کارگردان «آرا» گفت: از نگاه داخلی این رویداد مهمترین جشنواره فیلم کوتاه در کشور است و همه فیلمسازان به نوعی تلاش میکنند تا ثمره یکی دو ساله خود را در آن ارائه دهند و در صورتیکه اثری در آن پذیرش شود افتخاری برای فیلمسازان محسوب میشود.
به گزارش ستاد خبری سی و چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، یوسف کارگر فیلمساز جوانی که با فیلم داستانی کوتاه «آرا» در سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه حضور داد در گفتوگو با ستاد خبری درباره این اثر که در دومین روز این دوره از جشنواره نمایش داده شد، گفت: «آرا» پنجمین ساخته من و در واقع سومین فیلم داستانیام است. مدت زمان این اثر که به کارگردانی و تهیهکنندگی خودم است ۲۵ دقیقه و تهیه شده در انجمن سینمای جوان ارومیه است.
وی با اشاره به اینکه این فیلم به زبان ترکی است عنوان کرد: این اثر کوتاه اوایل تابستان امسال به منظور نمایش آماده و در جشن مستقل فیلم کوتاه نیز شرکت داده شد و در هفت بخش کاندید و موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد شد.
یوسف کارگر موضوع و مضمون داستان این اثر را اینگونه شرح داد و یادآور شد: داستان فیلم کوتاه «آرا» درباره یاشار جوانی است که پس از چند سال به ایران بازگشته تا خبری را به خانواده یکی از دوستانش بدهد، اما خود با خبری از سوی آن خانواده مواجه میشود.
این فیلمساز ضمن بیان اینکه جشنواره فیلم کوتاه تهران مرجع آثار سینمایی کوتاه ایرانی است، تصریح کرد: اساسا از نگاه داخلی این رویداد مهمترین جشنواره فیلم کوتاه در کشور است و همه فیلمسازان به نوعی تلاش میکنند تا ثمره یکی دو ساله خود را در آن ارائه دهند و در صورتیکه اثری در آن پذیرش شود افتخاری برای فیلمسازان محسوب میشود.
کارگردان فیلم کوتاه داستانی «آغی» با اشاره به اینکه این جشنواره به لحاظ بینالمللی شناخته شده و دارای ویژگیهایی است، عنوان کرد: اما زمانیکه این رویداد را با جشنوارههای خارجی مقایسه میکنم متوجه این نکته می شوم که با توجه به پتانسیل و جوایز نقدی، جشنواره در بخش بینالملل جزو رویدادهای تاپ دنیاست و باید از این پتانسیل بیشتر استفاده شود تا به یکی از جشنواره های مطرح در سطح آسیا و حتی جهان تبدیل شود. این اتفاق نیاز به کار دارد اما به نظر میآید با کمی تلاش این امکان وجود دارد تا جشنواره به سطوح بالایی برسد.
وی همچنین در ادامه صحبتهایش گفت: به نظرم این رویداد در آسیا جزو ده جشنواره خوب است و شایسته آن است تا با آثارش امتیازات بالایی کسب کند. در کل جشنواره فیلم کوتاه تهران مرجع جشنواره آثار کوتاه است و فیلمسازان را سالی یک بار دور هم جمع میکند.
کارگر تولیدات فیلم کوتاه ایران را بیشترین تولید در سطح دنیا عنوان و تصریح کرد: ایران جزو پانزده کشور اولی است که در جشنواره کلرمون ثبت نام شدهاند و این مسئله نشان دهنده آن است که تولیدات ما بسیار زیاد است و آثار به لحاظ فنی و کیفی حرف برای گفتن دارند و نمونه بارزش تعداد جوایزی است که فیلم کوتاه ما کسب میکند و از زاویه ای جور فیلم بلند را نیز میکشد.
این فیلمساز فیلم کوتاه را اعتبار سینمای ایران دانست و خاطرنشان کرد: شاید گاهی فیلم کوتاه به لحاظ امکانات و سخت افزار کیفیت پایینی داشته باشد اما یقینا به لحاظ کیفی قابل رقابت هستند. کما اینکه امسال چند اثر به طرز عجیبی میدرخشند و همه اینها نشاندهنده برتری ما در این عرصه نسبت به دیگر کشورهاست.
یوسف کارگر با بیان اینکه فیلم کوتاه و بلند دو مدیوم کاملا جدا از هم هستند، اظهار داشت: به شدت با نگاه برخی که یک یا دو فیلم کوتاه میسازند تا نمونه کار شود و آن را پله برای ساخت فیلم بلند قرار میدهند، مخالف هستم. یقینا من نیز به ساخت فیلم بلند فکر میکنم و ساخت آن به ایده اولیه و طرح فیلمنامه بستگی دارد. شاید سال آینده فیلم بلند بسازم و بی شک دوباره به سمت ساخت فیلم کوتاه میآیم.
وی در پایان صحبتهایش خاطرنشان کرد: در صورتیکه فیلم کوتاه نیز مرا رها کند من آن را رها نخواهم کرد. اما گاهی فکر میکنم که ساخت فیلم کوتاه دشوارتر از اثر بلند است چرا که برای رساندن پیام زمان کمتری دارد و همان حرف باید در قالب فشرده و تاثیرگذارتر گفته شود. امیدوارم این جشنواره که هر ساله توجه مخاطبان به آن بیشتر میشود، سال آینده با استقبال بیشتری روبه رو باشد و متولیان و مسئولین به جشنواره فیلم کوتاه تهران توجه نشان دهند. تقریبا بودجههای نهاد فیلم کوتاه کم شده و انگار فیلمسازان جوان به مذاق برخی خوش نمیآید و علاقمند نیستند که آنها وارد عرصه فیلمسازی شوند.
سی و چهارمین جشنواره ببن المللی فیلم کوتاه ۲۵ تا ۳۰ مهرماه به دلبری سیدصادق موسوی در پردیس سینمایی ملت برگزار می شود.
