کاوه سجادی حسینی: تماشای فیلم در سالن‌های تاریک به سینما معنا می‌دهد/نباید روح خلق کردن را از دست بدهیم

کاوه سجادی حسینی: تماشای فیلم در سالن‌های تاریک به سینما معنا می‌دهد/نباید روح خلق کردن را از دست بدهیم

کاوه سجادی حسینی معتقد است تماشای فیلم در سالن‌های تاریک است که به سینما معنا می‌دهد و نباید اجازه دهیم روح خلق اثر در فیلمسازان کشته شود.

کاوه سجادی حسینی کارگردان سینما در گفتگو با ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران درباره برگزاری این رویداد بیان کرد: ما در حال حاضر در شرایط بحرانی و شبه جنگی به سر می‌بریم اما باید با کنترل فضا کاری کنیم که سینما و فضای هنری و فرهنگی از دست نرود. البته به نظر می‌رسد اشتیاقی مبنی بر این وجود دارد که سینما و هنر وجود از دست برود و معلوم نیست این موضوع از کجا نشأت می‌گیرد بنابراین باید تلاش کنیم این همه زحمت، انرژی و روح پویا نابود نشود. اینکه بخشی از جشنواره به صورت آنلاین و بخشی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار و فیلم‌ها روی پرده دیده شود حرکت خوبی است. به هر حال تماشای فیلم در سالن‌های تاریک به سینما معنا می‌دهد، از صفحه موبایل و لپ‌تاپ نمی‌توانیم سینما را دریابیم؛ زیرا سینما یعنی جزییات.

وی توضیح داد: باید از سینما حمایت شود چطور در چنین شرایطی کافه‌ها، متروها، بازار و… به قوت خود مشغول به کار هستند اما سینما و تئاتر به سرعت بسته می‌شوند؟! چطور می‌شود که مردم در بازار کرونا نمی‌گیرند اما اگر سینما باز باشد دچار بیماری می‌شوند؟! پس باید با حمایت از مشاغل هنری از خطرات موجود بر سر راه سینما و تئاتر عبور کرد. فکر می‌کنم در این میان باید از مدیران فرهنگی دغدغه‌مند حمایت شود، باید حواسمان باشد تا روح خلق کردن را از دست ندهیم.

کارگردان «بوفالو» مطرح کرد: هرچند به مدیوم فیلم کوتاه هم ضربه خورده است اما این ضربه چندان معنادار نیست چون تعداد آثار ارسالی به جشنواره نشان می‌دهد که فیلمسازان همچنان فیلم می‌سازند و کرونا نتوانسته جلوی خالقان آثار را بگیرد بلکه موارد دیگر هستند که جلوی سینما را می‌گیرند و باید دولت و مدیران پاسخگو باشند. در هر صورت فیلم کوتاه در پلتفرم‌ها و «هنر و تجربه» به نمایش گذاشته می‌شود اما وقتی نگرانی و افسردگی پیش می‌آید فیلمساز هم ناخودآگاه به این مسیر کشیده می‌شود آن هم فیلمساز فیلم کوتاهی که هیجان و امید به زندگی سینمایی اش دارد.

سجادی حسینی در بخش دیگر از صحبت‌هایش توضیح داد: حمایت انجمن سینمای جوانان ایران از آثار کوتاه، باعث شده است کیفت فضاسازی و صحنه‌آرایی فیلم‌ها بالا برود و در سطح جهانی باشند. به هر حال بچه‌های فیلم کوتاه راضی نمی‌شوند با هر چیزی فیلم بسازند مگر اینکه استراتژی کارگردانی یا قصه آنها بطلبد که برای مثال با دوربین بی‌کیفیت‌تر فیلم بسازند. یکی از دلایل این امر هم دسترسی به اطلاعات و فیلم‌های روز جهان است که باعث شده فیلمسازان ما در ساخت فیلم به لحاظ کارگردانی، فیلمنامه، بازی بازیگران و… پیشرفت کنند که البته بخشی از این امر به خاطر حمایت انجمن سینمای جوانان ایران است.

سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری سیدصادق موسوی از چهارشنبه ۷ آبان با برگزاری نشست های تخصصی «۳۷-۲۰» آغاز می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *