخی آثار همین باشد که فیلمساز تصور می‌کند این شرط موفقیت و کسب جایزه است. توصیه‌ام به‌عنوان یک برادر کوچک‌تر که ریشه در انجمن سینمای جوانان دارم، به فیلمسازان این است که بیش از آنکه به موفقیت فکر کنند و عاشق موفقیت باشند، عاشق سینما باشند، آن وقت فیلمشان را خیلی باورپذیرتر و صریح‌تر می‌سازند و گرفتار سیاه‌نمایی یا سفیدنمایی نمی‌شوند. فیلمی که از دل برآید بر دل می‌نشیند.
این فیلمساز جوان تأکید کرد: نباید فیلم را طوری بسازند که اسکار یا هر جایزه مهم دیگری بگیرد، فیلم را باید طوری بسازند که خودشان از آن لذت ببرند و همزمان تلاش کنند که مخاطب هم از آن لذت ببرد.

سی وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۰ (۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۱) برگزار می‌شود. این رویداد برای اولین‌بار در تاریخ سینمای ایران واجد شرایط تایید آکادمی اسکار شناخته و معرفی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *