کاوه سجادی‌حسینی: تاییدیه اسکار برای جشنواره فیلم کوتاه تهران رقابت بهتری را رقم می‌زند

کاوه سجادی‌حسینی: تاییدیه اسکار برای جشنواره فیلم کوتاه تهران رقابت بهتری را رقم می‌زند

کارگردان فیلم سینمایی «بوفالو» معتقد است: تاییدیه اسکار (اسکار کوالیفاید) برای جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران باعث ایجاد فضای رقابتی بهتری در این رویداد می‌شود.

 

به‌گزارش ستاد خبری سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به‌نقل از ایرنا، کاوه سجادی‌حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا درباره تاییدیه اسکار برای جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از دوره سی‌وهشتم به بعد گفت: این دستاورد اتفاقی مهم برای سینمای ایران است. انجمن سینمای جوانان ایران سال‌ها برای رسیدن به این مهم تلاش کرده و حالا به آن دست یافته است.

وی ادامه داد: چنین رخدادی باعث بهتر دیده شدن فیلم‌ها در مقیاس جهانی می‌شود. تبادل آثار بیشتری اتفاق می‌افتد و سطح کیفی آثار بیشتر از گذشته ارتقا پیدا می‌کند. درواقع تعداد آثار بی‌بو و بی‌خاصیت کم شده و رقابت بهتری شکل می‌گیرد.

سجادی‌حسینی گفت: فیلمسازان حوزه فیلم کوتاه همواره برای حضور فیلم‌هایشان در جشنواره‌ها دغدغه مورد تایید اسکار بودن آن رویداد را دارند. خوشبختانه جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، این بستر را برایشان مهیا کرده است و به اعتبار بیشتر این حوزه کمک خواهد کرد. البته ما با بحث سانسور نیز مواجه هستیم که در هرحال گاهی گریبان فیلم‌های کوتاه را هم می‌گیرد. با حضور سیدصادق موسوی در مقام مدیرعامل انجمن و دبیر جشنواره این ماجرا خیلی کم‌رنگ شده است. منظور من از سانسور، معنای عرف آن نیست و به سلیقه‌ای عمل کردن و سوءمدیریت اشاره دارم.

وی ادامه داد: اتفاقا گاهی سانسور باعث دیده شدن بیشتر آثار هم می‌شود و حتی شاید بتوان گفت در بسیاری از موارد نادیده گرفتن می‌تواند بهتر از سانسور کردن باشد. نباید نسبت به فیلم کوتاه حساسیت زیادی داشت و می‌توان با سعه صدر و نگاه مهربانانه بیشتری به آن نگاه کرد. درنهایت امیدوارم برای این دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، فیلمسازان و فیلم‌های حاضر در آن اتفاقات خوبی رخ دهد.

سجادی‌حسینی درباره حضور فیلم‌های کوتاه ایرانی در بازارهای بین‌المللی فیلم گفت: ما هر روز خبر راه‌یابی آثار کوتاه را به جشنواره‌های مختلف در سراسر دنیا می‌شنویم. اما فکر می‌کنم چون تعداد پخش‌کننده‌های حرفه‌ای‌مان کم است، بسیاری از آثار به جشنواره‌های کم‌اعتبار یا نامعتبر هم فرستاده می‌شوند که باید مواظب این جریان حباب‌گونه باشیم. فیلم‌های کوتاه خوب زیادی داریم که قابلیت حضور در جشنواره‌های رده «الف» و درخشیدن در این رویدادها را دارند.

کارگردان بوفالو خاطرنشان کرد: سینما، ترکیبی از هنر و صنعت است. لذا برای شکوفایی جدا از بعد هنری سرمایه‌گذاری و تامین بودجه برای آثار اهمیت دارد. البته انجمن سینمای جوانان ایران، حمایت از آثار را در دستورکار دارد اما در نهایت می‌تواند یک سوم بودجه مورد نیاز برای ساخت هر اثر را فراهم کند و از این رو به اعتقاد من باید به معضل تامین منابع مالی نگاهی ویژه داشت.

 

سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۰ (۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۱) برگزار می‌شود. این رویداد برای اولین‌بار در تاریخ سینمای ایران واجد شرایط تایید آکادمی اسکار شناخته و معرفی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *