“کونچا بانرکویرو  و آلخاندرو آلوارادو” کارگردانان فیلم کوتاه ” فیلسوف”

مصاحبه با فیلمساز:

“کونچا بانرکویرو  و آلخاندرو آلوارادو” کارگردانان فیلم کوتاه ” فیلسوف”

در مورد فیلمتون بهمون بگید. ایده اولیش از کجا اومد؟

این فیلم بخشی از یک روند طولانی تحقیق در مورد آثار کارگردان فقید فرناندو رویز ورگارا است. فرناندو تنها یک فیلم در زندگی خود کارگردانی کرد، مستند «روسیو» که در اوایل دهه ۱۹۸۰ در اسپانیا تا حدی سانسور شد. اکران نسخه اصلی این فیلم این روزها همچنان در کشور ممنوع است. در فرآیند تحقیق خود در مورد این موضوع، فیلم ۱۶ میلی‌متری را که در تدوین حذف شده‌ و این برداشت‌ها از عنوان فیلم را یافتیم،  و فکر کردیم که بحث درباره سکوت پیرامون «روسیو» بسیار شیوا است.

در مورد خودتون بهمون بگید، تحصیلاتتون، تجربیاتتون. دلمون می‌خواد بیشتر راجع بهتون بدونیم.

ما هر دو هم فیلمساز هستیم و هم مدرس دانشگاه، بنابراین فیلمسازی را با آموزش و تحقیق ترکیب می کنیم. در مورد تحصیلاتمان، ما در زمینه مستند سازی خلاقانه و فیلمنامه نویسی تخصص داریم. بیش از ۱۵ سال است که به صورت پشت سر هم با هم کار می کنیم و در بین سینمای مستند خلاق و تجربی آثار متعددی در حوزه غیرداستانی تولید کرده ایم.

این فیلم قبلا در کدوم جشنواره ها به نمایش دراومده؟

این فیلم اولین نمایش جهانی خود را در اکتبر ۲۰۲۱ در DocLisboa پرتغال داشت. از آن زمان تاکنون، در حدود بیست جشنواره اسپانیایی و بین‌المللی شرکت کرده است که از جمله آنها می‌توان به EMAF (اسنابروک، آلمان)، É tudo verdade (برزیل) و زینبی (بیلبائو، اسپانیا) اشاره کرد که در آن جایزه بزرگ سینمای اسپانیایی را دریافت کرد.

چطور اعضا تیمتون رو پیدا کردید و چطور ارتباط بین افراد رو قوی نگه می‌دارید؟

این فیلم گروه بسیار محدودی داشت، چون فیلمی است که با فوتیج های آرشیوی ساخته شده است. به هر حال ما قبلا با صدابردار این کار که طراحی صدا فیلم قبلی ما را بر عهده داشت کار کرده بودیم. ما آهنگساز موسیقی را قبلاً از طریق یک رابط می‌شناختیم، او در زمینه کاریش معروف است و ما به پیشینه موسیقی او برای ایجاد فضاهای صوتی علاقه‌مند بودیم. ما در این پروژه و پروژه های دیگر، به صورت سنتی کاری می‌کنیم، همراه با همکاری های گاه و بیگاه در لحظات مختلف تولید. برای ما همیشه عامل انسانی و فنی بسیار مهم است.

معمولا چطور بودجه فیلمهاتون رو تامین می‌کنید؟

ما تجربیات مختلفی در زمینه تامین مالی داشته ایم. فیلم قبلی ما «Pepe el andaluz» عملاً با سرمایه‌ی خودمان ساخته شد. در مورد «دسکارتس» ما از دانشگاه مالاگا، شهری که در آن زندگی می کنیم، کمک هزینه ای برای تولید گرفتیم. فیلمی که اکنون روی آن کار می کنیم، فیلمی بلند که مستقیماً با «دسکارتس» مرتبط است، توسط وزارت فرهنگ اسپانیا و با مشارکت تلویزیون عمومی منطقه ای (اندلس) تأمین مالی می شود.

چطور با جشنواره فیلم کوتاه تهران آشنا شدید؟ آیا با سینمای ایران آشنایی دارید؟

ما از طریق یک پلتفرم پخش فیلم با جشنواره آشنا شدیم. به نظرمان رسید که کارمان می تواند با فلسفه جشنواره همخوانی داشته باشد. از سوی دیگر و در رابطه با سوال شما، ایران کشوری است که توجه ما را از نظر فرهنگی و مشخصاً سینمایی جلب می‌کند. علاوه بر فیلمسازان بزرگ بین‌المللی که تأثیر تعیین‌کننده‌ای بر نسل‌های فیلم‌ساز، علاقه‌مندان به سینما و بینندگان در سراسر جهان داشته‌اند، که ما هم جزو آنها هستیم، این فرصت را داشته‌ایم تا با آثار فیلم‌سازان جوان خانم در چارچوب یک برنامه ویژه در زینبی، چند سال پیش آشنا شویم. ما معتقدیم که ایران از نظر سینمایی در آینده چیزهای زیادی برای ارائه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *